کد مطلب: ۴۱۰۲۳۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بالاخره ذرت‌های آلوده چه شدند؟

بالاخره ذرت‌های آلوده چه شدند؟

براساس اظهارات مسئولان، موضوع ذرت‌های آلوده‌ای که طی چند ماه اخیر مطرح شده همان ذرت‌های آلوده سال 96 است که به گفته سخنگوی دولت در داخل کشور ترخیص نشده‌اند. اما مساله این است که هنوز تعیین تکلیفی در این خصوص نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در چند هفته اخیر موضوع ذرت‌های آلوده دوباره خبر ساز شد، افکار عمومی و برخی از رسانه‌ها این موضوع را جدید قلمداد کردند و برخی نیز این خبر را به ذرت‌های آلوده‌ای که در سال گذشته مطرح شد نسبت دادند.

داستان ذرت‌های آلوده در گذشته براساس گزارش ایسنا اینگونه بوده است که در ۱۴ اسفند سال ۱۳۹۶ خبرگزاری تسنیم در خبری به نقل از یک مقام مسئول در بندر امام خمینی استان خوزستان از کشف و توقیف ۱۲۶ هزار تن ذرت آلوده در گمرک این استان خبر داد.

آن‌طور که در این گزارش آمده فشارهای شدیدی از سوی واردکنندگان وجود داشت چرا که مثلا در دی ماه سال ۱۳۹۷، مسلم بیات، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران عنوان کرده که بیش از هزار و ۱۰۰ نمونه آزمایش انجام شد تا بتوانیم به نتیجه قطعی برای جلوگیری از واردات ذرت آلوده برسیم. در این باره تحت هیچ شرایطی کوتاه نیامدیم حتی در سطوح بالا هم قسم شدیم اگر این اقدام به قیمت از دست دادن پست و جایگاه خود هم شده کوتاه نیاییم و کوتاه نیامدیم.

مطرح شدن دوباره ذرت‌های آلوده

شروع دوباره منتشر شدن خبر ذرت‌های آلوده از نیمه تابستان امسال با سفر امیر خجسته، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به بندر امام خمینی (ره) آغاز شد.

وی در این سفر خود عنوان کرد: خواستار عملکرد بهتر وزارتخانه‌هایی در جابجایی کالاهای وارداتی مورد نیاز که از طریق این بندر تامین می شود، به عنوان مثال یک محموله ۱۴۰ هزار تنی ذرت آلوده از سال ۹۵ در انبارها وجود دارد که باید هرچه سریعتر این موضوع تعیین تکلیف شود.(ایرنا)

اما سه برابر شدن میزان ذرت آلوده در این خبر موضوع جدیدی بود که ابعاد اخبار را بزرگ کرد.

خجسته در این خصوص به فارس گفت: ۱۳ شرکت دولتی با ۳۵ میلیون دلار ارز تخصیص‌یافته توسط بانک مرکزی در سال ۹۵، معادل ۴۹۱ هزار تن ذرت آلوده به سم آلفاتوکسین را وارد کشور کردند. طبق مستندات این ذرت‌ها از بدو ورود آلوده به سم آفلاتوکسین بوده است. از این ۴۹۱ هزار تن ذرت آلوده ۳۵۰ هزار تن به کشور وارد شده و متأسفانه باید بگویم که هر دامی که این ذرت‌ها برایش استفاده شده باشد، شیر و محصولات لبنی آن آلوده به این سم می‌شود. ذرت‌های وارد شده دارای گواهی تأیید بهداشت برزیل از سازمان بین‌المللی SGS نیستند.

در خصوص میزان آن گمرگ واکنش نشان داد و اعلام کرد: در سال ۹۵ مقدار ۵۱۳ هزار تن ذرت دامی متعلق به ۹ شرکت عمده واردکننده این محصول به انبارهای بندر امام خمینی (ره) وارد شده است که مقدار ۲۰ هزار تن آن قبل از اظهار به گمرک توسط اداره استاندارد بندر مذکور مغایر با استاندارد و آلوده به سم آفلاتوکسین اعلام و مقرر می‌گردد از خروج کالا جلوگیری شود. براساس این گزارش مابقی کالا به مقدار ۴۹۳ هزارتن ذرت دامی طی ۱۳ فقره اظهارنامه واردات قطعی به گمرک اظهار می‌گردد.

