کد مطلب: ۵۹۹۹۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رونمایی از عامل اصلی آلودگی هوا / آلودگی هوا رکورد زد!

رونمایی از عامل اصلی آلودگی هوا / آلودگی هوا رکورد زد!

با وجود این که مقامات دولتی اعلام کردند که اجازه استفاده از مازوت در تهران را نمی‌دهند اما عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران می‌گوید دلیل اصلی آلودگی تهران، سوزاندن مازوت برای صنایع است. همچنین گفته می‌شود با قطع گاز، صنایع مجبور به استفاده از سوخت مازوت شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز دوم آذرماه ۱۴۰۰ آلوده‌ترین روز از سال جاری است و به گفته کارشناسان این میزان آلایندگی در این استان تاکنون سابقه نداشته است. رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اخطار داده که تهران وارد شرایط اضطرار شده است.

اما دلیل آلودگی هوای تهران چیست؟ تا پیش از این مدام عنوان می‌شد خودروهای شخصی عامل اصلی آلودگی هوای تهرانند و سعی می‌شد با تعطیلی مدارس و اجرای طرح تردد خودرو، آلودگی هوا را کاهش دهند.

اما در دو سال گذشته، در اوج کرونا و محدودیت تردد خودروها و تعطیلی مدارس، تهران همچنان آلوده بود. برای همین گفته می‌شود دلیل اصلی آلودگی هوای تهران، سوخت مازوت است.

مدیر دفتر مدیریت بحران پدافند غیرعامل شرکت تولید نیروگاه‌ها قبلا به ایسنا گفته بود در هیچ کدام از نیروگاه‌های اطراف تهران یک لیتر مازوت سوزانده نمی‌شود و در طول هفت سال اخیر هم مازوتی استفاده نشده است.

اما محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران، اولین دلیل آلودگی هوای تهران را سوزاندن مازوت می‌داند.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: با وجود این که قانون هوای پاک، استفاده از مازوت را برای صنایع ممنوع کرده، از ۱۵ شهریور ابلاغیه‌ای برای صنایع صادر شد و صنایع شروع به سوزاندن مازوت کردند. نیروگاه‌ها، سیمانی‌ها و صنایع فلزی در حال حاصر مهم‌ترین مصرف‌کنندگان مازوت و مقصر اصلی آلودگی تهران هستند.

در این ابلاغیه ذخایر گازی صنایع محدود شده و نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها مجبور به استفاده از مازوت به جای گاز شدند.

مازوت، عامل آلودگی تهران

این در حالی است که انگشت اتهام مسئولان و مقامات دولتی و همچنین برخی از رسانه‌ها مثل همیشه مردم را نشانه گرفته است. مثلا رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت مردم را به دورکاری تشویق کرد.

برخی از رسانه‌ها ادعا کردند که دلیل آلودگی هوا، عواملی مانند کاهش محدودیت‌های کرونایی، کمبود بارش و ناوگان فرسوده حمل‌ونقل عمومی است.

محبوب‌فر می‌گوید: صنایع غیرمنطقی گسترش پیدا کرده و بهانه مقامات هم اشتغال و افزایش صادرات فولاد، فلز و برق است.

محبوب‌فر معتقد است ۸۰ درصد آلودگی تهران به دلیل استفاده از مازوت است. دلایل دیگر، حمل‌و‌نقل شهری و پس از آن خشکسالی است. او یادآوری می‌کند: خشکسالی یکی دیگر از دلایل آلودگی هواست که به دلیل فعالیت غیرمنطقی صنایع اتفاق افتاده است. آب‌های سطحی شهر به دلیل استفاده نادرست صنایع خشک شده‌اند و ریزگردها را در کشور افزایش داده‌اند. بنابراین، ۸۰ درصد آلودگی تهران تقصیر صنایع است.

این کارشناس محیط‌زیست ادامه می‌دهد: مازوت ماده‌ای است که هم هوا را آلوده می‌کند و هم سرطان‌زاست. آلودگی تهران و شهرهایی مانند اصفهان هم به دلیل مازوت‌سوزی است. سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار مرگ زودرس به دلیل آلودگی هوا مرگ زودرس در کشور اتفاق می‌افتد.

محبوب‌فر توضیح می‌دهد: مقامات مسئول در وزارت کشور، وزارت بهداشت و همچنین شهرداری، از قانون سوم تا ششم توسعه سرپیچی کردند. نمی‌توان مسئولیت خود را ترک کرد و انتظار داشت باد و باران، هوا را پاک کند.

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران تصریح می‌کند: در این ماده شرح وظایف نهادهای متولی کنترل آلودگی هوا شرح داده شده است. در قانون ۳۴ ماده‌ای هوای پاک هم ۱۴ دستگاه ملزم به تامین هوای پاک هستند. اما به نظر می‌رسد منافع این دستگاه‌ها در آلودگی هواست.

وضعیت آلاینده‌های هوای تهران در حالی بالا رفته که مدارس هم قرار است حضوری برگزار شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • آرشیتکت

    متاسفانه صدا وسیما عاملی برای دروغ گفتن به مردم شده است

  • ناشناس

    آلودگی هوا از عوارض صنایع، اتومبیل و تجمع جمعیت
    میباشد. یک راه حل ساده برای کلانشهر هایی مثل
    تهران این است که در وهله اول جلو مهاجرت به تهران
    گرفته بشود. و در وهله دوم با انتشار مقالاتی، مثل
    مقاله هشدار دهنده شما و مشوق های شغلی افراد به مهاجرت از تهران به سایر نقاط کشور تشویق بشوند.

  • سپهر

    دنده عقب داشتیم تو این چند سال،به جای اینکه برسیم به هوای پاک شدیم جزو ۱۰ کشور آلوده جهان

  • ناشناس

    سلام آزاد راه القیدیر بخاطر هوای پاک احداث شد تا کامیون ها تا جایی که امکان دارد وارد تهران نشوند ولی بعلت امکانات خیلی کم و غیر استانداردو تاریکی وامنیت مسیر القدیر و گرانی عوارض آزاد راه مردم از این مسیر استفاده نمیکنند و وارد تهران شده و صد برابر در ترافیک ایستاده دور برگردانها دور از مسیر ! خودروها همه چینی غیر استاندارد یا داخلی مدل پایین اجناس گرانقیمت کمر شکن و غیر قابل مصرف ( نصب مجبوری)و صدها نبایدها دست به دست داده که هوای کلانشهرها را آلوده سازنند!!!!!!!

  • ناشناس

    کولر ها را روکش بزنند مصرف گاز خیلی کم می شود