کد مطلب: ۴۷۱۵۴۰

دستور رئیس جمهور برای اینترنت ایام محرم

دستور رئیس جمهور برای اینترنت ایام محرم

حسن روحانی با دستور به وزیر ارتباطات برای افزایش پهنای باند اینترنت گفت: باید در این ایام در سراسر کشور امکان ارتباطی مناسب به بهترین وجه در اختیار مردم قرار بگیرد و در این رابطه به هیچ مسئول مهمی در مجموعه وزارت ارتباطات نباید دراین دوره زمانی مرخصی داده شود زیرا می‌تواند موجب به هم ریختگی برنامه‌ها شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: ایران اسلامی می‌تواند در این عرصه الگو باشد و این یک آزمون بزرگ برای همه ما است که چگونه ماه محرم پرشوری را بگذرانیم و در نمودارها هیچ جا، پیک جدید بیماری را شاهد نباشیم و تحقق این مهم، افتخاری برای همه خواهد بود.

رئیس جمهور با قدردانی از تلاش همه کار درمانی و بویژه پزشکان، گفت: کادر درمانی و بویژه پزشکان به عنوان مدافعان سلامت، طی شش ماه گذشته در خط مقدم مقابله با کرونا، با تلاش عاشقانه برای حفظ سلامتی مردم، کار بزرگی انجام داده اند و ما در برابر تلاش این عزیزان و همچنین خانواده مدافعان سلامت تواضع می‌کنیم.

او با بیان اینکه ابعاد موج دوم کرونا بسیار وسیع‌تر و سنگین‌تر از موج اول آن است، اظهار کرد: موج اول به گونه‌ای بود که با خطرات ویروس آشنایی وجود نداشت و موج دوم آن بسیار تهاجمی‌تر شده است و شرایط نسبت به موج اول مقداری متفاوت است و در این موج استان‌های زیادی درگیر شده‌اند.

روحانی خاطرنشان کرد: باید از تلاش و زحمات کادر درمان و همه مدیران، مسئولین، استانداران و دانشگاه‌های پزشکی و کسانی که در این حوزه تلاش کردند، قدردانی کرد. در نمودارها شاهد کاهش بیماری هستیم و برای هر میلیمتر کاهش بیماری در نمودارها، زحمات و فداکاری‌های بسیار زیادی انجام شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: باید با همین روحیه و با همدلی در کنار یکدیگر، تا رسیدن به موفقیت و پیروزی نهایی تلاش کنیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری درباره برگزاری یا عدم برگزاری و چگونگی انجام آزمون سراسری بسیار سخت بود، اظهار کرد: عده‌ای چنین مطرح می‌کردند که برگزاری آن به طور کامل برای یکسال کنار گذاشته شود، اما بدون تردید با این تصمیم یک سال از عمر جوانان تلف می‌شد، از طرف دیگر چگونه است که همه ادارات، اصناف مشغول فعالیت هستند و رفت و آمد و سفرها در جریان است، اما برگزاری آزمون سراسری امکان‌پذیر نمی‌باشد؟

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر آزمون سراسری به خوبی برگزار شد به واسطه تلاش فراوان مسئولین کشور در کنار شرکت‌کنندگان و خانواده‌های آنان بوده است و این کار بسیار بزرگی است که با همکاری و همدلی به انجام رسید. در این آزمون شدت عمل بیشتری انجام گرفت و بیش از 7هزار و 300 ناظر بهداشتی بر آن نظارت داشتند و فکر نمی‌کنم در هیچ کشوری با این سطح از هماهنگی و دلسوزی کاری انجام شده باشد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت توجه مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و لزوم اتخاذ سبک جدید زندگی با توجه به آشکار نبودن همه ابعاد ویروس کرونا، گفت: مردم توجه داشته باشند که هنوز بخش عمده ای از ابعاد این بیماری ناشناخته است. در شش ماه گذشته داروها و تحقیقات زیادی در کشورهای مختلف بر روی این ویروس انجام شده اما هنوز هم حرفهای متضادی در رابطه با آن گفته می شود و هر مقدار که پیش می‌رویم ضمن روشن شدن برخی ابعاد اما همچنان برخی از ابعاد آن تاریک است.

