کد مطلب: ۵۷۷۹۳۳

آخرین نرخ‌ها در بازار خودرو / ۲ راهکار مجلس برای واردات خودرو 

آخرین نرخ‌ها در بازار خودرو / ۲ راهکار مجلس برای واردات خودرو 

بازار خودرو این روزها در حالی در سراشیبی قیمت قرار گرفته که نمایندگان مجلس به دنبال اجرای طرحی برای ساماندهی این بازار هستند. اما راهکارهای واردات خودرو در این طرح چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ثبات نسبی و نوسانات رو به پایین قیمت ارز طی روزهای جاری باعث نزولی شدن قیمت برخی خودروها و ثبات نرخ بعضی دیگر از خودروها در بازار شده است.

در این وضعیت تعداد زیادی فروشنده خودرو در بازار وجود دارد، اما خریدار چندانی دیده نمی‌شود و بیشتر متقاضیان فعلا برای خرید خودرو دست نگه داشته‌اند.

در این شرایط هم اکنون قیمت پژو ۲۰۶ صندوق‌دار با افت یک میلیون تومانی به ۳۱۱ میلیون تومان و قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با کاهش یک میلیون تومانی به ۲۵۱ میلیون تومان رسیده است.

در مورد قیمت پراید در بازار نیز باید به افت ۲ میلیون تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت ۱۳۷ میلیون تومان اشاره کنیم.

همچنین در بازار قیمت سایپا ۱۱۱ با کاهش ۲ میلیون تومانی به ۱۵۳ میلیون تومان رسیده است. قیمت سایپا ۱۳۲ مدل ۹۸ نیز یک میلیون تومان پایین آمده و به ۱۳۲ میلیون تومان رسیده است.

در عین حال در بازار قیمت پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک ۴۲۵ میلیون تومان، تندر۹۰ مدل E2 معادل ۳۴۲ میلیون تومان، تندر پلاس اتوماتیک ۴۶۲ میلیون تومان، دنا ۳۱۲ میلیون تومان، دنا پلاس دنده ای توربو ۴۱۲ میلیون تومان و هایماS7 معادل ۶۰۰ میلیون تومان است.

در همین حال، سمند LX با قیمت ۲۴۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ مدل جی ال ایکس با قیمت ۲۲۷ میلیون تومان، پژو پارس۲۷۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شوند.

امروز در بازار قیمت تیبا ۱۴۸ میلیون تومان، تیبا ۲ معادل ۱۶۰ میلیون تومان و کوییک دنده‌ای ۱۷۳ میلیون تومان است.

البته نابسامانی بازار باعث شده تا قیمت‌های متفاوتی برای خودروها اعلام شود و اصولاً نرخ‌گذاری در چنین بازاری تابع حساب و کتاب خاصی نیست.

چراغ سبز مجلس به آزادسازی واردات خودرو

بازار خودرو در شرایطی ناآرام است که واردات خودرو از سال ۹۷ ممنوع شده و در عین حال، تولید خودروسازان نیز طی سال‌های اخیر پاسخگوی نیاز بازار نبوده است. در چنین وضعیتی شاهد نوسان قیمت‌ها در بازار خودرو با کوچکترین نوسان نرخ ارز هستیم.

به منظور ساماندهی به این بازار، نمایندگان مجلس طرح آزادسازی واردات خودرو را در دستور کار خود قرار داده‌اند که این طرح به تصویب اولیه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس رسیده و حالا در فاز نهایی تصویب قرار گرفته است.

پس از ایراد شورای نگهبان به ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو، مبنی بر واردات محصولات هیبریدی با تعرفه صفر و مغایر خواندن آن با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، کمیسیون صنایع این ماده از طرح را با اصلاحاتی در چارچوب آزادسازی مشروط واردات تایید کرد.

بر این اساس هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند نسبت به واردات خودرو در قالب یکی از دو روش «در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» اقدام کند. این دو روش برای ورود خودروهای خارجی با هدف «استقلال واردات خودرو از تعهد ارزی سیاستگذار» طراحی شده است. در مصوبه اولیه ورود خودروهای کارکرده حداکثر سه‌ سال ساخت نیز مجاز اعلام شده است.

