کد مطلب: ۵۲۵۰۱۳

تحلیل کارشناسان از بازار سرمایه:

دلایل افت بازار سهام چه بود؟ / تبلیغات زیاد بازار را هیجانی کرد؟

دلایل افت بازار سهام چه بود؟ / تبلیغات زیاد بازار را هیجانی کرد؟

بازار سرمایه در سال ۹۹ شرایط نوسانی زیادی را تجربه کرد و رفتارهای هیجانی زیادی چه در زمان صعود شاخص و چه در زمان نزولی بودن آن در بازار رخ می‌داد. اما دلیل این رفتارهای هیجانی چه بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سهام در سال ۹۹ شرایط پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و روند پرنوسانی را ثبت کرد. کارشناسان بازار سرمایه فاکتورهای مختلفی را دلیل صعود و نزول بازار در سال گذشته می‌دانند. برخی تزریق نقدینگی زیاد و خروج آن از بازار را دلیل اصلی مثبت و منفی شدن بازار می‌دانند و برخی از بین رفتن اعتماد را دلیل اصلی رکود بازار معرفی می‌کنند.

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز با بیان اینکه وزارت اقتصاد در چهار مرحله، چهار آمار مختلف را از شرایط دولت و بازار سهام ارائه داده است، گفت: آمارها و اعداد به طوری رقم خورده که شرایط را مبهم کرده است. وزارت اقتصاد از میزان تامین مالی دولت از طریق بورس اعداد مختلفی را ارائه داده است.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است برنده اصلی بازار در نیمه اول سال ۹۹ پول‌های هوشمندی بودند که در انتهای سال ۹۸ وارد بازار شدند و حد فاصل شاخص یک میلیون و ۸۰۰ تا دو میلیون از بازار خارج شدند. از نظر من دولت هرچقدر تامین مالی کرده باشد به اندازه سود آن پول‌های هوشمند نتواست تامین مالی داشته باشد.

علی خوانپایه، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: بازار سهام در شش ماهه اول سال ۹۹، با ورود حجم زیادی از نقدینگی همراه بود اما از نیمه مرداد با خروج نقدینگی مواجه شد، بسیاری از سهامدارن به سمت کسب و کارهای خودشان برگشتند و سرمایه خودشان را به کارهای خودشان برگرداندند.

برخی از کارشناسان بازار سرمایه به عملکرد بازار در شش ماه اول سال اشاره می‌کنند و معتقدند در شش ماه اول سال ۹۹ به دلایل مختلفی همچون همه‌گیری کرونا در جهان، قیمت نفت کاهش زیادی داشت و بازارهای جهانی تحت تاثیر این کاهش قیمت قرار گرفته بودند اما با توجه به تبلیغات دولت برای ورود مردم به بازار سهام، بورس در آن زمان بدون تاثیر از بازارها و قیمت‌های جهانی روند مثبت خودش را طی می‌کرد.

کارشناسان همچنین معتقدند رفتارهای هیجانی که در چند وقت اخیر در بازار شکل گرفته است حاصل همان تبلیغات و صعود یک میلیونی شاخص در شش ماه اول سال ۹۹ است.

علی خوانپایه کارشناس بازار سرمایه درباره قیمت نفت در شش ماه اول سال گفت: تمامی بازارها به کاهش قیمت نفت واکنش نشان داده بودند و در آن زمان که بازار سهام با یک روند صعودی همراه بود، بازارها به بورس وابسته شده بودند.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مریخی

    پول هوشمند رو خوب اومدی.حالا غیر از خیلی چیزا و کسایی که با رانتو و ……. بودن///یه عده هستن انگار از مریخ اومدن همیشه شانس بهتر دارن موقیعت رو خوب تشخیص میدن نوش جونشون.

  • مجرد 40 ساله

    سهام بادکرده شاخص 2100 تحویل فقیرترین قشر جامعه دادین با تبلیغات و دعوت رئیس جمهور !

  • ناشناس

    تجارت نیوز دنباله قاتله بروسلیهعلت صعود و نزول بورس حماقت مردم بود
    مردم نباید در آسیاب روحانی آب میریختند
    وسلام

    • صابر

      بنظرتون کلاه بردار باید محاکمه بشه یا مال باخته ؟!