رئیس جمهور اضافه کرد: برای یافتن واکسن این بیماری تلاش‌های زیادی انجام گرفته است اما همچنان نمی‌توان با اطمینان درباره هیچ واکسنی سخن گفت و تحقیقات در این زمینه به جایی نرسیده است به گونه ای که سازمان بهداشت جهانی در روزهای اخیر اعلام کرد که تا مهار این ویروس دو سال فاصله وجود دارد لذا کاملا مشخص است که پیچیدگی در رابطه با این ویروس بسیار زیاد است.

روحانی گفت: البته در کشور ما نیز شرکت‌های دانش‌بنیان و موسسات مختلف برای کشف واکسن این ویروس در تلاش هستند اما باید تا زمان دستیابی به واکسن، خودمان را به یک سبک جدید زندگی عادت بدهیم و همچنان برای ماههای آینده فاصله‌گذاری و دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات کنیم و بدانیم که این امور تنها برای امروز و ماه محرم نیست و برای همیشه باید مراعات شود و همچنان باید فاصله‌گذاری‌ها، استفاده از ماسک و شستن دستها را ادامه دهیم و بدانیم که شرایط امروز شرایط پیشگیری است.

او خاطرنشان کرد: باید مسئولین ادارات، اصناف و مشاغل گوناگون به کارکنان خود تاکید کنند که مراعات دستورالعمل‌ها فقط برای یک ماه نیست.

رئیس جمهور گفت: برخی سوال می‌کنند که آیا موج سوم کرونا نیز وجود خواهد داشت؟ بی‌تردید در این رابطه خودِ ما هستیم که در تشکیل موج سوم نقش داریم و چنانچه دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود قطعا موج سوم را نیز خواهیم داشت، بنابراین بسیار مهم است که همه موارد بهداشتی را مراعات کنیم.

روحانی توجه به دولت الکترونیک و سلامت الکترونیک را مورد تاکید قرار داد و گفت: بسیار مهم است که در دولت الکترونیک مردم از خانه خارج نشوند و از درون خانه و از طریق فضای مجازی مشکل خود را برطرف کنند. در این رابطه اگر اداره‌ای بتواند کار مردم را از طریق فضای سایبری انجام دهد اما اجبار کنند که مردم مراجعه حضوری داشته باشند این مسئول حتما باید تنبیه شود.

رئیس جمهور گفت: در حوزه سلامت الکترونیک هم باید تلاش کرد پرونده سلامت مردم الکترونیکی شود و در این زمینه باید مراحل آن هر چه سریع‌تر به پایان برسد و مردم نیازی به مراجعه حضوری به جز در مواقع ضروری نداشته باشند.

روحانی با بیان اینکه برگزاری مراسم عزاداری در ایام محرم برای مردم حائز اهمیت است، اظهار کرد: چگونگی برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان در شرایط کنونی یک آزمون بسیار بزرگی است. عاشورا همه زندگی ما است و باید به فرهنگ عاشورا احترام بگذاریم چرا که امروز همه فرهنگ و احیای دین را از امام حسین(ع) داریم.

رئیس جمهور گفت: باید در همه مراسم‌ عزا دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات کنیم و مهم این است که ماه محرم پرشوری را پشت سر بگذاریم و پس از دو سه هفته از روز عاشورا در هیچ نقطه‌ای از کشور شاهد پیک جدید بیماری نباشیم و این یک افتخار خواهد بود.

روحانی وزیر ارتباطات را نسبت به تامین پهنای باند و امکان ارتباطی مناسب در ایام ماه محرم توصیه کرد و گفت: باید در این ایام در سراسر کشور امکان ارتباطی مناسب به بهترین وجه در اختیار مردم قرار بگیرد و در این رابطه به هیچ مسئول مهمی در مجموعه وزارت ارتباطات نباید دراین دوره زمانی مرخصی داده شود زیرا می‌تواند موجب به هم ریختگی برنامه‌ها شود.

رئیس جمهور گفت: رسانه ملی و فضای مجازی، رسانه بزرگی هستند که باید از ظرفیت آنها برای تامین نیازهای مردم استفاده کرد و از این طریق فضای معنوی ماه محرم به همه خانه‌های مردم وارد شود.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز روز اول شهریور و مصادف با روز بزرگداشت پزشک و همچنین سالروز تولد حکیم ابوعلی سینا است که یکی از افتخارات بزرگ کشور ما و جامعه پزشکی است.

