کد مطلب: ۲۰۹۹۴۱

دولت مجاب شده از بنگاه‌داری خارج شود

دولت مجاب شده از بنگاه‌داری خارج شود

رییس اتاق اصناف ایران عنوان کرد: با وجود گام‌های بلندی که تاکنون در جهت پیشرفت برداشته‌ایم، توانسته‌ایم دولت را مجاب کنیم که از بنگاه‌داری خارج شود چون برای نجات اقتصاد کشور راهی جز این نداریم که واگذاری به مردم را در دستور کار خود قرار دهیم.

علی فاضلی امروز در حاشیه یازدهمین اجلاس دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران اظهار کرد: همه ما بر عملکرد بسیاری از دستگاه‌ها ایراد داریم. البته باید در نظر داشت آنچه که در باب انتقادات گفته می‌شود، باید با زبان ملایم ولی مقتدر بیان شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با بیان اینکه حداقل بیش از 70 درصد مشکلات ما در مساله اماکن‌ حل شده و 30 درصد باقی مانده را نیز باید حل کنیم، عنوان کرد: آنچه که به عنوان ابزار در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی از سوی مجلس باید هدفگذاری شود مورد هدف قرار نگرفت و فرمان‌های مقام معظم رهبری 8 سال است که در باب اقتصاد مقاومتی بر زمین مانده است.

فاضلی افزود: بنده این موارد را در جهت تضعیف مجموعه قوا عرض نکردم بلکه در جهت تقویت وضعیت موجود آن را عنوان کردم. امروز کشور به اتحاد و صبر نیاز دارد و با این می‌توان دست دشمن را از کشور خود کوتاه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه توسعه ششم بسیار تلاش کردیم که دولت به سمت بنگاه‌داری و بنگاه‌محوری حرکت نکند و برای اولین بار، اتاق اصناف ایران در تدوین برنامه توسعه ششم به همراه دو اتاق دیگر در کمیته‌های مشترک حضور پیدا کند که این امر بسیار خوبی بود اما در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به دلیل آنکه نماینده ما حضور نداشت، متاسفانه با پیشنهاد یک نماینده یک ماده در برنامه توسعه ششم بر علیه اصناف در صنعت گردشگری لحاظ شد.

رییس اتاق اصناف ایران اضافه کرد: همچنین در بخش مالیات بر ارزش افزوده ما تمام معایب موجود در اتاق اصناف را از طریق خود مردم احصا کردیم و در حال حاضر به دنبال رفع آن هستیم.

فاضلی تصریح کرد: در اجلاس‌های گذشته عنوان کردم حق سرک‌کشی به حساب مردم را نداریم زیرا این امر سبب فرار سرمایه شده و کارآفرین دیگر به ما تکیه نخواهد کرد. خوشبختانه اتاق اصناف توانست تمام این معضلات را رفع کند.

وی تاکید کرد: حدود 115 هزار میلیارد از منابع درآمدی برای بخش مالیات کشور در بودجه تعریف شده که باید بدانیم در این راستا سهم ما چقدر بوده و نقش ما در اقتصاد ملی تا چه میزان بوده است؟ در نهایت باید دید میزان بهره‌وری در بنگاه‌های تولیدی کجاست؟

رییس اتاق اصناف ایران گفت: مشکل ما در بند (ب) ماده 101 قانون برنامه توسعه پنجم بود که اجرا نشد و نتوانستیم برای 750 هزار بنگاه صنفی بدون پروانه در کشور کاری انجام دهیم.

فاضلی عنوان کرد: همچنین نظام دستفروشی در شهرها نیز گسترش پیدا کرده که این امر سبب شده اقتصاد کشور بیمار شود. این مشکل جزو مسائلی بوده که باید درصدد رفع آن تلاش کنیم.

رییس اتاق اصناف ایران در خصوص ستاد تنظیم بازار خاطرنشان کرد: تنظیم بازار امسال به طور تحقیقی خوب خواهد بود؛ یعنی در بخش تامین با هیچگونه مشکلی مواجه نیستیم و در کنترل بازار با وجود همه ناملایماتی که در مجموعه است، خوب عمل کردند و مشکل خاصی نیز از این بایت نخواهیم داشت. شهرستان‌های کوچک برای برگزاری نمایشگاه باید از طریق اتاق اصناف اقدام کنند و این باید به عنوان یک دستورالعمل به کشور ابلاغ شود.

