خبر مهم:

کد مطلب: ۵۵۷۲۰۱

۵  گام حیاتی که در راه اندازی فروشگاه اینترنتی باید بدانید

۵  گام حیاتی که در راه اندازی فروشگاه اینترنتی باید بدانید

با بررسی راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در این مقاله افق دید شما نسبت به چالش‌های موجود افزایش پیدا خواهد کرد تا بتوانید گام‌های رسیدن به فروش اینترنتی خود را محکم‌تر بردارید.

امروزه با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و کاهش شغل، بسیاری افراد برای کسب درآمد بیشتر رو به سمت اینترنت روی آورده‌اند و با ارائه محصولات/خدمات خود سعی بر افزایش فروش بیشتر از طریق بستر اینترنت را دارند.

از طرفی با وجود ویروس کرونا امکان خرید حضوری برای مشتریان بسیار کمتر شده است و خریدهای آنلاین رو به افزایش است و فروش آنلاین می‌تواند راه حلی برای کسب و کارهای فیزیکی برای افزایش فروش خود باشد.

با بررسی راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در این مقاله افق دید شما نسبت به چالش‌های موجود افزایش پیدا خواهد کرد تا بتوانید گام‌های رسیدن به فروش اینترنتی خود را محکم‌تر بردارید.

راه‌اندازی سایت با درگاه پرداخت آنلاین

اولین چیزی که در زمان راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی و فروش آنلاین به ذهن ما خطور می‌کند، سایت‌هایی مانند دیجی کالا، دیوار و … است. رسیدن به چنین کمالی از فروش در کسب و کار اینترنتی نیاز به سرمایه و زمان زیادی است و برای شروع کار خود پیشنهاد می‌شود این برندها را الگوی خود قرار ندهید. امکانات و قابلیت‌های موجود در فروشگاه‌های بزرگ آنلاین را بررسی نمایید، با توجه به شرایط ایده‌های بهتری را برای کسب و کار خود به صورت تخصصی اجرا کنید.

IMG 20210627 085723

۱٫ دامنه

برای شروع راه‌اندازی سایت فروشگاهی شما نیاز به یک دامنه دارید که اسمی روان و قابل فهم برای مشتریان باید داشته باشد، و با پیشرفت فضای کسب و کار در اینترنت انتخاب دامنه‌های با اسم روان و مناسب سخت‌تر از سخت شده‌است و ممکن است شما چندین ماه برای پیدا کردن اسم مناسب زمان صرف کنید. اگر تصمیم به گرفتن دامنه با پسوند ir دارید می‌توانید از سایت nic.ir که سامانه دامنه‌های ایرانی می‌باشد اقدام نمایید یا از طریق نمایندگی‌ها این کار را انجام دهید.

دامنه با پسوند ir برای کسب و کارهایی که به زبان فارسی و داخل ایران هستند مناسب‌تر و ارزان‌تر می‌باشد و هزینه حدود ۱۴ هزار تومان برای یک سال دارد.

۲٫ هاست

بعد از انتخاب اسم دامنه، شما هزینه سالانه برای هاست یا سرور خود نیز باید پرداخت نماید و هر چه سرعت و فضای بیشتری نیاز باشد، طبیعتا هزینه بیشتری را نیز باید پرداخت نمایید. در شروع کسب و کار شما به فضای ذخیره چندانی نیاز ندارید و هاست با فضای ۱ گیگ برای شما مناسب خواهد بود که با پیشرفت کار خود قابل ارتقا است. پیشنهاد می‌شود از شرکت با سابقه و بنام سرویس خود را تهیه کنید، هرچند هزینه آن کمی بالاتر خواهد بود. هاست مناسب حدود ۴۰۰ هزار تومان برای یک‌سال هزینه خواهد داشت.

۳٫ طراحی سایت

در گام بعدی شما نیاز دارید که سایت خود را طراحی و پیاده‌سازی نمایید که بصورت عمومی به دو روش قابل انجام می‌باشد، طراحی و پیاده‌سازی بصورت اختصاصی یا استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، پرستاشاپ، جوملا و …

هر کدام از این روش‌ها دارای معایب و مزایایی هستند و با توجه به شروع کسب و کار و داشتن هزینه کمتر پیشنهاد ما استفاده از سیستم مدیریت محتوا وردپرس می‌باشد، زیرا برای سیستم مدیریت محتوا وردپرس قالب‌های رایگان و آماده زیادی وجود دارد که سرعت طراحی سایت را دو چندان خواهد کرد.

اگر دانش کامپیوتر و اینترنت را دارید، خودتان دست به کار شوید و با آموزش‌های موجود در اینترنت سایت خود را پیاده‌سازی نمایید وگرنه بهتر است از یک مختصص در این زمینه بهره بگیرید.