امسال یک تبریک جانانه‌تری را باید تقدیم پزشکان جامعه کنیم که همیشه پزشکان ما در خط مقدم سلامت مردم بودند، همیشه تلاش کردند، همیشه به قسم خودشان پایبند بودند و همیشه پزشکان عزیز ما کار خودشان را نه به عنوان یک شغل بلکه به عنوان یک وظیفه و تلاش عاشقانه برای سلامت مردم تلقی کرده اند. امسال ویژگی خاص خودش را دارد ما الان وارد شهریور شدیم یعنی درست شش ماه با این ویروس مقابله کردیم و وارد ماه هفتم شدیم و در این مقابله، مدافعان سلامت اعم از پزشک، پرستار، بهیار و همه آنهایی که در بیمارستان ها و در بخش‌های مختلف تلاش می‌کنند، کار بسیار بزرگی انجام دادند و در واقع این کار پزشکی یک زنجیر به هم پیوسته هست که هر گوشه آن اهمیت دارد و همه را به عنوان خط مقدم مدافعان سلامت مردم می‌شناسیم.

می‌خواهیم از آن عزیزانی که شبانه روز در زمینه این بیماری تلاش کردند، تجلیل کنیم حتی اساتید و افرادی که می‌توانستند در محیط بیمارستانی نیایند که تلاش کنند اما برای دلداری بقیه آمدند و تلاش کردند و همه پزشکانی که ممکن است به طور معمول رشته تخصصی آنها اپیدمی و عفونی و امثال اینها نبود اما در عین حال در این بخش آمدند و یاری رساندند و کمک کردند که از همه آنها سپاسگزاری و تشکر می‌کنیم و روز پزشک را به همه آنها تبریک می‌گوییم و از طرف دیگر آن عزیزانی که در مقابله با این ویروس جان عزیز خودشان را از دست دادند، ما به خانواده‌های بزرگ‌شان تسلیت می‌گوییم و برای آنها روزی توفیق می‌کنیم.

امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، به عنوان نمونه از سه خانواده از خانواده‌های پزشکانی که جان خودشان را در این راه فدا کرده بودند و به شهادت رسیده بودند دعوت شده بود و از آنها به عنوان نمونه تقدیر و تشکر شد البته تقدیر و تشکر ما نسبت به همه خانواده‌های عزیز هست و در برابر همه این خانواده‌هایی که صبر و تحمل کردند و امروز هم تحمل می‌کنند، تواضع می‌کنیم.

در دوران دفاع مقدس، همسایه یک آقایی، یکی از جراحان بود. او به من زمان جنگ می‌گفت که من هم به اندازه شما از جنگ خبر دارم، گفتم چطور و گفت هر وقت می‌بینیم این همسایه جراح ساک خودش را جمع کرده و بار خود را بست، می‌فهمیم که فردا یا پس فردا عملیات است چون این به سمت جبهه می‌رود و ما هم می‌دانیم که جنگ و عملیات چه روزهایی هست. واقعا ما گاهی بیمارستان‌های صحرایی داشتیم که تا خط مقدم شاید 7 یا 8 کیلومتر بیشتر فاصله نبود و در بسیاری از موارد بیمارستانهای صحرایی ما توسط عوامل بعث بمباران شد و برخی از آنها زیر آتش توپخانه و حتی زیر آتش خمپاره می‌توانست، قرار داشته باشد و بنابراین پزشکان کار بسیار عظیم و بزرگی را انجام می‌دادند.

در یکی از عملیات که نمی‌خواهم تفصیل آن را بگویم نام آن دو جراح را هم نمی‌خواهم الان ذکر کنم، به یکی از بیمارستان‌های صحرایی رفتم که خیلی نزدیک خط مقدم بود، در واقع روز بعد از عملیات یعنی شب عملیات شده بود و من روز بعد به آنجا رفتم، مجروح هم زیاد بود و اینها از سر شب تا نزدیک ظهر که من رسیده بودم به طور مداوم مشغول عمل جراحی بودند و شاید بعضی از اینها 48 ساعت بیشتر، کمتر نمی‌خوابیدند مرتب در اتاق عمل بودند با آن شرایط سختی که آنجا بود و چقدر جان رزمندگان عزیز ما را نجات دادند، کار بزرگی در آن 8 سال پزشکان و جراحان و پرستاران ما انجام دادند.

