کد مطلب: ۶۸۶۹۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تقاضا برای دینار بالا رفت/ دینار بخریم یا دلار؟

تقاضا برای دینار بالا رفت/ دینار بخریم یا دلار؟

تقاضا برای ارز دینار در چند روز گذشته با توجه به شروع محرم، افزایش یافته است. آیا این افزایش قیمت بر نرخ دلار تاثیری دارد؟ آیا این ارز برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در چند روز اخیر با توجه به آغاز ماه محرم، تقاضا برای دینار عراق با افزایش همراه بوده است. در بازار آزاد، دینار عراق که ۷۷ روز پیش تا ۲۱ تومان رسید، امروز، دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ با کاهش ۵ درصدی به ۲۰ (بیست) تومان رسید.(اقتصادنیوز)

افزایش تقاضا ادامه دارد؟

آیا این افزایش تقاضا و نوسان قیمت دینار در بازار ادامه دارد؟

علی اصغر سمیعی، رییس اسبق کانون صرافان در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: فصل مسافرت به عراق آغاز شده است و با توجه به ایام محرم و تا روز اربعین که این مسافرت‌ها ادامه داشته باشد، طبیعتا تقاضا هم برای دینار عراق افزایش پیدا می‌کند. بنابراین بر اساس اصل عرضه و تقاضا، پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ دینار عراق، بالاتر رود.

دینار بخریم یا دلار؟

با توجه به افزایش تقاضا برای دینار، آیا این ارز برای سرمایه‌گذاری مناسب است یا دلار؟

او افزود: نگهداری ارز و اسکناس ارزهای خارجی، به به نفع اقتصاد کشور نیست و بیشتر به نفع بانک‌های مرکزی صاحبان آن ارز خواهد بود. ضمن اینکه نگهداری ارز توام با برخی خطرات از جمله آتش‌سوزی یا دزدی است. اما با این وجود، مطمئن‌ترین ارزها، آن ارزی است که ظرف ۱۰ سال گذشته به طور متوسط کمترین میزان تورم را داشته است.

سمیعی توضیح داد: هر کشوری که در آن میزان تورم کمتر باشد، پول آن کشور مورد اعتمادتر خواهد بود.

دلار تاثیر می‌پذیرد؟

آیا این افزایش تقاضا تاثیری در بازار دلار دارد؟

او در ادامه افزود: ارزها و حتی کالاها در یک طرف و یک جبهه قرار دارند و تومان در طرف دیگر. طبیعتاً هرچی که در حوزه ارزها، تقاضا زیادتر و در نتیجه، قیمت ارزها بالاتر می‌رود، در واقع ارزش تومان کم می‌شود. ارزها و کالاها بر اساس عرضه و تقاضا و نرخ برابری که با هم دارند، قیمت گذاری می‌شوند.

سمیعی گفت: این ارزها با یکدیگر گره خورده‌اند و می‌توانند در کنار یکدیگر، روندی افزایشی داشته باشند. اگر نیز شرایط مهیا باشد که تومان ایران به طور واقعی تقویت شود، طبیعتاً ارزها و کالا ها هم پایین می‌آیند.

او در آخر تاکید کرد: دولت مردان و مسئولان بانک مرکزی باید با شفاف‌سازی و تک‌نرخی کردن ارز، خرید و فروش و تزریق مثبت و منفی آن را از طریق مجاری قانونی کنند. در نتیجه هر چه زودتر از رانت‌خواری بواسطه چندنرخی بودن ارز در بازار ارز جلوگیری شود. با این اقدامات، به این فساد که علاوه بر ضربه زدن به بیت‌المال و چپاول آن به اخلاق جامعه هم صدمات غیرقابل جبران وارد می‌کند، پایان داده می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.