کد مطلب: ۳۵۴۵۱۲

تمدید تعلیق ایران از سوی FATF چه تاثیری بر بازار ارز دارد؟

تمدید تعلیق ایران از سوی FATF چه تاثیری بر بازار ارز دارد؟

یک کارشناس امور بانکی چهارمین و آخرین فرصتی که از طرف FATF به ایران داده شده دارای تاثیرات مثبتی بر بازار ارز دانست و گفت: تمدید تعلیق ایران از وضعیت «اقدامات متقابل» اثر مثبتی دارد اما این اثر مثبت موقتی است.

FATF برای چهارمین بار تعلیق ایران از وضعیت «اقدامات متقابل» را تمدید کرد. این تمدید یک تفاوت با سه تمدید پیشین دارد، و آن این است که ایران تنها تا خرداد ماه سال 1398 وقت دارد که تصمیم نهایی خود را در این خصوص اعلام کند و این آخرین فرصت برای برای تصمیم‌گیری برای ایران است.

اگر FATF تا خرداد ماه سال بعد تصویب نشود تنها راه ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا بسته می‌شود. بر طبق این برنامه اگر ایران تصویب نکند فعالیت شعب خارجی بانک‌های ایرانی پایان می‌یابد و روابط کارگزاری‌ها قطع می‌شود.

اما این مهلت دوباره به ایران چه تاثیراتی بر بازار ارز داخلی دارد؟

مهرداد سپهوند، کارشناس امور بانکی وجود این فرصت تا خرداد ماه سال آینده را یک فرصت مناسب برای ثبات دانست و گفت: تمدید تعلیق ایران از وضعیت «اقدامات متقابل» قطعا تاثیر مثبتی بر بازار ارز خواهد داشت. به هر حال مهلتی داده شده، چون قبل‌تر این نگرانی وجود داشت که ایران وارد لیست دائمی سیاه شود و دیگر کشورهای جهان باید به طبق این لیست از ارتباط با ایران اجتناب کنند. بنابراین این تمدید تاثیر مثبتی خواهد داشت اما این تاثیر موقتی است.

وی در خصوص این سوال که آیا FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام تا خرداد ماه سال 1398 تصویب خواهد شد؟ گفت: اظهارنظر درباره تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص سخت است. من زیاد خوشبین نیستم اما ممکن است تصویب شود.

وی ادامه داد: این تصمیم در سطوح خیلی بالایی گرفته می‌شود و مقام‌های تصمیم‌گیرنده به سادگی مایل نخواهند بود اطلاعات تصمیم نهایی در این خصوص را افشا کنند. اطلاعات در این مسئله یک نوع ابزار برای امتیازگیری است.

این کارشناس معتقد است باید به مسئله FATF به عنوان یک ابزار نگاه شود، هم اطلاعاتی که در دسترس قرار می‌گیرد و هم نحوه تصمیم‌گیری در این خصوص از طرف ایران، یک مدل بازی و امتیازگیری است. تصمیم را افشا نمی‌کند، زیرا در این خصوص .

به عنوان مثال اگر اروپا بداند که ایران قطعا تصویب می‌کند، امتیازهایی که مایل است به ایران بدهد را کمتر شود. باید به FATF به شکل یک ابزار نگاه کرد و تصمیم‌گیرنده حق دارد تا آخرین لحظه تصمیم نهایی را افشا نکند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.