امروز هم چیزی شبیه آن روزهاست. به هر حال باز هم نیاز به فداکاری و ایثار داریم ممکن است خمپاره دشمن یا کاتیوشا و بمب دشمن نزدیک ما نباشد اما در عین حال وقتی جایی این همه بیمار مثبت جمع شدند، مجموعه آنها را می‌شود به یک مرز بسیار خطرناک تبدیل کرد؛ شبیه آن خطرهایی که در میدان جنگ شاهد بودیم.

از همه این عزیزان تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم به ویژه از مقابله در موج دوم که موج اول یک جور سخت بود برای اینکه آشنا نبودیم به این که این ویروس چیست، خطرات آن چه مقدار است، چه نوع دارو و درمانی می‌تواند مفید باشد و یا چه نوع مراقبتی اهمیت بیشتر دارد و در واقع ماه اسفند و اوایل فروردین تا اواخر فروردین، دو ماه بسیار سختی را گذراندیم.

اما موج دوم که از اواخر خرداد شروع شد و همه تیر و مرداد ما را در برگرفت یک مقدار با آن متفاوت بود منتها این موج وسیع‌تر و سنگین‌تر و این ویروس مهاجم‌تر شد در این موج دوم آماری که برای جوان های سن 30 ، 40 سال که میان افراد فوت شده امروز مشاهده می‌کنیم آن دفعه کم بود این دفعه بیشتر شده و معلوم است که شرایط مقداری متفاوت شده و استان‌های زیادی درگیر شدند.

وقتی یک استان یا دو استان درگیر است راحت‌تر می‌شود مدیریت کرد اما یک وقت می‌بینیم از 31 استان کشور مثلا 20 استان یا 20 و چند استان همه درگیر هستند، خیلی کار سخت و مشکل می‌شود و واقعا باید از کادر درمان، از همه مدیران، از همه مسوولین، از همه استانداران، از همه دانشگاههای پزشکی همه آنهایی که تلاش و کار کردند، تشکر و سپاسگزاری کنیم.

اینکه امروز ما با یک نفس راحتی می کشیم و با لبخند به نمودار بعضی از استانها نگاه می کنیم که چقدر پیک بلند داشتند و چطور با زحمت همه، این پیک پایین آمده و شرایط برای ما آرامش بخش شده، نشانگر کار بزرگی است که انجام گرفته است. آنچه ما در این نمودار به صورت میلیمتر و سانت می‌بینیم خیلی کار شده تا یک میلیمتر پایین بیاید و این روند و شرایط، شرایطِ عادی شود.

امیدواریم با همین روحیه و تلاش و فداکاری تا روز پایانی تلاش ها ادامه یابد البته نمی‌دانیم روزِ پایانی چه زمانی است و باید تا روزی که ان شاءالله می‌توانیم عبور کنیم از مشکل این ویروس به همین صورت کنار هم باشیم و مدافعان سلامت ما هم با همان روحیه بجنگند و مبارزه کنند تا خداوند پیروزی نهایی را نصیب ما کند.

نکته دومی که می‌خواهم تاکید کنم مساله برگزاری آزمون های سراسری بود، تصمیم گیری اش واقعا برای ما سخت و مشکل بود، برای ما سخت بود که این کار بشود یا نشود و چگونه انجام شود. بعضی‌ها می‌گفتند کنار بگذارید، یک وقتی یکی از مسوولین به من تلفنی می‌گفت که کنار بگذارید چرا بحث می‌کنید یک سال دیرتر و تعبیر او بود که می‌گفت یک سال دیرتر. بله می‌‌شود گفت یک سال دیرتر اما گفتن آن خیلی سخت است عمر، آرزو و امید یک جوان، برنامه‌ریزی یک جوان و خانواده، ما بگوییم که یک سال دیگر صبر کن یا دانشگاه های پایینی که می‌توانی شرکت کن.

او آرزو دارد که بیاید، یک وقتی هم می آید و در آزمون سراسری نمره کافی نمی‌آورد می‌گوید من رفتم امتحان دادم آن دانشگاهی که می‌خواستم نشد و آن رده بعد شد. اما زمانی ما نمی‌گذاریم او بیاید و حضور و ورود پیدا کند، این خیلی سخت بود.

