کد مطلب: ۳۳۷۱۷۶

دلار زمستان را آرام شروع کرد

دلار زمستان را آرام شروع کرد

در اولین روز از زمستان بازار ارز و سکه نوسان خاصی نداشت و قیمت‌ها در همان محدوده‌ای نوسان کردند که در پایان پاییز در آن قرار داشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در اولین روز از زمستان بازار ارز و سکه نوسان خاصی نداشت و قیمت‌ها در همان محدوده‌ای نوسان کردند که در پایان پاییز در آن قرار داشتند. روز شنبه، دلار در بازار آزاد میان معامله‌گران عمدتا در بازه ۱۰ هزار تا ۱۰ هزارو ۱۰۰ تومان معامله شد و در نهایت ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۰ هزار و ۷۰ تومان قرار گرفت. این قیمت ۲۰ تومان بالاتر از روز پنج‌شنبه بود.

دلار در حالی در بازار آزاد بالای مرز ۱۰ هزار تومانی نوسان کرد که صرافی‌های بزرگ دولتی قیمت خود را زیر مرز ۱۰ هزار تومانی نگه داشتند.

در اولین روز دی، صرافی ملی در ابتدای روز قیمت دلار را بر تابلوی خود ۹هزار و ۹۹۰ تومان درج کرد که ۲۰ تومان بیشتر از قیمت این صرافی در روز پنج‌شنبه بود. به گفته فعالان، با وجود افزایش جزئی قیمت در صرافی‌های منتخب، وضعیت تقاضا در بازار آزاد به گونه‌ای نبود که بتواند قیمت را به سوی اهداف بالاتر هدایت کند.

در واقع آنچه در روز شنبه بیش از هر عاملی در بازار به چشم می‌آمد، کمبود تقاضا نسبت به روزهای پرنوسان ابتدای پاییز بود. به گفته فعالان، در کنار عرضه دلار توسط صرافی‌های منتخب، یکی دیگر از عواملی که طی هفته‌های اخیر موجب مدیریت قیمت دلار در بازار داخلی شده است، نوسان محدود نرخ حواله درهم بود؛ دیروز، به گفته فعالان، نرخ حواله درهم در محدوده ۲ هزار و ۷۷۰ تا ۲هزار و ۷۹۰ تومان نوسان کرد که تغییر چندانی نسبت به روز پنج‌شنبه نداشت.

به گفته فعالان، نوسان محدود درهم در حالی رخ داد که بازار در ابتدای روز تمایل به افزایش داشت ولی در ادامه روز رو به قیمت‌های پایین‌تر آورد. برخی فعالان باور دارند، عرضه درهم موجب شده است که قیمت حواله این ارز با نوسان خاصی مواجه نشود. این در حالی است که عده دیگری بیشتر از عقب‌نشینی تقاضای تجاری تاکید دارند و عنوان می‌کنند که در این محدوده قیمتی تقاضای چندانی از سوی تجار وجود ندارد.

در روزی که دلار نوسان چندانی نداشت، قیمت سکه تمام بهار آزادی نیز ۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۳ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان رسید. برخی فعالان باور داشتند کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی و بازگشت به زیر محدوده هزار و ۲۶۰ دلار موجب عقب‌نشینی خریداران سکه شد. این در حالی بود که عده زیادی از معامله‌گران باور دارند، در شرایط فعلی در بازار سکه نوسانات بازار دلار از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در حالی که شماری از سکه بازان انتظار داشتند، دلار از ابتدای ماه با افزایش زیاد نوسانات مواجه شود، این ارز در اولین روز زمستانی نوسان خاصی نداشت و همین موضوع افزایشی‌های بازار سکه را نیز به عقب راند. برخی از معامله‌گران باور دارند، در ۱۰ روز ابتدایی زمستان بازار ارز به‌طور سنتی با افزایش تقاضا مواجه می‌شود و پس از آن میزان تقاضا به‌تدریج کاهش پیدا می‌کند.

برخی از بازیگران عنوان می‌کنند که در این مقطع زمانی، میزان سفرها به خارج از کشور نیز افزایش پیدا می‌کند و افزایش تقاضا برای اسکناس در گذشته یکی از عوامل رشد قیمت بود. با این حال، به گفته کاهشی‌های بازار، بازارساز در آذرماه نیز با افزایش تقاضای فصلی مواجه بود، ولی نه تنها توانست به‌راحتی به آن پاسخ دهد، بلکه با پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا، بازدهی کاهشی ۲۲ درصدی برای دلار به ثبت رسید که حداقل در سال‌های اخیر سابقه نداشت.

ناگفته نماند افت دلار در آذر موجب شد که میزان بازدهی کاهشی دلار در پاییز ۹۷ به بالای ۳۰ درصد برسد. این میزان افت در هیچ کدام از پاییز‌های دهه ۹۰ سابقه نداشت. حال باید دید بازار در آخرین فصل سال ۹۷، روندی را دنبال خواهد کرد که در پاییز پشت سرگذاشت یا به جاده افزایشی باز خواهد گشت که در فصل‌های بهار و تابستان در آن قرار داشت.

بخشی از معامله‌گران باور دارند، فارغ از علامت بازدهی زمستانی دلار، میزان نوسانات شاخص ارزی بسیار کمتر از سه فصل گذشته خواهد بود. از نظر آنها، تنها در‌صورتی‌که اتفاق غیر منتظره‌ای رخ دهد، نوسانی مانند گذشته اتفاق خواهد افتاد. از نظر آنها خبرهایی که در گذشته بازار را نوسانی می‌کردند، هم‌اکنون توان تکان دادن بازار را ندارند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.