خبر مهم:

کد مطلب: ۵۸۱۳۷۶

در کدام صندوق سرمایه‌گذاری کنیم؟ (راهنمای کامل+معرفی بهترین صندوق‌ها)

در کدام صندوق سرمایه‌گذاری کنیم؟ (راهنمای کامل+معرفی بهترین صندوق‌ها)

معمولا آنچه اولویت اول سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد این است که هر صندوق چقدر بازدهی می‌دهد و بعد از آن اقدام به سرمایه‌گذاری در آن می‌کنند؛ این در حالی است که این تنها معیار نیست و معیارهای دیگری را نیز باید در نظر گرفت.

سال ۱۳۹۹ تلنگری به برخی از سرمایه‌گذاران بورسی بود که این بازار تخصصی است و برای موفقیت به دانش، تجربه و زمان کافی نیاز دارد. بخش زیادی از سرمایه‌گذاران علاقمند به کسب منفعت از بازار سهام ۱۴۰۰، الان دیگر معتقدند که بهترین شیوه سرمایه‌گذاری در بورس به صورت غیرمستقیم است؛ یعنی از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدگردانی اختصاصی .

داستان اما به اینجا ختم نمی شود و سوال بعدی‌ای که در ذهن شما تداعی می‌شود این است که در کدام صندوق سرمایه‌گذاری کنم؟

معمولا آنچه اولویت اول سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد این است که هر صندوق چقدر بازدهی می‌دهد و بعد از آن اقدام به سرمایه‌گذاری در آن می‌کنند؛ این در حالی است که این تنها معیار نیست و معیارهای دیگری را نیز باید در نظر گرفت. مهمترین معیارهای انتخاب صندوق سرمایه گذاری شامل موارد زیر است:

عملکرد یا بازدهی

عملکرد و بازدهی یک صندوق باید در سه دوره کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مورد بررسی قرار گیرد و نباید صرفاً دوره کوتاه را ملاک برتری یا ضعف صندوق قرار داد.

سطح ریسک (بتای صندوق)

شخص سرمایه‌گذار باید متناسب با سطح ریسک‌پذیری اقدام به انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری کند؛ از سوی دیگر باید در نظر داشت که مثلا در هر گروه صندوق سرمایه‌گذاری اعم از سهامی، مختلط و با درآمد ثابت به رتبه‌بندی صندوق به لحاظ سطح ریسک در گروه خود توجه کرد.

نقدشوندگی

قابلیت تبدیل شدن سرمایه به وجه نقد در کمترین زمان ممکن نقدشوندگی را نشان می‌دهد و صندوق‌هایی که این ویژگی را دارند از مزیت برخوردارند.

طول عمر

طول عمر یک صندوق هر چه بیشتر باشد، اطلاعات و آمار بیشتری در اختیار شما جهت تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد؛ بنابراین صندوق‌هایی که در طی دوره‌های طولانی همواره عملکرد مناسبی داشته باشند، قابل اتکاتر خواهند بود.

معیارهای لازم برای رتبه‌بندی به همین جا ختم نمی‌شود؛ اما سوال این است که شخصی که تخصص و دانش مالی و تجربه بازار سرمایه را ندارد، چگونه می‌تواند بیش از ۲۵۰ صندوق سرمایه‌گذاری را در ماتریس معیارها بررسی کند و به نتیجه برسد؟ به طور طبیعی کار سختی خواهد بود؛ اما در همه جای دنیا موسسات رتبه‌بندی به کمک سرمایه‌گذارها می‌آید تا بهترین گزینه سرمایه‌گذاری را به آنها معرفی کند.

هم اکنون در حوزه مالی و بخش صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران (فیپیران) و پردازش اطلاعات مالی ایران (سیگنال) اقدام به رتبه‌بندی می‌کنند.

درجه‌بندی مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران

مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران (فیپیران) علاوه بر اعلام بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ابتدای تاسیس، به صورت سالانه، شش ماهه، سه ماهه، یک ماهه و هفتگی اقدام به درجه بندی صندوق‌ها و اعطای نشان ستاره می‌کند؛ بالاترین نشان ۵ ستاره و پایین‌ترین ۱ ستاره خواهد بود.