از طرف دیگر اگر ما نمی‌توانیم یک آزمون برگزار کنیم پس چطور می‌توانیم در این ویروس بگوییم مغازه‌ها و ادارات باز باشند و چطور در شرایط این ویروس می‌توانیم اجازه دهیم مردم سفر بروند، اینها مشابه هم و مثل هم هستند، چطور مغازه باز است، چطور بازار باز است، چطور ادارات، مترو و‌ اتوبوس باز است، چطور سفر رفتن به استانها آزاد است؟‌!این آزمون هم مثل همان ها است.

البته کار مهمی است برای اینکه شما یک مرتبه یک جمعیت عظیمی را در سالن‌های متعدد جمع می‌کنید و اینها می‌خواهند آزمون بدهند اگر مراقبت نشود، کاملا نگرانی درست است و این نگرانی وقتی رفع می شود که مراقبت کامل شود.

اینجا می‌خواهم بگویم اگر آزمون را بحمدالله به خوبی گذراندیم و امروز روز پایانی آن است و می‌گذرانیم و تمام می‌شود، تلاش خیلی زیادی شد. هم وزارت علوم و هم وزارت بهداشت، هم نظار، هم مردم، هم خودِ شرکت‌کننده‌ها و هم خانواده‌ها، همه دست به دست هم داده و یک کار بسیار بزرگی را انجام دادیم.

در این جلسه گفته شد فضایی که امسال برای امتحان گذاشته شده نسبت به پارسال از لحاظ مساحت دو و نیم برابر شده است. این کار آسان نیست و کار خیلی سختی است سالن‌های جدید، مکان‌های جدید، بسته‌بندی‌ های جدید سوالات امتحانی و نظار جدید، کار سختی است ولی این کار انجام گرفته که 7هزار و 300 نفر ناظر بهداشتی بالای سر امتحانات بودند.

از این کار بسیار عظیم و بزرگی که انجام گرفته، سپاسگزاری و تشکر می‌کنم و آماری اینجا داده شد که خودِ شرکت‌کننده‌ها در آن آزمون‌های قبلی کاملا راضی بودند و ان شاءالله امیدواریم در این آزمونی هم که انجام گرفت و شدت عمل بیشتری در آن به خرج داده شد، هم مردم راضی باشند و هم مشکلی نباشد.

من تشکر می‌کنم از اینکه اگر تست کرونا داوطلبی مثبت بوده، راه را برای او باز گذاشتند که در یک مکانی امتحان بدهد و حتی به آن کسی که بستری بوده نیز اجازه دادند اگر مایل است در بستر و در بیمارستان امتحان بدهد. اینها کارهای عظیم و بزرگی است و فکر نمی‌کنم در کشورهای دیگر به این صورت هماهنگ و دلسوزانه این کارها انجام بگیرد. واقعا باید از همه عزیزان تشکر و سپاسگزاری کنیم.

نکته دیگری که می‌خواهم در مورد این بیماری بر آن تاکید کنم اینکه مردم عزیز ما باید کاملا توجه کنند این بیماری علیرغم اینکه برخی از ابعاد آن برای ما آشکار شده هنوز هم می‌شود گفت برخی از ابعادش ناشناخته است.

یک بیماری است که با آن مواجه شدیم، در طول این شش ماه در کشورهای مختلف، آن همه دارو، آن همه تحقیق، آن همه مقاله و علیرغم این همه تلاش باز هم می‌بینیم حرفهای متضاد گفته می‌شود. یک کشور می‌گوید این دارو مفید است، یکی می‌گوید مفید نیست و حتی یکی می‌گوید مضر است. یکی می‌گوید این را مصرف کنیم پیشگیری می‌کند و دیگری می‌گوید اصلا پیشگیری نمی‌کند.

یعنی علیرغم اینکه شش ماه گذشته است، اما به خاطر اینکه این ویروس یک ویروس جدید بوده، در بعضی از امور اتفاق نظر وجود دارد و در بعضی از امور اتفاق نظر پیرامون آن وجود ندارد. حتی در بعضی از امور بازگشت وجود دارد. روزهای اولیه تاکید بر استفاده از دستکش بود، اما بعد در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدند که شستن دست‌ها بهتر از دستکش است. دستکش نباشد و در عوض مرتب دستهای خود را با آب و صابون بشوییم.

