کد مطلب: ۵۱۴۸۶۶

توصیه یک کارشناس بازار سرمایه به سهامداران:

سهامداران زیان‌دیده بورس چه کنند؟

سهامداران زیان‌دیده بورس چه کنند؟

شاخص کل بازار سرمایه دوباره امروز منفی شد و نگرانی سهامداران را بیشتر کرد. این در حالی است که کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند که نباید عجولانه و با زیان از بازار خارج شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه نزولی شدن دوباره روند شاخص کل بورس به تجارت‌نیوز گفت: اتفاق بد بازار از آنجایی شروع شد که هرکس با چند ساعت آموزش بورس به بازار سرمایه آمد. آن هم کسانی که در آموزشگاه‌هایی تعلیم دیده بودند که هدفشان ارتقا آگاهی مالی و اقتصادی افراد نیست و بیشتر به درآمدزایی فکر می‌کنند. حالا این درآمدزایی خواه از راه رمز ارز باشد یا فارکس یا هر چیز دیگر.

این کارشناس در ادامه گفت: بسیاری از افرادی که در سال ۱۳۹۸ و ابتدای ۱۳۹۹ وارد بازار شدند، سرمایه‌ اندکشان چند برابر شد. بطور مثال شخصی که ۱۰ میلیون آورده بود و در طول ۶ ماه سرمایه اش سه برابر شده بود و همین افراد به فکر افتادند که چند ده میلیون دیگر وارد بازار کنند. بنابراین شروع کردند به فروش دارایی اصلی خود و وارد کردن آن در بورس. به عنوان مثال زمین فروختند، خانه فروختند و … و در این میان هم کسی گوشش بدهکار نبود که می‌گفتند سرمایه مازاد را در بورس سرمایه‌گذاری کنید و ناگهان آن اتفاقی افتاد که نباید می افتاد.

او ادامه داد: بورس شروع به ریزش کرد و تصور اصلاح را برای سهامداران ایجاد کرد و حالا بعد از ۵۰ درصد ریزش شاخص بسیاری از این افراد در حال فروش سهام هستند. در این شرایط به هیچ وجه توصیه‌ای به خرید ندارم اما برای تشخیص زمان مناسب فروش نباید عجله کرد.

این کارشناس تاکید کرد: در حال حاضر نسلی به بازار آمده است که همه چیز را مثل فست فود سریع و بی‌دردسر می‌خواهد و افراد حوصله سهام خریدن و صبر کردن و سهامداری ندارند و از آنجا که نقدشوندگی در بازار سرمایه بسیار سریع است و با یک کلیک می‌توان خرید و فروش کرد، سرمایه مردم به سرعت از آن خارج شده و بازار روند منفی را در پیش می‌گیرد.

رئیسی در ادامه گفت: اتفاق دیگری که افتاده، این است که آنهایی که عمده سهامشان را در شاخص دو میلیونی فروختند حالا با معاملات روزانه و بقول خودشان نوسان‌گیری و یا کوچ به بازار رمز ارزها در حال ذوب کردن باقی‌مانده پول‌شان هستند.

این کارشناس همچنین گفت: بازار با حرف و به خط نمودار من و شما حرکت نمی‌کند این ماییم که باید خودمان را با بازار وفق دهیم. هیچ کارشناسی نمی‌تواند مسیری برای بازار تعیین کند همانطور که کارشناس هواشناسی نمی‌تواند مسیر برف و باران را تعیین کند و صرفا بر اساس شواهد پیش‌بینی می‌کنیم تا در مسیر سیلاب قرار نگیریم. پس نه از پیش‌بینی نزولی کارشناسان برنجیم و نه از پیش‌بینی روند صعودی.

