کد مطلب: ۷۹۲۱۳۹

رابطه با عربستان انتظارات تورمی را کاهش داد

رابطه با عربستان انتظارات تورمی را کاهش داد

رشد اقتصادی ایران باید در منطقه افزایش قابل توجهی داشته باشد تا بتواند در سالهای آینده به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند حرفی برای گفتن داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روابط ایران و عربستان و منافع آن بدون شک تاثیر مستقیم بر رشد اقتصادی ایران در منطقه خواهد داشت.

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: میانگین رشد اقتصاد ایران در ۵٠ سال گذشته ۴ درصد بوده اما اگر می‌خواهیم در منطقه حرفی برای گفتن داشته باشیم به رشد اقتصادی حدود ١٢ درصد برای مدت ١٠ سال نیاز داریم تا اقتصاد ایران به بالای ۴ تریلیون دلار برسد و در آن شرایط است که ایران در منطقه حرفی برای گفتن خواهد داشت در غیر این صورت اقتصاد ترکیه و عربستان با این شتابی که پیش می‌رود فاصله خود را از ایران بیشتر می‌کنند و ایران تقریبا از منطقه حذف خواهد شد.
وحید شقاقی‌شهری درباره توسعه روابط ایران با عربستان و به دنبال آن یا سایر کشورهای عربی و اینکه آیا توسعه روابط با این کشورها می‌تواند جای برجام را بگیرد، اظهار داشت: در روابط منطقه‌ای همسایگان و کشورهای حوزه عربی، مشترک المنافع یعنی همسایگان شمال ایران حضور دارند و برخی از پیمان‌های منطقه‌ای مانند اکو، دی ٨ و … مطرح هستند که تمام اینها تحت عنوان روابط منطقه‌ای و منطقه‌گرایی لحاظ می‌شوند، طبیعتا در بعد وسیع‌تر با روابط فرامنطقه‌ای مواجه هستیم که شامل سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان جهانی تجارت، FATF و هرگونه معاهده‌‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه روابط با هر کدام از اینها اثرات و محدوده خود را شامل می‌شود، گفت: طبیعتا بهبود روابط منطقه‌ای می‌تواند به آرامش منطقه و تبادلات منطقه‌ای کمک کند. در بحث منطقه‌گرایی هم از آنجایی که فاصله بین کشورها بهم نزدیک است، هزینه تبادلات را کاهش پیدا می‌کند که مصداق آن مبادلات تجارت بین ایران و عراق است.

وی تاکید کرد: بهبود روابط منطقه‌ای یک مسأله است و مسأله روابط فرامنطقه‌ای موضوع دیگری است و حیطه دیگری را شامل می‌شود. ما هم می‌پذیریم که بهبود روابط منطقه‌ای می‌تواند به بهبود روابط کشورهای منطقه کمک کند اما منوط بر اینکه یک رابطه تجاری متوازن شکل بگیرد به این معنا که کشورمان محصولات قابل عرضه و صادرات به کشورهای همسایه داشته باشد.

شقاقی‌شهری گفت: البته شاهد آن بودیم که این روابط منطقه‌ای با عربستان انتظارات تورمی را هم تا حدودی کاهش داد و با گام‌هایی که برای آژانس انرژی اتمی و توسعه روابط با عربستان برداشته شد، دیدیم که تا ١٣ هزار تومان قیمت دلار بازار آزاد را کاهش داد.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.