کد مطلب: ۱۸۲۰۹۰

مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور کشور اعلام کرد:

راهکارهای نجات خاک از خطر فرسودگی

راهکارهای نجات خاک از خطر فرسودگی

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: راهکار نجات خاک، کشاورزی حفاظتی و تغذیه به موقع خاک با کودهای آلی است.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در اولین همایش استانی روز جهانی خاک که با حضور مسئولان استانی در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: ۱۰ درصد از اراضی ایران شرایط کشاورزی را دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کامبیز بازرگان افزود: باتوجه به رشد نیاز به غذا، محدودیت منابع اراضی کشاورزی باید به گونه‌ای بهره‌برداری شودکه آسیبی بیش از این به اراضی وارد نشود.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: تامین غذا یکی از اولویت دارترین برنامه‌های کشور است که باید با مطالعه‌های جامع از منابع خاک نسبت به تغذیه‌های به موقع خاک اقدام کنیم.

وی با اشاره به کمبود منابع آبی، شور شدن خاک و کاهش تغذیه‌های خاکی در کشور اظهار داشت: حفظ زمین با جلوگیری از تخریب‌های زیستی، حفظ بقایا در خاک و خاک‌ورزی می‌تواند اراضی کشاورزی را از خطر فرسودگی نجات دهد.

بازرگان یادآور شد: حفظ بقایا در خاک، کشاورزی حفاظتی، مدیریت صحیح در مزارع باعث حفظ منابع آبی در زمین می شود و از بحران کمبود آب، شورشدن خاک نیز جلوگیری می‌کند.

وی تاکید کرد: سوق کشاورزی سمت کاربرد کودهای آلی در اراضی کشاورزی بسیار مهم و ضروری است در حال حاضر متوسط مصرف کود در ایران ۸۹ کیلوگرم در هکتار است اما متوسط جهانی ۱۱۰ کیلوگرم در هکتار است.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در ادامه با اشاره به این که شرایط اقلیمی کشور را با کمبود منابع آب و خاک مواجه کرده است، اظهار کرد: در بهره‌برداری‌های صحیح و اصولی از آب و خاک، انتخاب صحیح محصول با توجه به کارایی آب مصرفی در تولید و توجه به منابع آبی باید مدنظر باشد.

بازرگان خاطرنشان کرد: در روش‌های کشت با توجه به شرایط حفظ خاک، کشت حفاظتی، حفظ بقایا در خاک و کشت نشائی می‌توان سهم زیادی از آب را کاهش داد.

به گفته این مسئول کشاورزی، خاک‌ورزی و کم خاک‌ورزی، خاک را نجات می‌دهد و باید همراه با تغذیه به موقع عناصر غذایی مواد آلی که در کودهای آلی (کودهای حیوانی و بقایای گیاهی) است خاک را تقویت کنیم.

منبع: وزارت جهاد کشاورزی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.