براساس اعلام گمرک برای ۳۶۸ هزار تن ذرت دامی مجوز ترخیص صادر شد و در خصوص ۱۲۵ هزار تن ذرت دامی به دلیل عدم انطباق با استاندارد و آلوده به سم آفلاتوکسین غیر قابل ترخیص اعلام شد، بنابراین گمرک برای مجموع ۱۴۵ هزار تن ذرت دامی آلوده، اظهارنامه متروکه تنظیم و مراتب را به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان خوزستان اعلام کرد.

آنطور که خجسته گفته این ذرت‌ها از ابتدا آلوده بودند.

ذرت‌های آلوده چه می‌شوند؟

چند راه‌حل برای این مشکل مطرح شده که یکی صادرات آن است که رئیس گمرک آن را تایید کرده و در این خصوص در ابتدای شهریور ماه امسال عنوان کرد: تنها راه حل برای محموله ذرت آلوده، انتقال آن‌ها از طریق دریا به کشورهایی است که این سطح از آلودگی برای مصارف دامی را قبول می‌کنند.(مهر)

امحا کردن نیز راه دیگری است، امیر خجسته در خصوص شرایط امحا آن گفته است: بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه برای امحاء این ذرت آلوده نیاز است. بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ روز زمان و ۷ هزار کامیون سنگین برای حمل و نقل کالای آلوده مورد نیاز است.

اما موضوع قابل توجه این است که این ذرت‌ها به شیوه اعتبار اسنادی یا LC خریداری شدند و حالا بانک‌ها هم یک طرف این ماجرا هستند و پول خود را می‌خواهند و هرگونه کاری در مورد این ذرت‌ها منوط به موافقت بانک‌ها هم بوده است.(ایسنا)

براساس ویدیویی که ایرنا از اظهارات علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری خود در روز دوشنبه 13 آبان ماه منتشر کرده است، در خصوص آلودگی ذرت‌ها آنچه برای ما ملاک قرار گرفت سازمان استاندارد بوده است که این سازمان معتقد بود که آنها باید مرجوع یا امحاء شوند. بنابراین اجازه ورود و ترخیص به کشور داده نشده است. الان نظر دیگری هم پیدا شده است که باید آنها را به الکل سازی مرجوع کنند. بنابراین اجازه ورود ذرت، گندم یا … هرچیز وارداتی(آلوده) به کشور داده نشده است و ملاک و استاندارد ما در این زمینه سخت گیرانه است.

کذب بودن این خبر را عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز تایید کرد و در حاشیه نشست ستاد هماهنگی و اطلاع رسانی اقتصادی گفت: از سال ۹۲ تا ۹۵ حدود ۳۰ میلیون تن ذرت وارد کشور شد؛ محموله ۱۵۰ هزار تن ذرتی که قرار بود از طریق دریار وارد کشور شود را رصد کردند و اجازه ورود آن را به کشور ندادند. به رئیس جمهور هم چند تا نامه نوشتیم و ایشان درخصوص عدم ورود این محموله به کشور دستور اکید دادند و خواستند این محموله امحا شود. هیچ محموله ای تحت عنوان قاچاق ذرت تا کنون وارد کشور نشده و رسانه ها دقت بیشتری در انتشار این دست اخبار داشته باشند.

آخرین وضعیت ذرت‌های آلوده

مهدی کاظم‌نژاد، قائم مقام معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در این هفته در خصوص آخرین وضعیت این ذرت‌ها گفت: این ذرت‌ها متعلق به بخش خصوصی است و ربطی به دولت ندارد و اطلاع ندارم که پول آن را پرداخت کرده‌اند یا خیر.

وی تصریح کرد: حتی یک کیلوگرم ذرت آلوده وارد کشور نشده است؛ این ذرت‌ها چند سال پیش خریداری شده‌ اما چون استانداردهای لازم را نداشتند، اجازه ترخیص به آنها داده نشده است.

با توجه به این که از یک سو مشکلاتی در خصوص راه‌حل‌های از بین بردن ذرت‌های آلوده وجود دارد و از سوی دیگر بانک‌ها نیز درگیر این موضوع هستند، چه تصمیمی قرار است در این خصوص گرفته شود؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.