کد مطلب: ۵۸۴۶۹۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کلانتری با محیط زیست ایران چه کرد؟ / چرا فعالان محیط زیست با کلانتری مخالف بودند؟

کلانتری با محیط زیست ایران چه کرد؟ / چرا فعالان محیط زیست با کلانتری مخالف بودند؟

علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست شد و کلانتری پس از حواشی بسیار در دوره کاری‌اش برکنار شد. محمد درویش، فعال محیط زیست می‌گوید: ««عیسی کلانتری عنوان نامحبوب‌ترین رئیس سازمان محیط زیست در طول تاریخ ایران را یدک می‌کشد.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، «نامحبوب‌ترین رئیس سازمان محیط زیست» این عنوانی است که برخی از فعالان محیط زیست به عیسی کلانتری داده‌اند. شخصی که اظهارات، عملکرد و اخیرا حتی نحوه نشستن او مقابل خبرنگاران هم انتقادات زیادی همراه داشت.

دور دوم ریاست جمهوری روحانی عیسی کلانتری به عنوان رئیس سازمان محیط زیست انتخاب شد. اگرچه دولت روحانی مدعی بود محیط زیستی‌ترین دولت متعلق به دوره کاری اوست اما در همان دوره بسیاری از فعالان محیط زیست پویشی تحت عنوان «دولت محیط نیستی» راه انداختند.

نام عیسی کلانتری در انتقادات بسیاری از فعالان محیط زیست دیده می‌شد. حالا کرسی ریاست از او به سلاجقه رسیده است. اما چرا فعالان محیط زیست با عیسی کلانتری میانه خوبی نداشتند؟

چراغ سبز کلانتری به طرح‌های انتقال آب

محمد درویش، فعال محیط زیست می‌گوید: «عیسی کلانتری عنوان نامحبوب‌ترین رئیس سازمان محیط زیست در طول تاریخ ایران را یدک می‌کشد. اولین بار بود که یک رئیس سازمان محیط زیست می‌گفت حفاظت از یوزپلنگ آسیایی یک موضوع جزئی است و شلوغش نکنید!»

او ادامه می‌دهد: «اولین بار بود که یک رئیس سازمان محیط زیست می‌گفت چرا در این سازمان اینقدر کارشناس حیات وحش داریم؟ باید کارشناس آب داشته باشیم. احتمالا او هم مانند وزیر راه دولت رئیسی که فکر می‌کرد باید وزیر نفت می‌شد، کلانتری هم فکر می‌کرده باید وزیر نیرو می‌شده! در ابتدای کار او در سازمان به دنبال این بود که مشکل آب را حل کند تا اینکه به او گفتند شما رئیس سازمان محیط زیست هستی!»

این فعال محیط زیست می‌گوید: «او کسی بود که به طرح‌های انتقال و سدسازی چراغ سبز نشان داد. همچنین استان‌های مختلف را با اظهارات خود به جان هم انداخت. کلانتری موافق طرح انتقال آب به کویر مرکزی بود. کسی بود که می‌گفت در خوزستان آب مازاد داریم و می‌توانیم به راحتی آن را به اصفهان و یزد انتقال دهیم.»

آنطور که درویش می‌گوید بیشترین شکایت علیه یک رئیس سازمان محیط زیست علیه عیسی کلانتری صورت گرفت.

او در ادامه درباره طرفداری کلانتری از محصولات تراریخته می‌گوید: «مرجعیت تنوع محیط زیستی که در همه کشورها بر عهده محیط زیست است را به وزارت جهاد کشاورزی انتقال داد. به شدت طرفدار محصولات تراریخته بود و تلاش کرد سختگیری‌هایی که در زمینه محصولات تراریخته بود را بردارد.»

اما آیا کمبود بودجه دست کلانتری برای فعالیت‌های محیط زیستی بسته بود؟ درویش در این مورد می‌‌گوید: «عیسی کلانتری کارهایی که حتی نیاز به بودجه نداشت را هم انجام نمی‌داد. حتی در کلام هم با فعالان محیط زیست همراه نمی‌شد. در دوره کاریابی او حتی طرح‌هایی که سرمایه‌گذار هم منصرف شده بود را تائید کرده بود.»

گفتنی است بعد از حادثه اتوبوس خبرنگاران و فوت دو خبرنگار، برخی از خبرنگاران خواهان استعفای او شدند. ضمن اینکه نحوه نشستن کلانتری در حضور خبرنگاران نیز در شبکه‌های اجتماعی انتقادات زیادی به همراه داشت.

رئیس جدید سازمان محیط زیست کیست؟

دوره کاری کلانتری با همه حواشی آن تمام شد. حالا ابراهیم رئیسی در حکمی علی سلاجقه را به ریاست سازمان محیط زیست منصوب کرده است.

سلاجقه دارای مدرک فوق دکتری مهندسی منابع آب از فلوریدای آمریکاست. همچنین کارشناسی مهندسی منابع طبیعی، آبخیزداری و کارشناسی ارشد مهندسی آبخیز سیلاب و دکتری علوم مهندسی آبخیز - مهندسی رودخانه را نیز از دانشگاه تهران اخذ کرده است.

درویش درباره رئیس جدید سازمان محیط زیست خوشبین است و می‌گوید: «کارنامه سلاجقه نشان می‌دهد عشق او به طبیعت بیشتر از عشق به میز و ریاست است.»

او در پایان می‌گوید: «به نظرم ابراهیم رئیسی با انتخاب سلاجقه نشان داد محیط زیست برای او مهم است. زیرا که سلاجقه کسی نیست که بتوان به راحتی او را دور زد. مسئولیت سنگینی بر عهده اوست. کار کردن در دولتی که عموم اعضای آن محیط زیست را مانع توسعه می‌دانند، سخت است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.