بنابراین همینطور که جلو می‌رویم، ضمن اینکه برخی از ابعاد موضوع روشن می‌شود، بخش تاریک این داستان هنوز زیاد است. این خورشید، یا این ماه، به طور کامل از کسوف و خسوف خارج نشده و هنوز خیلی از جاهای آن تاریک است و روشن نیست؛ ما باید چه کار کنیم؟

برای تهیه واکسن این بیماری خیلی تلاش شده است. بعضی‌ها اعلام می‌کنند، رسیدیم و بعضی‌ها می‌گویند در فاز یک و بعضی‌ها می‌گویند در فاز 2 هستیم. بعضی‌ها می‌گویند از فلان تاریخ 40 هزار نفر به عنوان نمونه زیر بار واکسن می‌روند، بعضی‌ها کمتر و یا بیشتر.

گفته می‌شود که 180 مرکز واکسن تولید می‌کنند. البته رقم‌های بالاتر هم وجود دارد. اما هنوز با اطمینان راجع به هیچ واکسنی نمی‌شود حرف زد. هنوز به آنجایی نرسیدیم که سازمان بهداشتی جهانی یا وزارت بهداشت و درمان با اطمینان بگوید که این کشور و واکسنی که ساخته هم مؤثر و هم بی‌خطر است و هم تا چندماه تأثیرگذار است، یعنی این واکسن چه مقدار می‌تواند از افراد در برابر این بیماری محافظت کند و ایمنی‌زایی این واکسن چه مقدار و چند ماه است.

هیچ کدام معلوم نیست، هنوز هیچ چیز آن روشن نیست. همه تلاش و کار می‌کنند. در همین یکی دو روز اخیر سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که تا مهار این ویروس 2 سال فاصله داریم. این چیز عجیبی است که بعد از گذشت 6 ماه، هنوز 2 سال دیگر فاصله داریم، معلوم است پیچیدگی‌ها در این زمینه زیاد است. البته در کشورمان هم همه برای این واکسن و دارو تلاش می‌کنند. شرکت‌ها و مؤسسات مختلف و شرکت‌های دانش بنیان که از آنها تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم. همه تلاش می‌کنند و ان‌شاء الله امیدواریم به این واکسن و دارو دست پیدا کنیم.

اما خواهش می‌کنم به امید اینکه یک ماه یا 2 ماه دیگر این ویروس تمام می‌شود، این امید معلوم نیست مفید باشد. این بیماری ممکن است مدتی با ما باشد. حتی اگر واکسن آن درست شود، نمی‌دانیم آن واکسن اگر نسبت به این بیماری ایمنی داد، چند ماه بعد، یا چند سال بعد، دیگر این بیماری یا وجود ندارد یا به شکل دیگری بروز و ظهور دارد. واقعاً هنوز اینها به طور کامل روشن نیست. بنابراین باید خودمان را عادت دهیم به یک سبک زندگی؛ راه‌حل این است.

حالا واکسن امروز یا 6 ماه دیگر، درمان قطعی مثلا 3 ماه دیگر، مشخص می‌شود. باید خودمان را عادت دهیم به سبک زندگی جدید، باید ماه‌ها فاصله‌گذاری را مراعات کنیم.

این را بدانیم، این فاصله‌گذاری برای امروز و تنها برای ماه محرم نیست. این فاصله‌گذاری را در سفرها و جمع خانوادگی باید مراقبت کنیم. در یکی از کشورهای اروپایی آمار را دیدم که خیلی تعداد این بیماری بالا رفته است. در یکی از اعلامیه‌هایش می‌گوید که یک عامل بزرگ برای شیوع مجدد بیماری‌ها رفت و آمدهای فراوان دوستانه و خانوادگی بوده است.

پس معلوم است سبک زندگی هنوز باید به سبک زندگی که در گذشته جریان داشت، بر نگردد. با یک سبک زندگی جدید، یعنی خانه خلوت‌تر، یعنی وقتی با اقوام‌مان ملاقات می‌کنیم با فاصله بیشتر، یعنی دست دادن و روبوسی نباشد، ماسک باشد و تعداد دفعات ملاقات کم باشد. همه این دستورالعمل‌ها را باید رعایت کنیم. لااقل آن دستورالعمل‌هایی که هر هفته تکرار می‌کنیم، فاصله، ماسک و شستن دست هیچ وقت نباید فراموش کنیم. لااقل تا پایان امسال همیشه باید دنبال این هدف باشیم و به جلو برویم.

