کد مطلب: ۷۵۷۸۰۳

در گفتگو با حقوقدان بازار سرمایه بررسی شد:

ابزارهای قانونی سازمان بورس برای اعتراض به مصوبه شورای رقابت

ابزارهای قانونی سازمان بورس برای اعتراض به مصوبه شورای رقابت

شورای رقابت امروز در دستورالعملی عرضه خودرو در بورس کالا را لغو کرد؛ حمید اسدی کارشناس حقوقی بازار سرمایه ابعاد دستورالعمل جدید شورای رقابت را توضیح داده و ابزارهای قانونی سازمان بورس برای اعتراض به آن را بررسی کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز شورای رقابت دستورالعمل جدیدی را منتشر کرد که بر اساس آن عرضه خودرو در بورس کالا لغو شد. در این دستورالعمل هیچ نامی از بورس نیست و تنها نام قرعه‌کشی به چشم می‌خورد.

در این دستور العمل آمده است بازار تمامی خودروهای سواری، خودروهای تولیدی، مونتاژ و وارداتی، انحصاری تشخیص داده شده است و از این پس مشمول این دستورالعمل هستند. این در حالی که ماهیت شورای رقابت حذف انحصار است و اکنون با ایجاد دستور العمل انحصار را تحکیم می‌کند.

در بند 5 ماده 5 این دستور العمل نوشته شده است که خودروسازان موظفند محصولات خود را از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو به فروش برسانند. بنابراین می‌توان گفت که عملا عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شده است.

مخالفت اعضای شورای رقابت با دستورالعمل جدید

با وجود این مساله مهدی طغیانی، عضو ناظر مجلس در شورای رقابت گفت: «اعضای ناظر مجلس در شورای رقابت مخالف شدید مصوبه این شورا در خصوص دستورالعمل عرضه خودرو بوده و مبانی این تصمیم را قابل قبول نمی‌دانند.»

وی افزود: «مبانی نظری این مصوبه محل ایراد است و باید درباره چگونگی اعمال اصلاحات و یا اعتراض نسبت به این مصوبه، قانون را اصلاح و یا استفساریه دهیم؛ باید قانون مربوط به شورای رقابت در مجلس اصلاح شود.»

امروز اعتراضات زیادی نسبت به لغو عرضه خودرو در بورس کالا انجام شد و به نظر می‌رسد این واکنش‌ها در نهایت تحرکات سازمان بورس برای مقابله با دستورالعمل جدید را در پی داشته باشد.

اعتراض ذی‌نفعان به مصوبه شورای رقابت

حمید اسدی، حقوقدان و کارشناس بازار سرمایه به تجارت‌نیوز گفت: «دستورالعمل شورای رقابت مبنی بر لغو عرضه خودرو در بورس کالا قابل اعتراض است. مستند بر ماده 63 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 ، هر شخص ذی‌نفع می‌تواند در خصوص تصمیمات شورای رقابت، اعتراض و تجدید نظر خواهی خود را در هیات تجدیدنظر شورای رقابت ثبت کند و دادخواست تجدید نظر خواهی خود را ارائه دهد.»

این حقوقدان بازار سرمایه ادامه داد : «هیات تجدید نظر شورای رقابت عبارتند از سه قاضی، دو اقتصاددان و دو فعال تجاری؛ دو اقتصاددان نماینده وزارت اقتصاد، دو فعال تجاری نماینده وزارت صمت و قضات نماینده قوه قضایه هستند.»

وی اضافه کرد: «در هیات تجدید نظر در صورتی که به این تشخیص برسند که مصوبات و تصمیمات شورای رقابت مغایر با قانون، اصول حاکم بر رقابت یا متضاد با منافع عموم مردم و سهامداران است، می‌توانند نسبت به ابطال مصوبات یا نقض بخشی از مصوبات اقدام کنند.»

اسدی با اشاره به وضعیت معاملات خودرویی‌ها گفت: «با اعتراض و تجدید نظر خواهی نسبت به مصوبات شورای رقابت، شاهد تاثیر مثبت این موضوع روی معاملات خرد و بلوکی خودرویی‌ها خواهیم بود.»

به نظر می‌رسد با اعتراض و تجدید نظر خواهی شاهد تغییرات مثبت و عرضه مجدد خودرو در بورس کالا باشیم؛ اما آیا سازمان بورس برای استفاده از ابزارهای قانونی خود و در حمایت از منافع شرکت‌ها و سهامداران وارد مبارزه حقوقی با شورای رقابت خواهد شد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمودرضا

    خوب کاری کردن جلوی فروش خودرو تو بورس رو گرفتن افرادی مثل من چطور میتونن قیمت نزدیک به بازار که خودشون بردن بالا و خودرو رو یکم کمتر ازقیمت بازار تو بورس و غیر واقعی می فروشن را خریداری کنیم

  • ح

    پس هدف شورای رقابت ایجاد کانالی برای افزایش قیمت خودرو وهمچنین پر کردن جیب دلالان است چون در بورس دست دلا لان بسته شده بود ..کاملا درست میگه عرضه خودرو انحصاریه وفقط منحصر به دلالان است تا هر اندازه که دوست داشته باشند سود ببرند .

  • ناشناس

    بورس ایران یعنی تاراج سرمایه مردم. تمام
    بورس ایران و خودروسازی یعنی اتحاد ابرمافیای تاریخ ایران

  • ناشناس

    جدیدترین ورژن دزدی از اموال سهامدار بدبخت که ۲ساله با بهانه های مختلف و قهر و دعوای زرگری وزرا که در نتیجه تاراج مردم بی دفاع

  • مهرشاد هولدر

    اینطور که مشخصه گویا شورای رقابت قصد داره کلا این چهارتا سهامدار که هنوز در بازار سرمایه هستند را فراری دهد عملا بازار را نزولی کرد قیمت گذاری دستوری در کل باید حذف بشه گویی به کام بعضیا خوش نمیاد و دوست دارن قیمتها در انحصار خودشون باشه شورای رقابت بهتره یک فکر به حال قیمت دلار بکنه این تصمیم آب به آسیاب بالا رفتن قیمت دلاره سهامداران از بورس خارج شدند و رفتن تو دلالی دلار و سکه تصمیمات بدون کارشناسی پناه برخدا خواهشاً چوب لا چرخ دولت نکنید اعتماد از دست رفته داشت درست میشد که شورای رفاقت خرابش کرد