محمود بنانژاد، رئیس اتاق اصناف مشهد، نیز در ادامه جلسه گفت: یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلاتی که درحال حاضر شاهد آن هستیم، آموزش است و باید بگویم آگاه‌سازی و آگاهی دهی واحدهای صنفی یکی از وظایف مهم مسئولان اصناف است.

وی افزود: ابتدا باید به استفاده از تسهیلات رونق تولید اشاره کنم که از ابتدای سال بر وزارت صنعت، معدن و تجارت تکلیف شد که در حوزه رونق تولید اقدامی انجام دهد. همچنین علاوه بر آن در حوزه صنفی نیز ما ورود پیدا کرده‌ایم.

بنانژاد ادامه داد: تاکنون حدود 220 مورد پرونده برای دریافت این تسهیلات از سوی اصناف معرفی شده و حدود 70 میلیارد تومان بودجه‌ مصوب شده بانک‌هاست تا بتوانیم از آن تسهیلات در حوزه تولید علی‌الخصوص سرمایه در گردش، توسعه واحدهای صنفی تولیدی و بهسازی و نوسازی دستگاه‌ها و تجهیزات تولیدی استفاده کنیم.

رئیس اتاق اصناف مشهد افزود: یکی از راه‌های برون رفت از مشکلاتی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، آموزش است و باید بگویم آگاه سازی و آگاهی دهی واحدهای صنفی یکی از وظایف مهم مسئولان اصناف است.

بنانژاد خاطرنشان کرد: در ابتدا ما یک کارگروهی را تحت عنوان کارگروه مالیاتی در اتاق اصناف ایجاد کردیم و به دنبال آن هستیم از مقدار مالیات‌های واحدهای خود بکاهیم.

رئیس مرکز اصناف و بازرگانان ایران نیز گفت: رتبه ایران در حوزه تجارت الکترونیک در بین 137 کشور رتبه 77 است.

جواد احمدی در حاشیه یازدهمین اجلاس دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران اظهار کرد: نکته‌هایی را باید بگویم که این موارد از چالش‌های عمده سازمان‌های صنفی ما و اصناف در کشور است. تقابل کسب‌وکارهای جدید با سیستم سنتی نباید به گونه‌ای پیش برود که از بنگاه‌های کلان تنزل کنیم.

وی با بیان اینکه توسعه تکنولوژی اجتناب ناپذیر است و خواه ناخواه مسیر آن طی می‌شود، عنوان کرد: تجارت الکترونیک امروز یک نهاد بین‌المللی زیر مجموعه سازمان ملل متحد است. رتبه ایران در حوزه تجارت الکترونیک در بین 137 کشور رتبه 77 بوده است.

رئیس مرکز اصناف و بازرگانان ایران ادامه داد: بعضی از فروشگاه‌های اینترنتی جایگاه و فروش خوبی دارند و بعضی از آن‌ها توانسته‌اند 2500 نفر را به اشتغال بگیرند و 50 درصد بسته‌های پستی کل کشور مربوط به این بنگاه‌ها و فروشگاه‌ها می‌شود.

احمدی اضافه کرد: ترنور مالی که در بین این فروشگاه‌ها انجام می‌شود، شاید بیش از هزاران واحد صنفی ما باشد.

رئیس مرکز اصناف و بازرگانان ایران گفت: همچنین یکی از اپلیکیشن‌های حمل‌ونقل درون شهری اینترنتی حدود 388 هزار راننده را در کشور به خود جذب کرده و در طول روز بین 800 هزار تا یک میلیون سفر درون شهری را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه اگر به خود نیاییم در چند سال آینده که زیاد دور نخواهد بود محلی از اعراب نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: باید با ایده‌های نو وارد مشارکت‌های بسیاری شویم تا بتوانیم از تجربیات و دانش فنی و ثروت خود در جهت توسعه گام برداریم و راه برون‌رفت از معضلات را پیدا کنیم.

رئیس مرکز اصناف و بازرگانان ایران تصریح کرد: همچنین باید بگویم آموزش چاره‌ هر مشکل بوده و در حوزه اصناف نیز این نکته برای ما حائز اهمیت است و اگر به آن توجه نشود، ممکن است بعدها برای جبران آن کمی دیر باشد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.