کد مطلب: ۱۳۴۰۱۵

بلومبرگ بررسی کرد:

دستاوردهای دولت یازدهم

دستاوردهای دولت یازدهم

بلومبرگ اخیرا در مقاله‌ای، وضعیت اقتصادی ایران را با در نظر گرفتن عواملی چون رشد تولید ناخالص داخلی، میزان تولید نفت، مهار تورم و بیکاری در دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی مورد بررسی قرار داده است.

بسیاری از افراد، انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو در ایران را یک رفراندوم تلقی می‌کنند. در یک‌سو حسن روحانی قرار دارد که با تنظیم کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران و از بین بردن تحریم‌ها، به دفاع از پیوستن ایران به اقتصاد جهانی پرداخته است. و در سوی دیگر، رقبای او که معتقدند توافق هسته‌ای و در نهایت برجام، به ضرر ایران تمام شده است.

بلومبرگ اخیرا در مقاله‌ای، وضعیت اقتصادی ایران را با در نظر گرفتن عواملی چون رشد تولید ناخالص داخلی، میزان تولید نفت، نرخ تورم و بیکاری مورد بررسی قرار داده است.

به گفته تحلیل‌گر بلومبرگ، با توجه به این‌که رئیس‎‌جمهور کنونی آمریکا دونالد ترامپ است، پیروزی شخصی همچون رئیسی در انتخابات ایران، می‌تواند روابط ایران و آمریکا را بسیار چالشی‌تر از وضعیت کنونی کند. ترامپ پیش‌تر در کارزارهای انتخاباتی‌اش، توافق هسته‌ای را که سال 2015 انجام شد، یک فاجعه خوانده بود.

انتخاب رئیس‌جمهوری که بنا به تعبیر تحلیل‌گر بلومبرگ «تندرو» باشد، یک عامل بازدارنده برای سرمایه‌گذاران خارجی است. روحانی اما، همچنان معتقد است برای حفظ ایران باید به تقویت اقتصاد و ارتقای جایگاه کشور در جهان پرداخت.

روابط ایران و آمریکا

طی چهار دهه گذشته «خصومت» همواره از مشخصه‌های اصلی روابط میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران بوده است. حسن روحانی با تماس تلفنی خود در سال 2013 به باراک اوباما، این تابو را شکست. پس از پیروزی دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور، آمریکا بار دیگر رویکردی تهاجمی نسبت به ایران اتخاذ کرد. این موضوع، مناظره‌های انتخاباتی اخیر ایران را بسیار داغ کرده بود. به‌گونه‌ای که رقبای حسن روحانی با طرح پرسش‌هایی سعی در به چالش کشاندن او داشتند. آنها معتقدند در این شرایط، ایران نیاز به رئیس‌جمهوری دارد که سیاست‌های مقابله‌جویانه پیش بگیرد.

نمودار زیر روابط ایران و آمریکا را در بازه زمانی 1979 تا 2015 نشان می‌دهد:

نمودار روابط ایران و آمریکا

وضعیت اقتصادی ایران

اقتصاد ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها در ژانویه 2016، شاهد پیشرفت‌های بسیاری بوده است. پس از برداشته شدن تحریم‌ها، نرخ تورم تک‌رقمی شد و رشد تولید ناخالص داخلی ایران به بیش از 6 درصد رسید.

رقبای حسن روحانی معتقدند، او راهکاری برای حل معضل بیکاری در برنامه‌هایش نداشته و ندارد.

نمودارهای زیر نرخ تورم، بیکاری و همین‌طور رشد تولید ناخالص داخلی را در بازه زمانی 1980 تا 2016 نشان می‌دهد:

نرم تورم، نرخ بیکاری، تولید ناخالص داخلی در ایران

توافق هسته‌ای و پیامدهایش

اگرچه دولت‌های ایران و آمریکا همواره با طرح پرسش‌هایی، یکدیگر را به عدم پایبندی به توافق هسته‌ای متهم کرده‌اند، اما این توافق میراث مهم روحانی در دوره ریاست‌جمهوری‌اش بوده است. توافق هسته‌ای در سال 2015 میان ایران و شش قدرت جهان منعقد شد که منجر به رفع بیشتر تحریم‌ها و به دنبال آن افزایش تولید نفت و سرمایه‌گذاری خارجی شد.

نمودار زیر میزان تولید نفت در ایران را طی سال‌های 2012 تا 2017 نشان می‌دهد:

نمودار تولید نفت در ایران

روحانی که همواره طرفدار دیپلماسی فعال بوده است، اعتقاد دارد این توافق، ایران را در یک مسیر امن و به دور از هرگونه جنگ قرار داده و رفاه را برای ایرانیان به ارمغان آورده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.