کد مطلب: ۶۶۷۱۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دیوار مرزی ایران و ترکیه به اتمام رسید؟

دیوار مرزی ایران و ترکیه به اتمام رسید؟

دیوار مرزی ایران و ترکیه قرار است تا پایان سال ۲۰۲۳ به اتمام برسد. در این مرز دیوارهای بتنی، سیم خاردار و خندق ساخته شده است تا از ورود مهاجران جلوگیری شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آنطور که امروز در خبرها آمده است دیوارکشی در مرز ایران و ترکیه هنوز ادامه‌دار است. البته به گفته مسئولان تا پایان سال ۲۰۲۳ به پایان خواهد رسید. تاکنون ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی ایران و ترکیه تکمیل شده است.

ترکیه این دیوار بتنی را به منظور جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجران می‌سازد. دیوار قرار است مجهز به دوربین‌های ویژه و سامانه‌های رصدی باشد. طبق گزارشی که به کمیسیون فرعی مهاجرت ترکیه داده شده، فرآیند ساخت این دیوار تقریبا به اتمام رسیده است. وزیر کشور ترکیه پیش‌تر گفت که ساخت این دیوار در پایان سال میلادی ۲۰۲۳ تمام می‌شود. ایران و ترکیه حدود ۵۳۴ کیلومتر مرز مشترک دارند.

به نقل از وبسایت روزنامه حریت ترکیه، اکثراً افغان‌ها و پاکستانی‌ها از طریق این مرزها و با پای پیاده وارد ترکیه می‌شوند. ترک‌ها می‌گویند که ورود تعداد بالای پناهجو، اقتصاد آنها را دچار مشکل کرده است.

پیامدهای ساخت دیوار مرزی ایران و ترکیه

رسانه‌های ایران از پیامدهای احداث این دیوار گفته‌اند. خبرگزاری صدا و سیما می‌گوید که احداث این دیوار در منطقه بورالان ماکو به علت دیوارکشی نامناسب و سرازیری سیلاب ناشی از این دیوار، مشکلات بسیار زیادی را برای اهالی منطقه ایجاد می‌کند. از جمله این خسارت‌ها تخریب جاده و محیط زیست و تلف شدن احشام دامداران بر اثر جریان سیل به علت احداث نامناسب و غیر اصولی دیوار مرزی است. انسداد برخی آبراهه‌ها در مرز مشترک دو کشور بر اثر احداث دیوار مرزی ایران و ترکیه می‌تواند از پیامدهای منفی این اقدام باشد.

ایران، اولین همسایه ترکیه نیست که دیوارهای بتنی و سیم خاردار در مرز آن نصب شده‌اند. چند سال پیش هم پس از شروع جنگ داخلی سوریه این کشور بین خود و سوریه دیوار کشید. دیوار مرزی سوریه و ترکیه ۸۳۲ کیلومتر طول دارد. ساخت دیوارهای مرزی در تعدادی از کشورهای جهان از جمله پاکستان، عربستان سعودی، هند و بنگلادش نیز جریان دارد.

استاندار پیشین وان، شهر هم‌مرز با ایران، در کنفرانس کمیسیون فرعی مهاجرت گفت که ما با حفظ تدابیر امنیتی در سطح بالا، قصد داریم به دنیا نشان دهیم که نمی‌توان از مرز ترکیه به راحتی عبور کرد.

او همچنین گفت که ساخت ۵۶۰ کیلومتر دیوار و برج‌های نگهبانی از استان آغری و حکاری ادامه دارد. ساخت ۱۰۳ کیلومتر سیم خاردار و حفر ۱۸۲ کیلومتر خندق تقریبا به اتمام رسیده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و تازه‌تر درباره دیوار مرزی ایران و ترکیه به لینک زیر مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رسا

    یاد دیکتاتور متوهم آلبانی که همه جا تونل و پناهگاه می ساخت

  • ناشناس

    بالا نوشته مرز ایران وترکیه ۵۳۴ کیلومتر است پس چطوری ۱۰۷۹ کیلومتر دیوار ساخته شده؟؟؟

