کد مطلب: ۶۹۰۶۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دعوا برسر افزایش حقوق بازنشستگان تمام شد؟/ انتظار برای صدور احکام جدید بازنشستگی

دعوا برسر افزایش حقوق بازنشستگان تمام شد؟/ انتظار برای صدور احکام جدید بازنشستگی

قضیه افزایش حقوق کارگران بازنشسته زمانی تمام شده تلقی خواهد شد که دست‌کم دولت به نشانه اثبات حسن نیت خود، احکام بازنشستگان مشمول را اصلاح کند و تا زمانی که این اتفاق نیافتد، احتمال کشدار شدن ماجرا وجود خواهد داشت.

به گزارش تجارت نیوز ، با اعلام رسمی وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی، افزایش حقوق بازنشستگان غیر حداقلی بگیر این سازمان به ماه شهریور موکول شد. این یعنی برای ماه مرداد از افزایش مستمری‌ها خبری نیست. اما آیا بازنشستگان معترض از نتیجه کار راضی هستند؟

به باور بازنشستگان معترض، این قضیه زمانی تمام شده تلقی خواهد شد که دست‌کم دولت به نشانه اثبات حسن نیت خود، احکام بازنشستگان مشمول را اصلاح کند و تا زمانی که این اتفاق نیافتد، احتمال کشدار شدن ماجرا وجود خواهد داشت.

با صحبت‌هایی هفته گذشته از زبان سرپرست وزارت رفاه و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مورد اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان زده شد، به نظر می‌رسد که دولت از موضع پیشین خود کوتاه آمده باشد.

بی‌اعتمادی بازنشستگان به حرف‌های دولت

اما بازنشستگان تامین اجتماعی استنباطی برخلاف این باور دارند، علی دهقانکیا مسئول نهاد صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران در این‌باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: با توجه به بدقولی‌های صورت گرفته، صحبت‌های هفته گذشته از نظر عموم بازنشستگان معترض قابل اعتماد نیست.

وی ادامه می‌دهد: تا به امروز راجع به اصلاح مصوبه مورد بحث جلسه زیاد داشتیم،حتی مجلس هم حق را به بازنشستگان داد اما دولت یا سکوت کرد و یا وعده داد، نتیجه اینکه حال می‌گویند که از شهریورماه حقوق بازنشستگان غیرحداقلی بگیر سازمان تامین اجتماعی را تصحیح خواهیم کرد.

دهقانکیا می‌گوید: حتی برای این هفته وعده یک جلسه را داریم اما هنوز که خبری نداده‌اند. برای همین داستان اصلاح حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز از کارگران بازنشسته تمام نشده است.

وی ادامه می‌دهد تا به امروز همه مسئولان حرف‌های کلی زده‌اند، اینکه قرار است حقوق بازنشستگان مطابق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی اصلاح شود هنوز در حد حرف است و تا احکام بازنشستگی جدید صادر نشود معلوم نخواهد شد که نحوه اصلاح چگونه خواهد بود.

برابر قانون تامین اجتماعی مستمری سالانه بازنشستگان براساس احکامی که در شروع سال صادر می‌شود پرداخت خواهد شد، مبنای صدور این احکام نیز مصوبه‌ دولت است که نحوه افزایش حقوق بازنشستگان را مشخص می‌کند.

برای سال ۱۴۰۱ دولت مرتکب خطایی شد و فراتر از اختیارت قانونی عمل کرد، نتیجه اعتراض بازنشستگان بود و مداخله هیات تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی در جهت ابطال مصوبه دولت.

نتیجه اینکه حالا نزدیک به یک ماه از ابطال افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی می‌گذرد، اما هنوز معلوم نیست که این بار دولت چه میزانی را برای افزایش حقوق این جماعت ۱٫۶ میلیون نفری پیش بینی خواهد کرد.

با این حال انتظارات و توقعات حول این محور است که دولت برای سال ۱۴۰۱ طبق پییشنهاد هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی عمل کند و این بار برای سایر سطوح بگیران ۳۸ درصد افزایش حقوق درنظر کند.