  • ناشناس

    دلیلش فقط و فقط صف های فروش فیک حقوقی های یقه سفید دولتیه که آبشاری عرضه میکنن

    • ناشناس

      شکی نیست که دولت با همدستی حقوقی ها در حال بزخری سهام مردم هستن

  • ¡|@

    بجای مرور بر خاطرات وتجربه های تلخ گذشته فکر بحال وضعیت الان بورس بکنید

  • ناشناس

    برداشت پول (۵۰۰ هزار میلیارد تومان)در زمانیکه مردم تازه با بورس آشنا شده بودن و راه سرمایه گذاری در تولید و رونق اقتصادی را انتخاب کرده بودن ,اشتباه بزرگ دولت بود, شاید با تامین کسری بودجه به خودش تبریک بگوید ولی اعتماد به بورس برای همیشه نابود شد

  • ناشناس

    سلام و عرض خسته نباشید :
    چون بورس متولی نداره به این وضع افتاده !
    اگر می بینید قمیت دربازار ارز حتی با کم شدن تحریمها کاهش پیدا نمی کنه علتش اینه که یک متولی مثل دولت داره که نمیزاره قیمت ارز پائین بیاد !!! البته دولت جفای بزرگی در حق بازار سزمایه کرده است که جای بحثش اینجا نیست ! علت عدم رشد بورس نبود ذینفع قوی میباشد مانند دولت ! والا تمامی نشانه حاکی از ارزشمندی بورس است ! بگذریم !؟
    واما را حل ….! اینجانب بعنوان کارشناس ارشد مالی ! تنها راه حل نجات بورس و سرمایه سهامداران در شرایط فعلی اینست که شورای بورس و سازمان بورس طی مصوبه ای قیمت سهام فعلی را به قیمت ارزش ذاتی سهام بالا ییرند ! به این معنی که قیمت سهام دوباره تجدید ارزیابی بشوند و براساس ارزش ذاتی سهام و همچنین بازده سهام قیمت های سهم اصلاح گردند !
    چونکه در حال حاضر سهامداران دارند سهام خودشان را با قیمت یک پنجم ارزش سهام و حتی کمتر میفروشند (ارزان فروشی سهام و حراج به دارائی ) به دلیل نبود نقدینگی در بازارسهام باید جلوی ارزان فروشی را گرفت !
    اگر این اتفاق بیفتد و قیمت سهام به قیمت ارزش ذاتی رسونده بشه سهامداران فعلی نسبت به نگهداری سهامشون دلگرم شده و دیگر سهامشون روبه مفت نمیفروشند و همچنین باعث انگیزه میشه برای سهامداران موجود در حفظ و افزایش سرمایه خودشون در بازار بورس یعنی سهامداران فعلی علاوه بر اینکه در بازار میمونه همچنین سرمایه تازه وارد بورس می کنند و سود اوری این مسئله باعث استقبال سایرین شده و به بورس دوباره تمایل پیدا می کنند .این کارباعث رونق دوباره بورس خواهد شد ! لطفا” به مسئولین انتقال بدید ! متشکرم

  • ناشناس

    سلام چرا جو الکی میدن شما به بازار گردان بگو سرخطی فروش نزنه هیجان وجود نداره

  • کاوه.ن.ص

    دوستان اصل مطلب اینه که آقایون مسئولین بهیچ عنوان مایل نیستندکه مردم از یک محلی مثل بورس درآمدخوب و کسب نون و آب راحت داشته باشنددر هر جایی که چنین موردی باشه سریعا جلوی آنرا میگیرند.حتی اون بدبخت ببچاره ای که میره تو آشغالها دنبال ضایعات میگرده تا دوزار نون برای زن وبچش دربیاره توسط آدمهاشون جلوشون میگیرن و هزار بابمول براشون درست میکنن.خلاصه اینجا کسی نون راحت وبی دغدغه نمیزارن بخوره مگر اینکه……… باقیشو دیگه خودتون میدونیدوبنویسید!! (خداشاهده حقیقت حقیقت حقیقت است)

  • ناشناس

    دولت عمدی بورس را مثبت نگه داشت تا اعتماد مردم جلب وسرمایه وارد بورس کندسپس سرمایه را از بورس جمع کرد وسهامدار تازه وارد را بدبخت نمود