کد مطلب: ۱۸۸۴۸۰

دولت ناچار به اخذ مالیات است

دولت ناچار به اخذ مالیات است

نماینده دوره نهم مجلس گفت: دولت برای تامین هزینه‌های کشور ناچار به اخذ مالیات است، اما میزان مالیات باید در حدی باشد که کمترین فشار به شهروندان وارد شود.

محمدحسن دوگانی‌آغچغلو نماینده مردم در کمسیون برنامه و بودجه دوره نهم مجلس شورای اسلامی، با اشاره به توجه دولت به مالیات ستانی در بودجه‌بندی سال 97، اظهار کرد: مالیات‌ها بخش عظیمی از درآمدهای کشور را تشکل می‌دهند که در کشور ما مالیات ستانی بیشتر در بخش مالیات‌های مستقیم رواج دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دوگانی‌آغچغلو اضافه کرد: مالیات کارمندان بخش دولتی و غیردولتی به طور مستمر از حقوق آنها کسر می‌شود و بخش عظیم دیگر مالیات ستانی‌ها مربوط به مالیات بنگاه‌های تولیدی می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که رونق اقتصادی در جامعه حاکم است، شاهد افزایش فعالیت‌های اقتصادی و کسب‌وکارها و در نهایت افزایش درآمد کشور از این بخش هستیم.

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در صورتی که کشور دچار رکود اقتصادی شود و سود کافی از تولید داخلی برای فعالان این حوزه وجود نداشته باشد، مالیات‌ها هم تحت تاثیر قرار گرفته و کشور در تامین هزینه‌های خود با چالش روبه‌رو می‌شود.

دوگانی‌آغچغلو افزود: مالیات‌ها نباید به حدی برسد که رشد اقتصادی را با کندی روبرو کند و کسب‌وکارها از پرداخت آن ناتوان شوند، زیرا در این حالت صادرات غیر نفتیکاهش یافته و دیگر بخش‌های اقتصادی متضرر می‌شوند.

وی بیان کرد: زمانی می‌توانیم پیش‌بینی خوبی از درآمدهای مالیاتی داشته باشیم که تمام پارامترهای اقتصادی در جای خود قرار بگیرند و فعالیت‌های اقتصادی به‌طور شفاف عمل کنند؛ اما اکنون نظام شفاف سازی در کشور به خوبی حاکم نیست.

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: عوارض خروج از کشور و مالیات بر سپرده بانک‌ها در دست بررسی قرار دارد که به زودی کمیسیون تلفیق نسبت به بررسی‌های خود نتایج حاصل را اعلام کرده و سپس در صحن علنی برای رأی گیری مورد بحث قرار می‌گیرد.

دوگانی‌آغچغلو مطرح کرد: مجلس و شورای نگهبان اگر با پیشنهادهای این‌چنینی دولت که شامل عوارض خروج از کشور، مالیات بر سپرده، گرانی حامل‌های انرژی و غیره موافقت کند، منابع درآمد کشور گسترده‌تر می‌شود؛ اما تصویب این موضوع‌ها بستگی به زیرساخت جامعه دارد و هنوز مسئولان مربوطه به نتایج نهایی نرسیده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا جامعه اکنون پذیرای گسترش فضای مالیات دهی است؟، گفت: دولت برای تامین هزینه‌های کشور ناچار به اخذ مالیات است و اعضای مجلس به عنوان نمایندگان مردم سعی دارند تا میزان مالیات دهی را در حدی تصویب کنند که کمترین فشار به شهروندان وارد شود.

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر تامین مالی از محل مالیات‌ها نادیده گرفته شود، زمانی که دولت نتواند درآمدهای پیش‌بینی شده را در بودجه بندی به طور کامل برآورد کند، بحران جدی در کشور به وجود می‌آید، پس مالیات‌ها در بیشتر مواقع نقش حمایت‌گری از هزینه‌های وارده را دارد.

دوگانی‌آغچغلو یادآورد شد: دولت سعی در کاهش هزینه‌های کشور دارد؛ اما برای اداره آن نمی‌تواند برخی از هزینه‌ها را نادیده گرفت و اگر تأمین مالی آن به خوبی تحقق نیابد، دولت حتی قادر به پرداخت حقوق کارمندان خود هم نیست.

وی با اشاره به صرف بودجه برای پرداخت حقوق کارمندان، اضافه کرد: حقوق کارمندان سالیانه با توجه به میزان تورم ۱۰ درصدی به آنها تعلق می‌گیرد و با این شیوه محاسبه دولت موظف به پرداخت مبالغ زیادی است، به‌طوری که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد بودجه صرف پرداخت حقوق‌ها می‌شود.

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی افزود: افزون بر پرداخت حقوق کارمندان، دولت هزینه‌های دیگری همچون اداره دانشگاه‌ها، پرورشگاه‌ها، اجرای نظام سلامت و غیره را بر عهده دارد که بودجه هر یک از آنها با توجه به پیشروی طرح‌های توسعه‌ای و میزان تورم، سالیانه افزایش می‌آبد و این موضوع تمام دولت‌ها را در سراسر جهان وادار به اخذ مالیات کرده است.

وی در ادامه افزود: مالیات بر ارزش افزوده یکی از ارکان مهم مالیات ستانی محسوب می‌شود که مقررات آن نیازمند بررسی مجدد است و اگر مالیات بر ارزش افزوده اخذ نمی‌شد، در بودجه‌بندی سال گذشته با کسری حدود 5 هزار میلیارد تومان در طرح تحول نظام سلامت روبرو می‌شدیم و دولت با استفاده از این طرح توانست درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها، تخفیف در هزینه خدمات درمانی و غیره را برای رفاه زندگی شهروندان ایجاد کند.

دوگانی‌آغچغلو گفت: طرح نظام سلامت که به طور مستقیم با زندگی افراد در ارتباط است امسال با افزایش یک درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.