کد مطلب: ۳۰۵۷۰۸

دلار بازار محصولات کشاورزی را بهم ریخت

دلار بازار محصولات کشاورزی را بهم ریخت

در حالی که پیش‌تر وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده بود کاهش ارزش پول ملی فرصتی برای بخش صادرات است اما، ظاهرا این فرصت در حال تبدیل تهدید برای تنظیم بازار داخلی است.

طی چند روز اخیر قیمت برخی از محصولات کشاورزی و محصولات فرآوری شده آن با رشد قیمت مواجه شده است و مردم را برای تامین آن با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، گوجه فرنگی و سیب زمینی از جمله محصولاتی هستند که جزو مصارف غذایی روزانه مردم به شمار می‌روند، اما چند روزی است که قیمت این دو محصول افزایش عجیبی داشته است و قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی به ۷ هزار تومان و هر کیلوگرم سیب زمینی به ۳۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

فعالان این بخش دلایل مختلفی را برای این موضوع بیان می‌کنند از جمله افزایش تقاضا که به دلیل ورود کارخانجات فرآوری برای خرید و همچنین رشد صادرات این محصولات است که با توجه به قیمت ارز رغبت و اشتیاق بیشتری برای اینکار ایجاد و تنظیم بازار را با مشکل مواجه کرده است.

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در این باره اظهار کرد: ورود کارخانجات تهیه رب برای خرید گوجه موجب افزایش تقاضا شده است که عاملی برای رشد قیمت شده است از طرفی صادرات گوجه فرنگی نیز عامل دیگری است که بر قیمت گوجه اثرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه برای متوقف شدن صادرات به اتاق اصناف نامه زدیم تا برای تنظیم شدن بازار داخل جلوی صادرات گرفته شود، تصریح کرد: ما مخالف صادرات نیستیم اما، ابتدا باید بازار داخل تنظیم شود و بعد به فکر صادرات باشیم.

همچنین پیش‌تر حسن صابری، رئیس اتحادیه بارفروشان گفته بود این اتحادیه در نامه‌ای به رئیس اتاق اصناف تهران خواستار توقف صادرات سیب زمینی و گوجه فرنگی شد و رونوشت آن را به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت نیز ارسال کرده‌ایم چراکه در صورت ادامه روند فعلی صادرات، شاهد نایاب شدن این محصولات در داخل خواهیم بود.

در حالیکه فعالان این بخش مدعی هستند که قبل از افزایش قیمت‌ها به مسئولان مربوطه در این باره نامه ارسال کرده و هشدار داده بودند اما، ظاهرا این هشدار‌ها کارساز نبوده و وزیر صنعت پس از افزایش قیمت بخشنامه ممنوعیت صادرات گوجه را ابلاغ کرد که به مثابه نوش دارو است.

پیش‌تر وزیر صنعت با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی تهدید بزرگی به حساب نمی‌آید، عنوان کرده بود: کاهش ارزش پول با وجود اینکه خوب نیست، اما فرصت بزرگی برای صادرات به حساب می‌آید.

البته وزیر صنعت زمانی که این جمله را بیان می‌کرد شاید به این فکر نمی‌کرد که فرصتی که از این طریق نصیب بخش صادرات می‌شود تنظیم بازار را دچار چالش کند و تهدیدی برای بازار داخل شود.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.