او در پایان تاکید کرد: اتفاق مثبت سال ۹۹ شناساندن بورس به جمعیت عظیمی است که هیچ‌گاه فراموش نخواهند کرد و به شما قول می‌دهم در دوره رونق بعدی همه این افراد برمی‌گردند. دوره‌های رونق و رکود تکرار پذیرند و صعود و نزول در هیچ بازاری همیشگی نیست.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام دوستان کارشناسان من می خوام خیلی ساده صحبت کنم وبهترازاین هم بلد نیستم امیدوارم کسی ازصحبتهای من دلگیر وخسته نشود دوستان آیا تاحالاشده کسی که بازی فوتبال بلدنیست توبازی راهش بدهند حتی تونیمکتهای ذخیره هم اجازه نمیدن که بشینه خوب حالا به قول خیلی ازکارشناسان تعداد خیلی زیادی بدون اینکه بابورس آشنایی داشته باشند وبدون آموزش وارد بورس شدن وهمین ها کلی سرمایه هاشون روازدست دادند چرا به اینها که توانایی بورس بازی رانداشتند اجازه ورود دادند چرامسئولین باوجودی که می دونستند تازه واردها آماتور وناشی هستند وبدون آموزش به بورس ورود پیدا کرده اند هیچ کاری نکردند چرا ممانعت نکردند آیا بدون کنکور میشه وارد دانشگاه شدایاکسی که رانندگی بلدنیست میتوانه رانندگی کنه مسئولین باید جوابگو باشند همه مسئولین درقبال ضرر وزیان مردم باید پاسخگو باشند البته ببخشید من بهترازاین نمی توانم صحبت کنم وخواهشم اینه که حتما مطالب منو به گوش مسئولین ومخاطبین تجارت نیوز(بازاربورس برسانید)

  • قیصر

    بازار نقدینگی کم داره انتظار رشد رو نداریم چون دولت بوجه نداره با گذاشتن بازار گردان ها شروع به نوسان گیری از مردم شدن فقط رفته رفته سرمایه اب میشه نقد بشین و دولت رو با بورسش رها کنید تا بفهمه پول مردم خوردنش عاقبت فرو پاشی میشه

  • ناشناس

    اقای کارشناس دستور امرور این بوده که بانک پارسیان بره بالا چون مدیر عاملش جای بالایی است هرریس بورسی عوص بشه سهامداراش ضرر نمیکنن.

  • ناشناس

    پالایش نباید رسیک داشته باشه چون سی درصد زیر قیمت بوده عرضه اولیه نباید منفی واز پول خودش کمتر بشه وسپهر بعد هفت ماه زیر قیمته

  • بازنشسته گول خورده

    بعد از سی سال جان کندن خیر سر رییس دولت دعوت به سرمایه گذازی کرد ما باز نشستگانی که خدایی توان کار نداریم دیگه .تمام پولمان را در بورس گذاشتم سهامی خریدم که به تولید کشور کمک کنه حالا بعد از هفت هشت ماه بدون یک معامله و یک خرید و فروش فقط سهم خریدم پولم به یک چهارم رسیده مضحک نیست .خواستم عید سود معامله را بیرون بکشم .که خود پولم رفته و در صف فروش هم مانده کی باعث تابودی یک عمر پس انداز پیری ما شدً.

  • ناشناس

    اگه بورس حباب بود و ترکید چرا حباب بقیه چیزا نمیتکره

  • ناشناس

    آنها که استاد نوسان گیری بودند همان روز اول که شاخص منفی شد فروختند و رفتند گرفتار در باتلاق زیان من و امثال من هستیم که به امید روز های بهتر سهامداری کردیم ولی فقط نصیبمان زیان بیشتر شد هر کس سهم بخرد در بورس فقط باید بشیند و آب شدن پولش را ببیند اگر حقوقی درست رفتار نکند همچنین سازمان بورس فکری به حال منفی های الکی نکند همین باقی مانده سهامداران نیز خارج می شوند از بورس کسی که بیشتر پولش را از دست داده قصه ی چند در صد بیشتر را نمی خورد چه سود چه زیان

  • ناشناس

    تا وقتی با حقوقی های متخلف در عرضه اولیه ها سهم بپیوند و در صف های خرید و فروش دروغین که چیده می شوند توسط حقوقی ها برای سود بیشتر برخورد نشود تا وقتی درک نکنند که کسانی که سهامداری میکنند همان طبقه متوسط و کسانی هستند که سرمایه اندکی دارند نه کسانی که سرمایه دار هستند تا وقتی کسانی که باعث بی اعتمادی کامل سهام داران به بورس شدند در هر مقامی در پی اصلاح اشتباهات با جدیت نباشند وضع بهتر که هیچ بدتر از این هم می شود

  • مغبون شده بورسی

    مملکتی که مردمش دغه دغه چنین مسایلی را داشته باشه هرگز پیشرفت نخواهد کرد جای بسی تاسف ……. مغبون شده بورسی

  • گیح

    بورس داره گیج میزنه