کد مطلب: ۳۵۶۲۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلار تا پایان سال چه می‌شود؟

دلار تا پایان سال چه می‌شود؟

دلار از هفته پایان بهمن ماه روند افزایشی داشته، این روند به هفته اول اسفند ماه نیز نفوذ کرده و این نگرانی را به وجود آورده که مسیر افزایشی بازار ارز تا پایان سال و حتی نوروز هم ادامه داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار از ابتدای اسفند ماه سال جاری روند خود را از کانال 13 هزار تومان شروع کرد. در حالی که نرخ دلار در بهمن ماه روند تقریبا ثابتی را طی کرد اما در هفته پایانی دچار نوسانان شد و در روز 30 بهمن ماه سال جاری روی عدد 12 هزار و 900 تومان ایستاد.

با شروع اسفند ماه قیمت دلار در اولین روز با 400 تومان افزایش به 13 هزار و 300 تومان رسید. روند افزایشی و نوسانی قیمت دلار در هفته اول اسفند ماه ادامه یافت، تا جایی که در پنجم اسفند ماه به مرز 14 هزار تومان هم رسید. نوسانات اخیر در شرایطی رخ داده است که از ابتدای بهمن ماه کارشناسان نسبت به سررسید شدن گواهی سپرده ابراز نگرانی کرده بودند.

پویا ناظران نسبت به تبعات تورمی 288 هزار میلیارد تومان گواهی سپرده که از اواخر بهمن ماه سررسید شدند ابراز نگرانی کرد و معتقد است بهترین کاری که بانک مرکزی برای مقابله با این بحران می‌تواند انجام دهد این است که از ذخایر ارزی صیانت کند حتی اگر به قیمت افزایش نرخ ارز تمام شود. وی همچنین پیش‌بینی افزایش قیمت دلار در اسفند ماه را کرده بود.

درحالی که تمدید تعلیق ایران از سوی FATF تا پایان خرداد ماه یکی از اتفاقاتی بود که در روزهای ابتدایی اسفند ماه افتاد و امیدها را برای عدم افزایش قیمت دلار بیشتر کرد اما این امید به بار ننشست و روز پنجم اسفند ماه قیمت دلار نسبت به روز قبل با 400 تومان افزایش به 13 هزار و 900 تومان رسید.

مهرداد سپهوند، کارشناس امور بانکی وجود این فرصت تا خرداد ماه سال آینده را یک فرصت مناسب برای ثبات دانست و گفت: تمدید تعلیق ایران از وضعیت «اقدامات متقابل» قطعا تاثیر مثبتی بر بازار ارز مثبت خواهد داشت. به هر حال مهلتی داده شده، چون قبل‌تر این نگرانی وجود داشت که ایران وارد لیست دائمی سیاه شود و دیگر کشورهای جهان باید به طبق این لیست از ارتباط با ایران اجتناب کنند. بنابراین این تمدید تاثیر مثبتی خواهد داشت اما این تاثیر موقتی است.

طی هفته گذشته به جز گواهی سپرده که یکی از نگرانی‌ها برای نوسانات بازار ارز بود، استعفا محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز یکی دیگر از اتفاقاتی بود که برخی از کارشناسان برای تشریح نوسانات ارزی به آن اشاره کردند.

تاثیر افزایش قیمت ارز در بازارهای موازی مانند بورس نیز مشهود بود به نحوی که در بعضی از روزها نمادهای دلاری جز برندگان بورسی بودند.

در همین حال رئیس کل بانک مرکزی نیز خبر داد با همراهی مدیران بانک‌ها سپرده‌های ویژه 20 درصدی بانک‌ها که سررسید شده بودند به نحو مطلوبی مدیریت شدند و میزان آن 160هزار میلیارد تومان بود. با این سخن همتی به نظر می‌رسد بازار ارز از ناحیه سپرده‌های سررسید شده نگرانی نباید داشته باشد اما آیا این مساله می‌تواند به آرامش بازار ارز تا پایان سال کمک کند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.