کد مطلب: ۷۹۰۹۳۹

جان بولتون: دادگاه کیفری بین المللی مشروعیت ندارد

جان بولتون: دادگاه کیفری بین المللی مشروعیت ندارد

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا امروز در ارتباط با رأی غیرقانونی لاهه علیه «پوتین» در سخنانی تأکید کرد: دادگاه کیفری بین المللی مشروعیت ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا امروز دوشنبه در سخنانی در ارتباط با رأی غیرقانونی دادگاه کیفری بین المللی (دیوان لاهه) علیه رییس جمهور روسیه اعلام کرد که این دادگاه تهدیدی برای دیپلماسی به شمار می آید.

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در این خصوص گفت: دادگاه کیفری بین المللی یک نهاد خطرناک است که یک راه حل دیپلماتیک برای پایان جنگ را تهدید کرده است. این دادگاه فاقد مشروعیت است.

این در حالیست که دیوان کیفری بین‌المللی برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اتهام جنایت جنگی در اوکراین، قرار بازداشت صادر کرد. مسکو همواره اتهامات علیه نیروهای روسیه مبنی بر ارتکاب جنایت در جریان جنگ یکساله با اوکراین را رد کرده است. این دادگاه بین‌المللی با ادعای مظنون بودن پوتین به تبعید غیرقانونی کودکان و انتقال غیرقانونی ساکنان قلمرو اوکراین به فدراسیون روسیه، برای رئیس جمهور روسیه حکم بازداشت صادر کرده است.

اوایل هفته پیش ، رویترز در گزارشی مدعی شده بود که دیوان کیفری بین‌المللی در نخستین حکم صادره پس از آغاز تحقیقات درباره جنگ اوکراین، برای برخی قرار بازداشت صادر خواهد کرد. این دادگاه به طور جداگانه برای ماریا آلکسیِونا، کمیسر حقوق کودکان فدراسیون روسیه نیز به اتهامی مشابه قرار بازداشت صادر کرده است. دیوان کیفری بین‌المللی نخستین دادگاه دائمی بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و جنایت تجاوز است و مقر آن در لاهه، هلند قرار دارد.

همسو با رئیس جمهور آمریکا نیز، اتحادیه اروپا جمعه پیش و ساعاتی پس از صدور قرار بازداشت «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از سوی دیوان کیفری بین المللی به ادعای ارتکاب جنایت جنگی از این تصمیم استقبال کرد و آن را در راستای اجرای عدالت مهم ارزیابی کرد.

اتحادیه اروپا رأی دیوان کیفری بین المللی علیه رئیس جمهور روسیه را سرآغازی برای پاسخگو کردن روسیه توصیف کرده بود!

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.