کد مطلب: ۶۲۹۹۹۹

ایران و عربستان مذاکره می‌کنند؟

ایران و عربستان مذاکره می‌کنند؟

مشاور امنیت ملی عراق اعلام کرد: به زودی دور پنجم مذاکرات تهران-ریاض در بغداد برگزار می‌شود و نسبت به نتایج خوش‌بین هستیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مشاور امنیت ملی عراق گفت: دور پنجم‌ مذاکرات ایران و عربستان بزودی در بغداد برگزار خواهد شد و ما به آن خوشبین هستیم.

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق با اسماعیل احمدی مقدم، رئیس دانشگاه دفاع ملی ایران که در راس هیاتی به بغداد سفر کرده است، دیدار و رایزنی کرد.

در این دیدار درخصوص روابط میان دو کشور و راه های گسترش آن از طریق همکاری های مشترک رایزنی شد و الاعرجی تاکید کرد که روابط ایران و عراق تاریخی و راهبردی است. ما باید از تجربه های موجود در دو کشور استفاده کنیم.

مشاور امنیت ملی عراق در ادامه گفت: تفاهم بین ایران و عربستان برای منطقه وجهان مهم است. بغداد به طور گسترده از این تفاهم حمایت می کند.

دور پنجم مذاکرات تهران-ریاض

وی همچنین تاکید کرد: عراق نسبت به دور پنجم مذاکرات میان تهران و ریاض که به زودی در بغداد برگزار خواهد شد،خوشبین است.

الاعرجی در ادامه درخصوص توافق الجزایر در سال ۱۹۷۵ که میان تهران و بغداد امضا شد گفت: این توافق مهم است و باید اجرایی شود. زیرا به سود دو کشور همسایه خواهد بود. این توافق برای اجرا شدن نیاز به اقدامات قانونی دارد.

از سوی دیگر، رئیس دانشگاه دفاع ملی ایران اعلام کرد که ایران آماده همکاری و تبادل تجربه ها با عراق در راستای خدمت به منافع مشترک دو کشور است.

فیصل بن فرحان، وزیر امورخارجه عربستان اخیرا در اظهاراتی در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که عربستان سعودی علی رغم عدم پیشرفت اساسی در دوره های قبلی به دنبال برنامه ریزی برای برگزاری دور پنجم مذاکرات مستقیم با ایران است.

بن فرحان تاکید کرد ریاض کماکان خواهان گفت وگو با تهران است. وی خاطر نشان کرد: در واقع این امر مستلزم تمایل جدی همسایه‌های ما در ایران برای رسیدگی به مسائل اساسی موجود است. ما امیدواریم که تمایل جدی برای یافتن یک شیوه جدید وجود داشته باشد.

وزیر امورخارجه عربستان همچنین بیان کرد: اگر ما شاهد پیشرفت اساسی درخصوص این پرونده‌ها باشیم، نزدیک شدن به یکدیگر و بهبود روابط هم امکانپذیر است. هرچند که تاکنون شاهد آن نبوده‌ایم.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.