خبر مهم:

کد مطلب: ۳۲۷۷۲۴

راهکارهای بهبود رتبه سهولت در کسب و کار ایران

راهکارهای بهبود رتبه سهولت در کسب و کار ایران

نزول 4 پله‌ای رتبه سهولت در فضای کسب و کار ایران منجر شده است تا کارشناسان به بررسی راهکارهای جدی برای بازگشت به مسیر بهبود شرایط بپردازند.

فرآیند درآمدی کشور به پایه‌های مختلفی بستگی دارد که یکی از آن‌ها شرایط حاکم بر فضای کسب و کار کارگران و کارفرمایان است.موضوع مهمی که بسیاری از مقامات کشوری و همچنین نمایندگان مجلس به آن تاکید داشته و از سقوط چهار پله‌ای رتبه ایران در رده بندی‌های جهانی ناراضی‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در آخرین رتبه بندی‌های فضای کسب و کار کشورهای جهان یعنی در سال ۲۰۱۸ میلادی، ایران با بهبود ۰,۲۶ درصدی و با کسب امتیاز ۵۶.۴۸ از کشورهای برزیل، مصر، لبنان و … پیشی گرفته است.( شاخص سهولت انجام کسب‌وکار بانک جهانی با ارزیابی ۱۰ نماگر در حوزه‌های قانونی، اجرایی و قضایی به بررسی محیط کسب‌ وکار در ۱۹۰ کشور جهان می‌پردازد.)

البته این در حالی است که ایران در سال 2015 رتبه 120 را از بین 196 کشور کسب کرده بود و این نشانگر سقوط 4 پله‌ای است.اما بیانگر بدتر شدن شرایط کسب و کار نیست چرا که ایران تنها در چند فاکتور با کاهش کیفیت مواجه بوده است.

الزام برنامه ششم به رشد سالانه 10 پله‌ای جایگاه سهولت در کسب و کار

محمد فیضی،عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کسب رتبه 124 ایران بین 196 کشور در گزارش جهانی سهولت انجام کسب و کار برای کشور مناسب نیست و انتظار داریم وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور با رویکرد تصحیح این روند به رشد فضای کسب و کار بیندیشد.

وی افزود: هم اکنون در ماده 25 برنامه ششم توسعه ،دولت مکلف است تا سالانه بر اساس 10 شاخص اصلی، رتبه سهولت در کسب و کار ایران در جهان را 10 پله ارتقا دهد تا بتواند با همکاری دستگاه‌های مرتبط به جذب سرمایه گذاران خارجی نیز کمک کند.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عوامل مؤثر بر رتبه بندی کسب و کار، تصریح کرد: کشورها بر اساس شاخص‌هایی همانند شروع کسب و کار، اخذ مجوز ساخت‌وساز، اخذ اعتبار، تجارت فرامرزی، دسترسی به برق، ثبت مالکیت، حمایت از سهامداران خرد، نحوه پرداخت مالیات، اجرای قرار‌دادها و حل و فصل ورشکستگی‌ها مورد سنجش و رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.

فیضی بیان کرد: ایران در سال 2014 شاهد رتبه 152 از بین 194 کشور بود که با بهتر شدن شرایط توانست در سال 2017 با گذر 30 پله به رتبه 124 دست یابد.

عضو کمیسیون حمایت از تولیدات ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال 2018 علی‌رغم رشد خوب اقتصادی و بهبود معیارهای سنجش کسب و کار به رتبه 124 سقوط کردیم. بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته متوجه شدیم که ایران در 4 شاخص از جمله شروع کسب و کار، اخذ مجوز ساخت‌وساز، اخذ اعتبار و تجارت فرامرزی با رشد رتبه مواجه بوده اما در 6 شاخص دیگر وضعیت مناسبی نداشته است که اگر سه شاخص زمان، مرحله و هزینه را نیز به جمع آنها اضافه کنیم به وضعیت نامطلوب فضای کسب و کار خود اذعان خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: بیشترین موضوعی که می‌توان از دلایل نزول ایران در رتبه‌های بین کشورهای جهان نام برد، پیشرفت سریع سایر کشورها و در نهایت رشد کُند فعالیت‌های کسب و کاری است.

فیضی با اشاره به الزامات قانونی اجرای شاخص‌های بهبود کسب و کار در کشور گفت: طبق تبصره 4 قانون بهبود مستمر کسب و کار که مصوب سال 1390 است وزارت اقتصاد و دارایی با همکاری سایر نهاد‌های اجرایی ملی و بین‌المللی مکلف به بهبود جایگاه ایران در رتبه بندی‌های جهانی کسب و کار شده است که این موضوع از اهمیت این رتبه‌بندی برای کشور سرچشمه می‌گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نحوه عملکرد صحیح وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: این وزارتخانه باید علاوه بر بهبود جایگاه کشور در رتبه‌بندی‌های جهانی کسب و کار وضعیت اقتصادی مناسب کشور را برای سرمایه‌گذاران خارجی معرفی کند تا بتوانیم با جذب سرمایه‌های خارجی ، مشکل بیکاری را حل کنیم و با ارز آوری شاخص‌های این گزارش را بهبود بخشیم.

وی در پایان گفت: تمام موارد اُفت و صعود رتبه سهولت در کسب و کار را در کمیسیون حمایت از تولیدات ملی بررسی و برای قرائت به صحن ارجاع داده‌ایم که اخیرا نیز در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.