کد مطلب: ۸۱۹۵۲۸

بهره‌برداری یک خط آهن پس از ۲۳ سال/مسیر تهران به تبریز ۴ ساعت کوتاه‌تر می‌شود

بهره‌برداری یک خط آهن پس از 23 سال/مسیر تهران به تبریز ۴ ساعت کوتاه‌تر می‌شود

پروژه مسیر ریلی بستان آباد-تبریز و ایستگاه خاوران بالاخره پس از 22 سال وقفه به بهره‌برداری رسید. به این ترتیب مسافرت با قطار بین تهران- تبریز ۴ ساعت کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فاز دوم پروژه خط آهن میانه - تبریز در مسیر بستان آباد - تبریز به طول 44 کیلومتر بهره برداری و حرکت قطار در این مسیر به صورت رسمی از امروز از ایستگاه خاوران به تهران آغاز شد. البته فروش بلیط قطار در این مسیر از سه روز پیش آغاز شده بود.

این مسیر ریلی به طول 44 کیلومتر با هدف کاهش 114 کیلومتر از طول مسیر اتصال مرکز شمال غرب به شبکه ریلی با اعتبار سه هزار میلیارد تومان طراحی و اجرا شده و ارزش روز آن بیش از 6 هزار میلیارد تومان است.

مزایای بهره‌برداری از راه آهن بستان آباد-خاوران

یکی از مهمترین مزایای بهره‌برداری از راه آهن بستان آباد-خاوران کاهش 4 ساعت از زمان سفر با قطار از پایتخت به تبریز نسبت به مسیر ریلی موجود است که در حال حاضر 12 ساعت زمان می‌برد.

با توجه به اینکه زمان سفر ازطریق جاده هشت ساعت است مسافران جاده را به ریل ترجیح می‌دهند که با افتتاح این مسیر ریلی علاوه بر افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق ریل، کاهش آلودگی های زیست‌محیطی و ارتقاء شاخص‌های حمل و نقل ریلی در منطقه را شاهد خواهیم بود.

راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- خاوران به طول 203 کیلومتر در 10 قطعه با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور طراحی و اجرا شده که حدفاصل میانه تا بستان آباد به طول 132 کیلومتر در سال‌های گذشته ساخته شده است.

با افتتاح مسیر بستان‌آباد- خاوران و ایستگاه راه‌آهن خاوران این محور به ویژه در بخش مسافری از منطقه خاوران شهر تبریز تا تهران آماده بهره برداری است.

هزینه راه‌اندازی راه آهن بستان آباد-خاوران

خیراله خادمی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و معاون وزیر راه و شهرسازی اعتبار هزینه شده برای این پروژه ریلی را یک هزار و 185 میلیارد تومان و ارزش روز آن را 6 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

گفتنی است، محمدزاده پیش از این از درآمد سالانه 320 هزار میلیارد تومانی راه‌آهن میانه-بستان آباد- تبریز برای کشور از طرق مختلف ترانزیت، صرفه‌جویی در سوخت و کاهش سوانح خبر داده بود.

احداث راه‌آهن تبریز-بستان‌آباد-میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل و نقل کشور و آذربایجان‌شرقی است که عملیات احداث آن، برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابه‌جایی حجم قابل توجهی کالا از سال 1379 آغاز شد و پس از 22 سال وقفه سرانجام به بهره‌برداری رسید.

راه‌آهن تبریز-میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌ غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود. اجرای باقی این پروژه نیز در دستور کار بوده و امید است به‌زودی تکمیل شود.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.