هرچند بازنشستگان تامین اجتماعی تا این اندازه بدبین هستند که با توجه اتفاقات چند ماه گذشته، چشمشان به صدور احکام جدید بازنشستگی باشد و به وعده و وعید دولتی‌ها دل خوش نباشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ۳۸ درصد بعضافه ۵۱۵هزارتوان وهمسانسازی حق مابازنشسته هاست🙏

  • باز نشسته ای از شیراز

    آقای رئیس جمهور نیمه ای از سال گذشت ولی هنوز بخشی از باز نشستگان تا مین اجتماعی به حق قانونی خود نرسیده اند فعلاً هم جنابعالی و هم مجلسی‌ها به جز عده ای معدود سکوت کرده اند واقعاً طرف دار قشر ضعیف هستید در عمل حرفتان به کرسی بنشانید

  • سیاوش

    هنوز تکلیف بازنشستگان تامین اجتماعی رومشخص نکردن دارن بازنشستگان لشکری وکشوری دوباره افزایش میدن آیا واقعا عدالت اینه؟شاید بازنشستگان تامین اجتماعی ناتنی هستن ما نمیدانیم …..واقعا متاسفم

  • ناشناس

    خیلی خوب میشد لااقل مسولان کانون عالی بازنشستگان درباره این جلسات، توضیحی به جامعه بازنشستگان میدادند و عوامل اصلی و مقصران اصلی رو معرفی میکردن

  • بازنشسته آذربایجان

    خیلی خوب میشد لااقل مسولان کانون عالی بازنشستگان درباره این جلسات، توضیحی به جامعه بازنشستگان میدادند و عوامل اصلی و مقصران اصلی رو معرفی میکردن

  • ناشناس

    این عزیزان که هی بازنشستگان لشکری و کشوری می‌گویند آیا از وضعیت ما خبری دارند به والله که امسال جز ۱۰درصد ریالی به حقوق لشکری اضافه نشده بماند که کسانی هستند مثل من ضایعه مغزی هستم و در حین انجام وظیفه این چنین شده است و حتی توان رفتن به سوپر مارکت را ندارم حال که حقوق ما از شماها کمتر هم هست و داعم در خیابان هم نمی‌توانیم باشیم و هی فریاد بزنیم

  • ناشناس

    عالی بود حالا که افزایش حقوق با این همه کش وقوس رسید به شهریور ماه حالا از بازنشستگان عزیز می پرسم برای سال آینده اینه چه فکری برای ما دارند به نظرتون سر سال جدید دیگه اینها سال نو رو با افزایش حقوق شروع می کنند یا می گویند شش ماه پیشحقوقتان رو اضافه کردیم دیگه حرفی نباشه!!!

  • ناشناس

    سلام خدمت مسئولا ن تامین اجتماعی چندین سال در پی عدالت از طرف مسئولین هستیم برای همسان سازی ولی دریغ از عدالت چرا ؟هر دولتی روی کار امد نمی دانم نسبت به حقوق مستمزی بگیران تامین اجتماعی بی مهری می کنند قانون را قانون گذار می گذارد درست و از روی عدالت نیست ما چه کنیم اصلاحش کنید تورم وگرانی برای تمام گروهاست مابخیل نیستیم ولی کارگری که 30 سال وبیشتر کار کرده عمر وجوانی را گذاشته وبا خطرات زیاد تعطیلی که اصلا نداشیم نباید از حقوق معقول نسبت به گرانی وتورم باشد چرا دولت ومسئولان اینقدر نسبت به این قشر بی میری می کنند ولی فرهنگیان ماه قبل عید ویک ماه بعد عید وسه ماه تابستان وگرما وسرما کرونا باران وبرف وخلاصه دائم التعطیل ولی هم از طرف دولت وهم از طرف مجلس دائم مورد حمایت هستند ما نمی گوئیم چرا اما گرانی وتورم برای همه است فکر می کنیم این یک توطئه هست این طور عمل می کنند دیگر چراطبق سنوات حقوق را نمی دهید فردی که 30 سال یا بیشتر عمر خود را گذاشته و کار کرده چرا فقط طبق 2 سال اخر کار حساب می کنید این عدالت نیست این جفا است این نقشه وتوطئه کیست که حداقل بگیر57/حقوقش اضافه شود با 12 سال تقریبا 12 ملیون ولی کسی که 39 سال یا بیشتر کار کرده 7 ملیون ایا این عدالت است باید به مستمری هم 57/ اضافه کنند فقط حرف از عدالت زدن نباشد عمل مستمری بگیر با حقوق بخور ونمیر هیچ دریافتی یا مناسبتی دیگر ندارد وشرکت شستا با کار ما شرکت شستا شد خواهش می کنم سهام این شرکت را بین این عزیزان تقسیم کنید

  • ناشناس

    قانون 111 اجراشود

  • ناشناس

    چرا دولت در افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی وقت کشی میکنه ما هم مسلمان هستیم تو همین مملکت زحمت کشیدیم چرا بین باز نشستگان چشم دوعی نگاه میکنید .افزایش حقوق برای بازنشستگان تامین اجتماعی 6ماه زمان لازم است ولی برای کشوری ولشکری یک ماه چرا باید این طور با ما بر خورد میکنید واقعا بی انصافی است