کد مطلب: ۲۷۶۴۶۶

دستور العبادی برای همکاری با عربستان در زمینه انرژی پس از به نتیجه نرسیدن با ایران

دستور العبادی برای همکاری با عربستان در زمینه انرژی پس از به نتیجه نرسیدن با ایران

یک منبع آگاه اعلام کرد که نخست وزیر عراق وزیران انرژی و برنامه ریزی را به عربستان می‌فرستد تا یادداشت همکاری در زمینه انرژی امضا کنند.

هم‌زمان با اعلام به نتیجه نرسیدن مذاکرات تامین برق از ایران از سوی رسانه‌های عراقی یک منبع آگاه به السومریه نیوز گفته است که حیدر العبادی نخست وزیر عراق به قاسم الفهداوی ، وزیر انرژی و سلمان الجمیلی وزیر برنامه ریزی دستور داده ا ست تا در هفته جاری به عربستان سفر کنند و با آنها تفاهم‌نامه همکاری در زمینه انرژی امضا کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ،این منبع افزود که هدف از این سفر امضای تفاهمنامه در زمینه برق و انرژی است.

به گزارش ایسنا، مصعب المدرس ،سخنگوی وزارت برق عراق پیش از این اعلام کرد که به دلیل این که عراق بدهی برقی خود را به تهران پرداخت نکرده است، ایران نیز صادرات برق به این کشور را متوقف کرده است.

وی افزود:‌ این مسئله به شدت گرفتن بحران کمبود نیرو در عراق منجر شده است. توقف صادرات برق ایران سه استان عراق از جمله بصره را تحت تاثیر قرار داده است. اگرچه وی به رقم دقیق بدهی برقی ایران اشاره نکرد، اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد عراق حدود یک میلیارد دلار در این زمینه به ایران بدهکار است.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو کشورمان نیز در دیدار با امام جمعه اردبیل اظهار کرد: دست‌ها و نیت‌های ناپاک در داخل کشور قصد بر هم زدن آرامش مردم را با تزریق و تشدید شایعات دارند؛ در حالی که واقعیت‌ها غیر از آن چیزی است که برخی‌ مدعی آن هستند؛ چرا که ما در این اوضاع و احوال کمبود انرژی و آب به هیچ وجه صادرات به کشورهای همسایه نظیر پاکستان، افغانستان و عراق انجام نمی‌دهیم؛ چرا که قصد نداریم با صادرات خاموشی‌های بیشتری را در کشور به مردم تحمیل کنیم.

احمد محجوب سخنگوی رسمی وزارت خارجه عراق نیز پیش ازاین مدعی شد که ایران بدون هشدار قبلی آب 42 نهر را که به عراق می‌ریزند قطع کرده است.

وی افزود: ما با مشکلات آب روبرو هستیم و جنوب عراق به دلیل قطع آب از سوی ایران با مرحله سختی مواجه شده است.

از سوی دیگر، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق هفته گذشته در نشست خبری هفتگی خود با تاکید بر اینکه آب کشاورزی و شرب را برای شهروندان خود تامین خواهد کرد گفت: برای تضمین دستیابی به سهم آبی عراق با مقامات ایرانی و ترکیه‌ای گفت‌وگوهایی داریم.

وزارت منابع آبی عراق نیز مدعی شد که ایران مقدار زیادی از آب شور را در اروندرود و آب‌های شیرین را در رودهای کارون و کرخه می‌ریزد که این امر سبب شوری آب بصره شده است.

براساس جلسات برگزار شده در مورد ادعای عراقی ها مبنی بر قطع آب این کشور از سوی ایران و ارزیابی آمار و اطلاعات در وزارت نیرو مشخص شد که در زمان مذکور به دلیل بارش های فراوان در داخل عراق در برخی مناطق سیل نیز رخ داده و حتی برخی از سدهای این کشور نیز سرریز شده است.

یک منبع آگاه در این رابطه اعلام کرد: اعتراض‌های گاه و بی گاه بدون سند به ایران مطرح می‌شود. جالب اینجاست که حتی با مطرح شدن بحث سد ایلیسو که بارزترین سد بزرگ منطقه است و دنیا نیز از این مساله اطلاع دارد، عراقی‌ها به جای اعتراض به ترک‌ها، به ایران معترض شده بودند.

به گفته وی، ایران هیچ سد جدیدی را وارد مدار نکرده است و مشکلات رودخانه‌های خوزستان و بصره به ایران مربوط نمی شود.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.