درجه‌بندی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فیپیران مبتنی بر یک مدل کاملاً کمّی است و طوری طراحی شده است که سرمایه‌گذاران را قادر سازد تا عملکرد گذشته هر صندوق را پس از تعدیل بر مبنای ریسک، در مقایسه با صندوق‌های همتای خود ارزیابی کند.

درجه‌بندی عملکرد صندوق سرمایه‌گذاری بر اساس بازدهی تعدیل شده بر مبنای ریسک و مقایسۀ آن با گروه‌های همتا در دوره‌های مشابه انجام می‌شود. این درجه‌بندی یک بار با لحاظ ریسک تمرکز و نیز یک‌بار بدون لحاظ ریسک تمرکز تعیین و در ادوار سه ماهه به‌روزرسانی می‌شود.

مرکز پردازش اطلاعات ایران به طور مرتب برترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری را اعلام می کند. به طور مثال در جدیدترین آمارها برای یک‌ساله منتهی به ۲۳ شهریور ماه ۱۴۰۰ صندوق‌های سرمایه‌گذاری «آسمان یکم» با مدیریت سبدگردان آسمان رتبه اول را کسب کرد.

گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط نیز شاهد بیشترین بازدهی از سوی صندوق‌های «آسمان خاورمیانه» با مدیریت سبدگردان آسمان بود.

در درجه‌بندی نشان ستاره نیز ۸ صندوق توانستند نشان پنج ستاره را دریافت کنند که صندوق‌های آسمان یکم و آسمان آرمانی سهام سبدگردان آسمان توانستند در هر سه دوره یک‌ساله، سه ساله و پنج ساله نشان پنج ستاره را دریافت کرد؛ علاوه بر این صندوق آسمان خاورمیانه این مجموعه مدیریت دارایی برای دو دوره سه ساله و پنج ساله نشان پنج ستاره و برای دوره یک‌ساله نشان یک ستاره دریافت کرده است.

آمار مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران گویای این است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری سبدگردان آسمان گزینه‌های مطمئن و مطلوب برای سرمایه‌گذاری هستند و از فیلتر معیارهای مختلف رد شده است.

رتبه‌بندی مرکز پردازش اطلاعات مالی پارت (سیگنال)

همین مثال را می‌توانید در دیگر سیستم‌های رتبه‌بندی کشور نیز مورد بررسی قرار دهید تا با اطمینان بیشتر اقدام به سرمایه‌گذاری کنید. فرض کنید که می‌خواهید مطمئن‌تر شوید و صندوق‌های سبدگردان آسمان را از فیلتر بیشتری رد کنید. مرکز پردازش اطلاعات مالی پارت گزینه بعدی شما خواهد بود.

آخرین آمار رتبه‌بندی این مجموعه برای اول مرداد ماه ۱۴۰۰ بوده است و در گروه صندوق‌های سهامی آسمان یکم رتبه دوم را تصاحب کرده است؛ از سوی دیگر صندوق آسمان خاورمیانه رتبه دوم صندوق‌های مختلط را به خود اختصاص داده است؛ اما رتبه‌های خدمات سبدگردان آسمان به همین جا ختم نمی‌شود و صندوق با درآمد ثابت آسمان امید این مجموعه مدیریت دارایی رتبه سوم گروه صندوق‌های درآمد ثابت را کسب کرده است.

رتبه‌بندی فوق بر اساس امتیاز‌دهی به معیارهای ۱۵ ‌گانه مربوط به فعالیت و عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری براساس مدل انحصاری شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت حاصل شده که به صورت دوره‌ای به‌روز می‌شود.

بنابراین شما می توانید به راحتی از طریق موسسات و مراکز رتبه‌بندی بهترین مجموعه‌های مدیریت دارایی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید و الان می‌دانید که صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری سبدگردان آسمان از زاویه دید هر دو مرکز رتبه‌بندی صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری کشور رتبه برتر را دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.