خبر مهم:

کد مطلب: ۳۰۷۳۱۳

گزارش میدانی تجارت‌نیوز از بازار ارز:

دلار سقوط کرد/دلالان بازار چه پیش‌بینی از قیمت دلار دارند

دلار سقوط کرد/دلالان بازار چه پیش‌بینی از قیمت دلار دارند

مرد میانسالی در میدان فردوسی در حال چانه‌زدن برای فروش دلارش است. خریدار ارز به وی قیمت 16 هزار و 900 تومان را پیشنهاد می‌دهد اما مرد میانسال نمی‌پذیرد و می‌گوید: به خدا قسم چند روز پیش 19 هزار و 300 تومان خریدم! اگر ممکن است با قیمت بیشتری ازم بخرید. پاسخی که دریافت می‌کند این است که قیمت بازار همین حدود است و احتمالا پایین‌تر می‌آید.

از مشاهده تابلوی صرافی‌های میدان فردوسی تهران در ساعت 11 و 30 دقیقه، کاملا پیداست که امروز قیمت دلار نسبت به دیروز کاهش محسوسی داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز صبح و در هنگام گرفتن این گزارش تابلو صرافی‌ها در بازار، قیمت هر دلار آمریکا برای فروش را عددی بین 17 هزار تا 17 هزار و 200 تومان را اعلام کرده‌اند. همچنین نرخ خرید هر دلار آمریکا نیز عددی در محدوده 17 هزار تومان است.

وضعیت میدانی بازار حاکی از آن است افرادی که قبلا دلار در خانه‌هایشان داشتند، اکنون به بازار آمده‌اند تا بتوانند دلار خود را بفروشند. با این تفاوت که شاید دیگری خبری از سود مورد انتظار نیست. فروشندگان دلار اکثرا به دلالان بازار مراجعه می‌کنند چرا که می‌توانند دلارشان را با اندک قیمت بالاتری بفروشند.

مرد میانسالی در حال چانه‌زدن برای فروش دلار است. خریدار ارز به وی قیمت 16 هزار و 900 تومان را پیشنهاد می‌دهد اما وی نمی‌پذیرد و می‌گوید: «به خدا قسم چند روز پیش 19 هزار و 300 تومان خریدم. اگر ممکن است با قیمت بیشتری ازم بخرید.»

پاسخی که این مرد دریافت می‌کند این است: «والا الان قیمت بازار همین حدود است و احتمالا پایین‌تر می‌آید. به هر حال باید اون موقع نمی‌خریدید!»

خبرنگار تجارت‌نیوز از این مرد سوال می‌کند که چرا به سمت خرید دلار رفته است که وی در پاسخ می‌گوید: «مقداری پس‌انداز در خانه داشتیم. دیدم که روز به روز ارزش پس‌اندازم کمتر می‌شود. با توصیه یکی از دوستان چند روز پیش دلار خریدم اما الان حدود 2 هزار تومان ارزان‌تر از من می‌خرند و ضرر کردم.»

افراد زیادی امروز به بازار مراجعه می‌کردند تا دلارهای خانگی خود را به فروش برسانند اما قیمت پایینی که دلالان به آنها پیشنهاد می‌دادند، آنها را ناامید می‌کرد. چرا که مشاهدات میدانی نشان می‌داد که قیمت‌ها رفته رفته در حال ریزش است.

یکی از فعالان بازار ارز که خود در کار خرید و فروش ارز است، در گفتگو با تجارت‌نیوز در مورد وضعیت امروز بازار ارز نسبت به روز گذشته می‌گوید: امروز قیمت دلار نسبت به دیروز افت داشته و کماکان رو به ریزش است. الان در سبزه‌میدان فروش هر دلار عددی بین 17 هزار تا 17 هزار و 100 تومان است. برای خرید هم معمولا 200 تا 300 تومان پایین‌تر است.

وی پیش‌بینی می‌کند که روند کاهشی قیمت دلار برای هفته آینده نیز کماکان ادامه داشته باشد. وی در پاسخ به این سوال که آیا مقدار دلاری که خریدار از دلالان می‌خواهد در قیمت تاثیر دارد یا خیر می‌گوید: بله تاثیر دارد. در واقع هر مقدار که بیشتر بخواهند با قیمت پایین‌تری به آنها می‌فروشند و برعکس.

وی در خصوص چرایی این موضوع می‌گوید: ببینید برای فردی که در کار خرید و فروش دلار است مهم است که یک بسته دلار خود را یکجا به فروش برساند. با فروش یک بسته، فرد یک بسته دیگر می‌خرد. اما وقتی خرد خرد و به صورت جزء بفروشد، گردش کار پایین می‌آید و فرد باید در چند نوبت یک بسته دلار را بفروشد. به همین خاطر اگر کسی یک بسته را یکجا و کامل بخرید، طبیعی است که با قیمت پایین‌تر به وی می‌فروشند. معمولا بین 100 تا 200 تومان هم بابت این موضوع تفاوت قیمت ایجاد می‌شود و هر میزان فرد متقاضی دلار بیشتری بخواهد، اندکی به وی ارزان‌تر می‌فروشند.

این فعال بازار که خود دستی بر آتش دارد، در مورد کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر می‌گوید: هجوم یا عدم هجوم مردم به این بازار بسیار تاثیرگذار است. مثلا برخی اوقات 100 تا خریدار دلار وجود دارد اما برخی اوقات تنها ده نفر خریدار هستند. طبیعی است که فروشندگان برای 100 نفر خریدار ناز بیشتری می‌کنند. وقتی مردم دلار هجوم نیاورند و دلار نخرند ما دلالان نیز مجبور هستیم که با قیمت پایین‌تری بفروشیم. به عنوان مثال خودم دیروز بخشی از دلارم را 17 هزار و 400 و بخش دیگر را 17 هزار و 200 فروختم. چون مجبور بودم و مشتری نبود و همه فروشنده بودند.

وضعیت میدانی بازار امروز حاکی از هجوم فروشندگان دلار به بازار و کاهش لحظه‌ای قیمت دلار بود. به نحوی که تا لحظه تنظیم این گزارش و بعد از گذشت تنها یکی دو ساعت قیمت دلار به زیر 15 هزار تومان رسیده و کماکان به صورت لحظه‌ای در حال ریزش است. پیش‌بینی می‌شود در ساعات آینده نیز کماکان روند کاهشی ادامه داشته باشد.

از طرفی امروز برخی خبرها حاکی از افزایش تعداد مراجعین به کارگزاری‌های بورس بود که خواهان ثبت نام و فعالیت در بازار سرمایه بودند. به نظر می‌رسد با کاهش قیمت دلار نقدینگی در دست افراد به سمت بازارهای دیگر از جمله بازار سرمایه برود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.