۴٫ تولید محتوا و مدیریت سایت

حال سایت شما پیاده‌سازی شده است، در مرحله تولید محتوا، شما نیاز دارید تک تک محصولات خود را معرفی و در سایت منتشر نمایید، تولید محتوا بخش مهم یک سایت است. سایتی که محصولی برای ارائه ندارد مشتریان چه خدمات و محصولی را خریداری کنند؟

در این مرحله شما حداقل نیازی که خواهید داشت، تصاویر، توضیحات، مزایا و معایب، قیمت، و دیگر ویژگی‌ها است. بسیاری از افراد صاحب کسب و کارها در این مرحله ناموفق خارج می‌شوند، زیرا نیازمند توانایی نوشتن و تهیه محتوا است و زمان زیادی را هم به خود اختصاص خواهد داد. اگر دست به نوشتن و جستجوی اینترنتی خوبی دارید می‌توانید در تولید محتوا آستین بالا بزنید، در غیر این صورت از مختصصان حوزه تولید محتوا بهره بگیرید.

نکته دیگری که در این مرحله وجود دارد، مدیریت یا ادمین سایت هست. یعنی شما باید بتوانید محصولات خود را آپلود و در سایت منتشر نمایید.

۵٫ درگاه پرداخت

حال محصولات در سایت شما بارگذاری شده‌اند، و مشتریان برای پرداخت هزینه هر محصول بصورت آنلاین از درگاه های پرداخت باید استفاده نمایند. پس شما نیاز دارید که درگاه پرداخت خود را در سایت پیاده‌سازی و فعال نمایید، در ایران دو روش برای ساخت درگاه پرداخت آنلاین وجود دارد:

  • درگاه مستقیم
  • درگاه پرداخت واسط

IMG 20210627 085814

درگاه پرداخت مستقیم

درگاه پرداخت مستقیم نیاز به طی کردن مراحل اداری، جواز کسب و کار، نماد الکترونیک و دانش فنی است. این مراحل کمی کار را برای استارت‌اپ‌ها و کسب و کارهایی که تازه شروع به کار کرده‌اند، دریافت درگاه مستقیم را پیچیده کرده است.

درگاه پرداخت واسط

درگاه پرداخت واسط به دلیل داشتن پشتیبانی مناسب، دریافت سریع درگاه، دارای پلاگین‌های متفاوت و ارائه درگاه در کمترین زمان، برای کسب و کارهای آنلاین مناسب‌تر است.

تفاوت مهم درگاه واسط با مستقیم در کارمزد آن است. درگاه‌های پرداخت واسط به ازای خدماتی که ارائه می‌دهند درصدی از مبلغ تراکنش را به عنوان کارمزد کسر می‌کنند.

دیگر تفاوت آن نمایش برند و سایت شما در صفحه پرداخت می‌باشد که در درگاه مستقیم نام برند شما و در درگاه واسط نام شرکت ارائه دهنده نمایش داده می‌شود.

شرکت‌های معتبر در زمینه ارائه درگاه پرداخت، می‌توان به زرین پال، رایان پی، زیبال و… اشاره کرد و با بررسی هر کدام از آنها می‌توانید درگاه پرداخت برای سایت تهیه نمایید. فرایند دریافت درگاه شامل سه مرحله، ثبت نام اولیه، احراز هویت، نصب و پیاده‌سازی خواهند بود که اگر همه مراحل به خوبی پیش برود، در کمتر از ۲ ساعت سایت دارای درگاه پرداخت فعال خواهد بود.

۶٫ سئو

همه مراحل را به خوبی انجام داده‌اید: سایت، محصولات، درگاه پرداخت و … همه چیز برای فروش اینترنتی شما آماده است، اما هیچ مشتری از سایت شما خرید انجام نمی دهد! سایت شما هیچ بازدید کننده‌ای ندارد! چرا؟

کاربران و حتی شما برای پیدا کردن محصول در اینترنت به موتور جستجو گوگل مراجعه می‌کنید و سایت‌هایی را مشاهده خواهید کرد که در نتایج صفحه اول گوگل نمایش داده می‌شوند، پس باید سعی کنید که سایت شما هم در این نتایج قرار بگیرد، به فرآیندی که باعث شود سایت شما در صفحه اول نتایج گوگل قرار بگیرد، سئو (SEO) گفته می‌شود.

سئو فرآیندی زمانبر و دارای هزینه و رقابت است. سئو نیازمند انجام ۶ ماه فعالیت بصورت مداوم است تا سایت شما در نتایج گوگل نمایش داده شود. این هزینه شاید برای شروع کسب و کار کمی زیاد باشد ولی بعد از بدست آوردن این موفقیت، فروش شما به طور چشمگیری و پایدار افزایش پیدا خواهد کرد.

سخن پایانی

با توضیحات مختصری که در مورد راه‌اندازی سایت فروشگاهی مطالعه کردید، متوجه شدید که کاری سخت و زمان‌بر است ولی نتیجه بسیار مفید و کارامدی برای کسب و کار ما خواهد داشت. اگر شما زمان و هزینه برای تولید محتوا و مدیریت سایت خود داشته باشید بدون شک بهترین روش برای فروش اینترنتی خواهد بود! مهم‌ترین عامل برای داشتن سایت فروشگاهی خوب، تولید محتوا و سئو است.

منبع : رایان پی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.