کد مطلب: ۴۲۲۴۸۱

تجارت‌نیوز بررسی می‌کند:

دلار و طلا در هفته آینده چه می‌شوند؟ / بورس در انتظار جبران ۸ درصدی

دلار و طلا در هفته آینده چه می‌شوند؟ / بورس در انتظار جبران 8 درصدی

در هفته پرتنش سیاسی شاخص بازار سهام حدود هشت درصد افت داشت و اکنون با کاهش تنش‌های سیاسی و وعده‌های حمایتی مسوولان، سهامداران منتظرند که شاید تنزل هفته پیش بورس جبران شود. در همین حال وضعیت دلار و طلا نیز به نظر می‌رسد متفاوت از هفته گذشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از شروع هفته اخیر آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود؛ دلار بازدهی منفی ۰٫۲ درصد، سکه بازدهی مثبت ۱٫۱ درصد، طلا بازدهی مثبت ۱٫۶ درصد و بورس هم بازدهی مثبت ۶٫۳ درصدی.

در چنین وضعیتی تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود که طلا همان روند هفته قبل خود را تکرار کند و در کنار آن، دلار نیز روندی مشابه طلا در پیش بگیرد اما در بازار سهام احتمالا روند هفته جاری به مانند هفته گذشته نباشد. همچنین احتمالا میزان اثرگذاری اخبار سیاسی بر بازارها هم در روزهای نخستین هفته بیشتر باشد.

در عمل نیز همین اتفاق رخ داد و در یک هفته پرتنش سیاسی قیمت دلار و طلا روندی صعودی به خود گرفتند و شاخص بازار سهام با شدت تاثیرپذیری بیشتر نسبت به دیگر بازارها، افت قابل توجهی را ثبت کرد.

در نهایت طی هفته اخیر بازدهی بازارها این گونه بود: بورس بازدهی منفی 7.8 درصدی، دلار بازدهی مثبت 1.9 درصدی، سکه طلا بازدهی مثبت 1.3 درصدی و طلا بازدهی مثبت 0.6 درصدی.

اما در چنین شرایطی چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای پیش‌بینی بازارها در هفته آینده قابل مشاهده است؟

سیگنال‌های سیاسی برای بازارها

پایان هفته اخیر وضعیت سیاسی کشور نسبت به شروع هفته کمی متفاوت شد. پس از اینکه اخبار مربوط به کاهش تنش‌های سیاسی بین ایران و آمریکا انتشار یافت وضعیت بازارهای جهانی و بازارهای داخلی البته طلا و دلار متفاوت از روزهای پیش از پنجشنبه اخیر شد. بدین ترتیب به نظر می‌رسد مهمترین اتفاق سیاسی اثرگذار بر بازارها در شروع هفته آینده همین اتفاق کاهش تنش‌های سیاسی ایران و امریکا باشد.

در عین حال آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد. وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که صنایع نساجی و معادن ایران به اضافه هشت مقام ایرانی تحریم می‌شوند.

اما در مقابل اخباری با سیگنال متفاوت هم وجود داشت. از جمله اینکه مجلس نمایندگان امریکا طرح کاهش اختیارات جنگی ترامپ را به تصویب رساند. همچنین نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق از وزیر خارجه آمریکا خواست سازوکاری را برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق تعیین کند.(فارس)

علاوه بر این، روسیه، انگلیس، آلمان و فرانسه خروج از برجام را رد کردند و نخست وزیر انگلیس در تماس تلفنی با رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر کانادا بر لزوم کاستن از تنش‌ها در غرب آسیا تاکید کرد. از سوی دیگر یورونیوز گزارش داده که واشنگتن با ارسال نامه‌ای اعلام کرده که برای احترام به تصمیم پارلمان عراق نیروهای خود را از این کشور خارج خواهد کرد.

سیگنال‌های اقتصادی برای بازارها

در این شرایط که به نظر می‌رسد بورس به اخبار سیاسی موثر دل بسته و فعالان بازار ارز و طلا فشار تقاضایی از جانب اخبار سیاسی مشاهده نمی‌کنند، پیام‌های اقتصادی قابل توجهی برای بازارها قابل مشاهده است. مدیر عامل بورس به صراحت گفته که هفته آتی نیز حمایت از بازار سهام ادامه دارد و این درحالیست که در هفته اخیر 4.5 هزار میلیارد تومان خرید حقوقی‌ها انجام شد تا بورس حمایت شود.

همچنین اعلام شده که از یکشنبه جاری دامنه نوسان بازار سهام به پنج درصد برمی‌گردد و سیستم بانکی برای خرید سهام تسهیلات خواهد داد.

در بازار ارز نیز رئیس کل بانک مرکزی گفته است نرخ ارز تا رسیدن به قیمت واقعی کاهش خواهد یافت و ذخیره ارزی و ریالی به شدت خوب است.

بدین ترتیب در هفته پیش‌رو به نظر می‌رسد سهامداران امیدوار به جبران ضرر هشت درصدی هفته گذشته هستند و در بازار ارز و طلا انتظار نمی‌رود میزان بازدهی مثبت به مانند هفته گذشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.