در این شرایط که شرایط پیشگیری است و باید خودمان را آماده کنیم. به نظرم، ادارات هم باید همین گونه رعایت کنند. یعنی مسئولین اداری باید به ادارات بگویند این برای تیر و مرداد نبود. در شهریور و در ماه‌های بعدی هم همواره باید رعایت شود. به اصناف هم باید گفته شود و آنها هم فکر نکنند که تمام شد.

تا دیروز می‌گفتیم هر هفته یک نفر فوتی داریم، ممکن است بگوییم 13 دقیقه، 15 دقیقه، بعد بگوییم 20 دقیقه. این دلیل نمی‌شود بگوییم دستورالعمل‌ها را کنار بگذاریم.

اگر دستورالعمل‌های بهداشتی را رها کنیم، دو مرتبه با یک پیک مواجه می‌شویم. بعضی‌ها می‌پرسند، موج سومی هم هست یا نیست؟ این دست خودمان است!

ما هستیم که موج سوم را درست می‌کنیم یا درست نمی‌کنیم. اگر این دستورالعمل‌ها را کنار بگذاریم بله موج سوم هم داریم، دستورالعمل‌ها را کنار نگذاریم احتمالاً اصلاً نداشته باشیم بنابراین خیلی مهم است که همه ما در این زمینه مراعات و مراقبت کنیم و همه نظار نظارت‌های خودشان را انجام بدهند.

2 چیز را تأکید می‌کنم دولت الکترونیک، سلامت الکترونیک، این 2 امر بسیار برای ما مهم است. در دولت الکترونیک مردم از خانه خارج نمی‌شوند به بانک، شهرداری، اداره ثبت و ادارات دیگر نمی‌روند، از خانه با موبایل مشکل‌شان را حل می‌کنند.

باز هم تأکید می‌کنم اگر در اداره‌ای بشود کاری را از طریق فضای سایبری انجام داد اما به طرف بگویند باید حضوری بیایی این باید حتماً تنبیه شود از آن تنبیه‌هایی که انفصال 3 ماه و 6 ماه بود.

آن دفعه هم گفتم که اگر کسی مردم را وادار می‌کند که وارد فضای جامعه، اتوبوس و مترو شوند و وقت‌شان را می گیرد و می‌گوید در صف این اداره بایستید، باید تنبیه شود.

در بخش سلامت هم همین‌طور است، پرونده سلامت الکترونیک پیشرفت‌های خوبی کرده است.

از آقای دکتر نمکی و از آقای مهندس جهرمی خواهش می‌کنم که تلاش کنند ما همه مراحل سلامت الکترونیک را سریع‌تر به پایان برسانیم. نسخه الکترونیک پیچیده شود و مردم نیازی نداشته باشند جز در موارد ضروری مراجعه کنند.

می‌دانم این کار سخت است و می‌دانم بعضی از بخش‌ها زیر بار نمی‌روند، می‌دانم بعضی از بخش‌های ادارات ما نعوذ بالله برای بعضی از امور خلاف قانون نیاز به حضور دارند. می‌دانم بعضی از شهرداری‌ها نیاز به حضور دارند، ما باید برخورد کنیم. اگر می‌خواهیم با فساد برخورد کنیم جایش اینجاست زمان و موقعیت‌اش الان است و بیاییم تا جایی که امکان‌پذیر است واقعاً همه را وادار کنیم و جایی که حضور ضرورت دارد، آن بحث دیگری است.

نکته آخری که می‌خواهم بر آن تأکید کنم ماه محرم و عزاداری ماست. عزاداری برای ما مهم است و ایران می‌تواند برای همه کشورها و برای همه شیعیان و مسلمان‌ها یک الگو باشد و یک آزمون بزرگی برای ما است.

این یک آزمونی است که چگونه این عزاداری سالار شهیدان را انجام می‌دهیم و به فرهنگ عاشورا احترام می‌کنیم؛ عاشورایی که همه زندگی و همه پیروزی و افتخارات را برای جامعه ما آفریده به ما روحیه، قدرت و عزت نفس داده، استقلال را برای ملت ایران حاصل کرده و ایستادگی در برابر قدرت‌ها را یاد داده است. عاشورای با این عظمت که اصلاً نمی‌شود بگوییم خواص‌اش چقدر است. فرهنگ و احیاء دین این مردم و این ملت با اوست. حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ و ما همه را از امام حسین(ع) داریم.

