کد مطلب: ۶۹۸۱۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اوج‌گیری دوران رکود بورس / آب از آب تکان نمی‌خورد!

اوج‌گیری دوران رکود بورس / آب از آب تکان نمی‌خورد!

معاملات بازار سهام به نحوی پیش می‌رود که سهامداران در شبکه‌های اجتماعی از وضعیت فعلی بازار به عنوان دوران رکود بورس یاد می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاملات بازار سهام به نحوی پیش می‌رود که سهامداران در شبکه‌های اجتماعی از وضعیت فعلی بازار به عنوان دوران رکود بورس یاد می‌کنند.

شاخص کل بازار سهام امروز ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ تنها با کاهش ۱۲۷ واحدی در محدوده یک میلیون و ۴۲۶ هزار واحدی باقی ماند. اما شاخص هم‌وزن با رشد بیش از یکهزار و ۴۰۰ واحدی وارد کانال ۴۱۰ هزار واحدی شد.

اوج‌گیری دوران رکود بورس

به باور اغلب کارشناسان بازار سرمایه این روزها وارد فازی شده که می‌توان از آن به عنوان دوران رکود بورس یاد کرد. دورانی که تحت تاثیر تشدید ابهامات برجامی روز به روز وخیم‌تر می‌شود و بازار نیز دچار سکون شده است. اغلب فعالان بازار معتقدند به قول معروف اینروزها در بورس، آب از آب تکان نمی‌خورد و گشایشی هم در آینده برای بازار متصور نیستند.

با توجه به شواهدی که از روند مذاکرات در رسانه‌ها دیده می‌شود، به نظر می‌رسد فعلا گشایش خاصی در جهت احیای برجام روی نخواهد داد. کارشناسان بازار سهام نیز به تبعیت از این گزاره اعتقاد دارند تنها شوک احیای برجام است که می‌تواند پایانی برای دوران رکود بورس باشد. در غیر اینصورت چشم‌انداز مشخصی از آینده بازار نمی‌توان برای بورس تهران ترسیم کرد.

یکی از نقاط ابهام برای فعالان بورسی مسئله مداخلات دولت در بازار ارز است. برای مثال سهامداران نگرانند که در صورت عدم احیای برجام دولت قصد مداخله در بازار جهت تثبیت نرخ دلار را داشته باشد. البته منطق حکم می کند که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات نرخ دلار رو به افزایش بگذارد. اما با توجه به شعارهای دولت مبنی بر جلوگیری از گره خوردن اقتصاد به برجام، انتظار می‌رود تمایل برای کنترل قیمت دلار در بین سیاستگذاران بالاتر از هر زمان دیگری باشد.

اما به طور کلی این انتظار می‌رود که بازار سرمایه در صورت احیای برجام (حتی در صورت مداخله دو جانبه دولت در بازارها) وضعیت به مراتب بهتری را تجربه کند. هرچند عده ای اعتقاد دارند شکست برجام منجر به تشدید تورم و افزایش میزان سوددهی در بازار سهام می شود. اما باید توجه داشت که این رویکرد مخرب نه از سوی کارشناسان خبره بازار و نه از طرف فعالان قدیمی بورسی مورد تایید نیست.

به عبارتی می‌‎توان گفت در دوران رکود بورس تنها عده‌ای منعت می‌برند که کار و بارشان نوسانگیری از خلاءهایی است که سهامداران کم‌تجربه دست به اقدامات هیجانی می‌زنند. این نوع اظهارنظرات و جوسازی‌ها نیز در راستای تشدید هیجانات بازار است. از همین رو باید توجه داشت رفتار هیجانی سهامداران تنها به زیان بدنه بازار است و سوءاستفاده گران در کمین بهره‌جویی حداکثری از اخبار منفی هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.