  • رضا

    به نظر من ترکها مفت هزینه نمی‌کنند و پشت احداث این دیوار هزارتا مسئله و اما و اگر هست اول اینکه بودجه را احتمال زیاد اتحادیه اروپا و آمریکا تامین میکنند بعد نقشه حمله و نسل کشی ایرانیها و جلوگیری از هجوم آوارگان ایرانی مطرح هست. مسائل زیست محیطی و اقتصادی هم به نفع ترکیه رقم میخوره

    • ناشناس

      احتمالا میخوان از طریق موجودات فضایی از هسته زمین بهمون حمله کنند …. خیلی باید مراقب باشیم

  • ناشناس

    شروع کننده دیوار کشی بین مرز ها خودمون بودیم مرز بین ایران افغانستان دیوار کردند و مردم زابل رو با این کار شون از شهر شون فراری دادند چون خشک سالی کشاورزی رو به صفر رسانده تنها منبع درامد مردم زابل از مرز بود که اقایون کل مرز رو مثل ترکیه دیوار کردند از ماست که بر ماست،

  • علی

    سلام
    چطور تو ۵۳۴ کیلومتر مرز مشترک ۱۰۷۹ کیلومتر دیوار کشیدن ؟

    • ناشناس

      بخاطر اینکه راه زیاد پیچو خم داره

  • ناشناس

    مبارکمون باشه کلن داریم از دنیا حذف میشیم، اینجا منزلت و شان و جایگاه ایرانی مهم نیست

    • ناشناس

      چه ربطی داره آخه ….ای بابا

  • محمد

    یکی از کامنت ها گفته خوب شد اتحادیه اروپا راهش ندادن… دوست عزیز فکر می‌کنید همه کشورهای اروپایی جزو اتحادیه هستند… در ضمن اتحادیه دیگه به درد نمیخوره انگلیس هم از اتحادیه خارج شد ترکیه هم دیگه اصراری نداره… نکته بعدی یعنی چی که همه جا زمین خداست… مگه هر کی هر کیه بدون مدارک هویتی مهاجر بره داخل کشور دیگری و جنایت کنه.. نکته آخر آمریکا هم مرز کشیده… دیگه دهه‌ای قدیم نیست که راحت مهاجر بپذیرند همه باید بمانند کشور خود را بسازند… البته ترکیه هم به خاطر ایرانی ها دیوار نکشیده به خاطر سیل مهاجران افغان این کار رو کرده.. دوم هم به خاطر گروهک پ ک ک و پژاک که در ترکیه جنایت کرده و به داخل ایران فرار می‌کنند

  • امید

    جنبه مثبت اینه که از خروج شمش طلا و دلار از راه زمینی جلوگیری شددر کل سوای آثار زیستی به اقتصاد کشور ما نیز کمک کردند

  • ناشناس

    ایران باگرانی ،سومدیریت وفساد گسترده میخواهد به جهانیان نشان دهد که دیوارکشی راه چاره نیست .بلکه باید ایران رابه جهنمی تبدیل کرد که کسی جرعت نکند به آن وارد شود.

  • پيمان

    کسي که بايد ديوار بکشه ايران هست که بايد براي مرز افغانستان و عراق ديوار بکشه که پشيزي براي البته ملت ايران نفع ندارند

  • ناشناس

    اگر ایران هم همین روش را به کار گیرد و بین مرز پاکستان و افغانستان دیوار بکشد امنیت کشور هم بالا می‌رود
    هم جلوی ورود مهاجرین غیرقانونی گرفته می‌شود
    از این ها گذشته دیگر هم نگران ورود تروریست ها به خاک ایران نخواهیم بود

  • ناشناس

    راه حل خوبی است. امیدوارم در ایران هم اجرا شود
    در ثانی : پشت دیوار ها باید دکل تک تیرانداز هم نصب شود تمام

  • ناشناس

    با کشیدن دیوار به دور مرز ها دیگر به سرباز اجباری هم نیازی نخواهد بود. ارتش داوطلبانه استخدامی می‌تواند امنیت را برقرار سازد

  • ناشناس

    ترکیه راه حل خوبی رو انتخاب کرده آفرین