واردات خودرو در ازای صادرات

اما راهکارهای واردات خودرو در طرح نمایندگان چیست؟

در ماده ۴ طرح اولیه ساماندهی خودرو، تعرفه صفر برای ورود خودروهای هیبریدی پیش‌بینی شده بود که شورای نگهبان این ماده را مغایر بندهای ۸ و ۹ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و در نتیجه مغایر بند ۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی دانست و طرح را برای دومین بار به مجلس عودت داد.

اعضای کمیسیون صنایع مجلس نیز در اصلاحیه ماده ۴ با قید شروطی بر آزادسازی واردات خودرو تاکید کردند. در اصلاحیه کمیسیون صنایع آمده است: هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودروی تمام برقی یا دو نیرویی‌(هیبریدی) یا واردات خودروی بنزینی یا گاز‌سوز با برچسب انرژی B و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی ۳ ستاره یا بالاتر بر اساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادراتی اقدام کند.

ارز از داخل کشور تامین نمی‌شود

حجت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن در این مورد گفت: ارز موردنیاز برای واردات خودرو از داخل کشور تامین نمی‌شود، بلکه افراد و خودروسازانی می‌توانند واردات خودرو انجام دهند که خودرویی صادر کرده باشند و از محل صادرات خودرو و معادل آن، می‌توانند خودرو وارد کشور کنند.

به گفته وی، قطعه‌سازان نیز اگر قطعه صادر کنند، می‌توانند معادل آن، خودرو بیاورند. همچنین افراد حقیقی غیردولتی که نفت خریداری و آن را صادر کنند نیز می‌توانند از محل ارز آن، خودرو به کشور وارد کنند.

فیروزی ادامه داد: همچنین اشخاصی که ارز در بیرون از کشور داشته و تعهدی نسبت به بازپرداخت آن به دولت ندارند، می‌توانند از محل آن خودرو به کشور وارد کنند.

خودروسازان و قطعه‌سازان اردیبهشت امسال در نامه ای به رئیس کمیسیون صنایع مجلس در کنار درخواست برای آزادسازی واردات خودرو از رضایتشان برای واردات خودرو خبر دادند. در بند ۲ این نامه، خودروسازان و قطعه‌سازان اعلام کردند که هیچ مخالفتی با آزادسازی واردات خودرو ندارند و آن را باعث ایجاد فضای رقابتی سالم می‌دانند.

منبع: فارس

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودروی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    رقابت سالم با تعرفه های چند صد درصدی روی خودرو های وارداتی ؟؟ خوب جوک میگن آقایون

  • ناشناس

    واردات چه خودرویی؟خودرویی که پولدارها میخرن و بعد چند سال با چندبرابرقیمت میفروشند به چه دردی از مردم عادی میخوره؟

  • ناشناس

    جرات دارید تعرفه واردات رو صفر کنید

  • ناشناس

    خواهشا کلا جمع کنید

  • Hossen Nozari

    سلام برای کوئیک آر ۴ماه و ۱۶ روزه که تکمیل وجه نمودم و ۵۵ روزه که فاکتور شده، بی وجدانها زود فاکتور میکنند که جریمه کمتری بدهند، خودرویی را که باید آخر فروردین ۱۴۰۰ تحویل میدادند الان که ۱۶ شهریوره، از تحویل خبری نیست!؟ خجالت نمیکشند فروش ویژه ۹۰ روزه دارند،

  • ناشناس

    آرادسازی خودرو خوب هست ولی نه هر اتومبیلی مثلا فقط اتومبیلهای آلمان و ژاپن

    • ناشناس

      جای واردات جلوی این قیمت های ناحق را که در بازار شکل گرفته درست کنید اختلاف قیمت کارخانه بازار چقدر این قیمت ها که از بنز آلمانی خودروهای روز دنیا بیشتر شده پس این وضع را که باید جمع کنند مشکل سوی مدیران راندخواران هستند واردات خودرو به نفع پولدار دولت که تعرفه می گیرند پس مصرف کننده واقعی تو کشور چه کار کنند

  • صادق عباسیان

    وقتی خودرو سازان نمی توانند نیاز بازار را تامین کنند و خودرو ها هر روز بی کیفیت وارد بازار میشود بهترین کار واردات خودرو است تا مردم مستمند و کارگر فشار بهشون وارد نشه درود بر مجلس قوی