باید همه دستورالعمل‌ها را در عزاداری‌ها و نشست‌ها رعایت کنیم. فاصله‌ها و استفاده از ماسک‌ها بسیار مهم است و همه جا باید همه اصول بهداشتی مراعات شود.

خیلی مهم است که ماه محرم پرشوری را بگذرانیم و بعد از عاشورا وقتی یک الی دو هفته می‌گذرد در این نمودارهایی که می‌کشید، هیچ‌جا پیک جدید را نبینیم. آن جا، جای افتخار است و آن وقت همه سازمان‌ها، تکایا، حسینیه‌ها، همه مسئولین و علما به آن آمار و به آن نمودار باید افتخار کنیم. ببینید در دنیا مناسک محرم و عزاداری را انجام دادیم و بحمدالله همه دستورالعمل‌ها مورد توجه و مراعات بود.

در اینجا به وزیر ارتباطات برای ایام ماه محرم روی مسأله پهنای باند تاکید می‌کنم؛ روی مسأله امکان ارتباطی که باید در سراسر کشور به بهترین وجه در اختیار مردم باشد. همه عزاداری‌ها و تکایا، اینها الان در اعلامیه‌هایشان اعلام می‌کنند که منبر و مداحی ما را از طریق فلان کانال و سایت بروید مشاهده بکنید. کانال سایبری و فضای مجازی باید پایه‌هایش، استحکام و شبکه‌اش کاملاً مستحکم باشد.

از وزیر ارتباطات می‌خواهم به هیچ مسئول مهمی که باید مراقب باشد، در این ایام مرخصی داده نشود. حتی در تاسوعا و عاشورا، باید در این ایام سر کار باشند و باید مراقب باشند. چون این می‌تواند موجب بهم ریختگی برنامه‌ریزی باشد. الان همه برای عزاداری برنامه‌ریزی کردند، در کانال‌های مختلف مجازی و صدا و سیما و یک وظیفه بسیار بزرگی در این ایام بر عهده صدا و سیما و فضای مجازی است.

باید از لحاظ امکانات ارتباطی همه توان خودمان را بکار بگیریم و هم عزاداری‌ها پخش شود و هم سخنرانی‌ها پخش شود و هم این فضای معنوی و عزاداری وارد همه خانه‌ها شود.

فضای مجازی و صدا و سیماست که اینها را وارد می‌کند. این دو تا از آن رسانه‌های بزرگ هستند؛ رسانه ملی و فضای مجازی. این دو بخش بسیار مهم است. ان‌شاء الله مراقبت لازم را بکنیم و همه امکانات را در اختیار بگذاریم تا مردم بتوانند شاهد محرمی پرشور، با دلی پر از عزا برای حسین عزیزشان، برای سالار شهیدانشان باشند و در عین حال هم به سلامتی خودشان، فرزندانشان و عزیزان آنها که می‌روند در حسینیه‌ای، مسجدی برای عزاداری، مطمئن باشند و دل آنها نسبت به آنها قرص باشد و سلامت آنها هم حفظ شود.

خداوند به همه در این ایام اجر دهد و بسیار عزاداری برای سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین(ع) مهم است که امام صادق(ع) فرمود: این عزاداری‌ها احیاء امر ما است، حیات دین در سایه این روزهاست و این عزاداری‌هاست البته با توجه به همه دستورالعمل‌ها.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینارو بسپار به اذری جهرمی تو درباره گشایش اقتصادی صحبت کنی بهتره

  • حسین

    وقتی همه جا فیلتره اینترنت میخوام چکار دیگه

  • میثم

    تو حرف نزن سنگین تره میترسم اینترنت هم الان با این حرفات قطع بشه

  • مهدی

    دقت کردیت از وقتی بورس هر روز بیشتر از دیروز داره میریزه این کلید ساز یه کلمه درست در مورد بورس حرف نزده!؟ ولی قبلا برا اینکه مردمو بکشونه به بورس چپو راست از بورس میگفت

    • SAA

      دمت گرم

  • ناشناس

    اینترنت رو هم گرون کردین آخه