کد مطلب: ۳۶۸۷۶۰

دعوت ایران از چین برای رزمایش مشترک دریایی

دعوت ایران از چین برای رزمایش مشترک دریایی

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از نیروی دریایی چین برای برگزاری رزمایش مشترک دو جانبه با ایران و همچنین رزمایش مشترک با ایران و روسیه دعوت کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به خیزش تمدن دریایی چین در غرب اقیانوس آرام و تمدن دریایی ایران در شمال اقیانوس هند از نیروی دریایی این کشور برای برگزاری رزمایش مشترک دو جانبه با ایران و همچنین رزمایش مشترک با ایران و روسیه دعوت کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امیر دریادار « حسین خانزادی» روز دوشنبه در دیدار با فرمانده نیروی دریایی چین در چینگدائو با اشاره به روابط رو به رشد چین و ایران در همه حوزه‌ها به ویژه در زمینه همکاری میان نیروهای دریایی دو کشور تاکید کرد که خیزش تمدن‌های دریایی ایران و چین باعث ترک قدرت‌های استکباری از مناطق دریایی و افزایش امنیت منطقه خواهد شد.

امیر خانزدای که به دعوت رسمی فرمانده نیروی دریایی چین و برای شرکت در اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای مختلف جهان و همچنین شرکت در آیین هفتادمین سالگرد تاسیس نیروی دریایی چین به این کشور سفر کرده، دومین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که از چین و نیروی دریایی آن دیدن می‌کند.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیتی که جمهوری اسلامی ایران برای کشور چین و همچنین آیین هفتادمین سالگرد تاسیس نیروی دریایی آن قایل بود تصمیم بر این شد شخصا در این مراسم شرکت کند و این حضور به معنای اهمیت و درک متقابل میان نیروهای مسلح و دریایی دو کشور است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تمدن‌های بزرگ معنای حقوق بشر و امنیت دریایی را خیلی خوب می‌فهمند و درک متقابلی از هم دارند، گفت: کشورهای فاقد پیشینه تمدنی که امروز بر دنیا سلطه پیدا کرده‌اند نمی‌توانند در زمینه حقوق بشر و امنیت به سایرین چیزی یاد دهند.

امیر خانزادی تصریح کرد: ایران و چین که جزو تمدن‌های ریشه‌دار و قدیمی هستند و همیشه در دریا حضور داشته و دریانوردی کرده‌اند، امروز از موقعیتی ژئوپولتیک برخوردارند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ما در اقیانوس‌ها و دریاها مرز مشترک داریم، بهره‌مندی حداکثری از این مرز مشترک را خواستار شد.

وی با بیان اینکه چند سال است که همکاری‌های آموزشی را شروع کرده‌ایم، اظهار داشت: ایران و چین با این حال نیاز به تقویت همکاری‌ها حتی در زمینه‌های فنی و عملیاتی دارند.

امیر خانزادی در این دیدار بر اهمیت برگزاری دو رزمایش مشترک بین‌المللی یکی به صورت مشترک میان چین و ایران و دیگری به صورت سه‌جانبه میان چین، ایران و روسیه تاکید کرد و از طرف چینی خواست در صورت علاقه‌مندی، در این رزمایش‌ها شرکت کند.

وی با اشاره به پیشرفت‌های نیروی دریایی ایران و ضرورت همکاری نیروی‌های دریایی منطقه برای تامین امنیت تاکید کرد که نیازی به حضور هیچ نیروی فرامنطقه‌ای نیست.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران با بیان اینکه تعامل‌های دوجانبه نباید تنها به صورت تئوری باشد بلکه باید به منصه ظهور و عمل برسد، افزایش تعامل میان تهران و پکن به ویژه در زمینه‌های آموزشی، عملیاتی و فنی را خواستار شد.

اعلام آمادگی نیروی دریایی چین برای توسعه تعاملات با ایران

فرمانده نیروی دریایی چین نیز در این دیدار با اشاره به سابقه رابطه تاریخی و مطلوب نیروهای مسلح از جمله نیروهای دریایی و حضور ناوگروه‌های هر دو کشور در بنادر یکدیگر، از حضور امیر خانزادی و هیات همراه در مراسم گرامیداشت هفتادمین سالگرد تاسیس نیروی دریایی ارتش چین تشکر و قدردانی کرد و آمادگی کشورش را برای توسعه تعاملات در سطح بالاتر اعلام کرد.

دریابان «شین جین لونگ» ضمن اعلام موافقت برای همکاری نزدیکتر با نیروی دریایی ایران برای رسیدن به امنیت، آمادگی کشورش را برای ارتقای تعامل میان نیروی دریایی دو کشور اعلام کرد.
در پایان این دیدار نماد نیروی دریایی دو کشور میان دو فرمانده رد و بدل شد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.