کد مطلب: ۶۵۹۶۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مشکل جداسازی یارانه فرزندان حل شد؟

مشکل جداسازی یارانه فرزندان حل شد؟

جداسازی یارانه فرزندان مجرد از خانواده، یکی از دغدغه‌های بخشی از جاماندگان و معترضان یارانه جدید بود. به نظر می‌رسد با صحبت‌های اخیر حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مشکل پایان یابد.

به گزارش تجارت نیوز ، جداسازی یارانه فرزندان مجرد از خانواده، یکی از دغدغه‌های بخشی از جاماندگان و معترضان یارانه جدید بود. به نظر می‌رسد با صحبت‌های اخیر حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مشکل پایان یابد.

او در این‌باره به خانه ملت گفت: اگر فرزندی به سن قانونی رسیده و تمایل نداشته باشد که درآمدش در سرجمع درآمد خانوار لحاظ شود، می‌تواند در سایت هدفمندی یارانه‌ها، درخواست دهد و خود را به عنوان خانواده‌ای جدا معرفی کند. هیچ منعی برای این موضوع وجود ندارد. مسئولیت این موضوع با سازمان هدفمندی یارانه‌ها است.

پیش از این فقط عده‌ای محدودی از فرزندان و والدین می‌توانستند برای جداسازی یارانه خود اقدام کنند. این گروه شامل فرزندان ازدواج کرده و متاهل بود.

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در این باره به تجارت‌نیوز گفت: در خصوص افراد مجردی که از خانواده خود مستقل شدند، هنوز امکان جداسازی یارانه وجود ندارد. اما اگر این افراد از ابتدا یارانه‌بگیر نبودند می‌توانند برای دریافت یارانه درخواست بدهند.

از کنارهم قرار گرفتن صحبت‌های وزیر رفاه و سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌توان نتیجه گرفت که حالا عده بیشتری از خانوارهای می‌توانند برای جدا سازی یارانه‌خود اقدام کنند.

نگاهی به سابقه ماجرا

در بازه زمانی که برنامه پرداخت یارانه‌های نقدی اجرا می‌شد، وضعیت سجلی بسیاری به دلیل ازدواج تغییر کرد اما این تغییرات در بانک اطلاعاتی دولت ثبت نشد. عمده این تغییرات به بازه زمانی ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۱ مربوط می‌شود، دورانی که خانوارهای مشمول، دست‌کم ۱۳۵ نوبت از دولت یارانه نقدی بابت هدفمندی حامل‌های انرژی دریافت کردند.

تا پیش از آغاز برنامه اصلاح ارز ترجیحی، خانوارها چندان اصرار به ثبت این تغییرات نداشتند، یارانه‌های ۴۵ هزار تومانی در مدت بیش از یک دهه چنان بی‌ارزش شدند که حضورشان دیگر در تامین مخارخ زندگی محسوس نبود. اما از بامداد بیستم اردیبهشت که یارانه‌های جدید پرداخت شدند، ثبت این تغییرات سجلی در نزد دولت ناگهان اهمیت یافت.

نتیجه اینکه در هفته‌های گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها به نام‌نویسی از معترضان و جاماندگان یارانه جدید مشغولند.

راه‌حلی که فراگیر نبود

در این خصوص البته سازمان هدفمندی یارانه‌ها راه‌حلی پیش پای جاماندگان گذاشت که البته همه چندان فراگیر نبود. در این راه‌حل، فرزندانی که به واسطه ازدواج، زندگی مستقلی داشتند، می‌توانستند برای جداسازی یارانه خود از والدین درخواست بدهند.

با این حال، این راه‌حل هیچ کمکی به جدا کردن یارانه فرزندان مجرد و مستقلی که به اتفاق خانواده دریافت‌کننده این تسهیلات بودند، نمی‌کرد.

به صورت مشخص در هفته‌های اخیر، روابط والدین و فرزندان تحت تاثیر برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت قرار گرفت. اقدام دولت به دهک‌بندی جامعه و مبنا قرار دادن آن برای پرداخت یارانه جدید ، از ابعاد جدیدی در مناسبات خانوادگی رونمایی کرد.

والدین و فرزندان معترض

در حال حاضر بخش قابل توجهی معترضان و جاماندگان یارانه جدید والدین و فرزندانی هستند که وضعیت یارانه‌بگیری آنها تحت تاثیر روابط خانوادگی قرار دارد. به بیان دیگر دولت براساس داده‌های آماری خود از موقعیت اقتصادی این افراد تصوری دارد که شاید چندان صحیح به نظر نرسد. اما این تصور، مبنای دهک‌بندی و تشخیص داشتن استحقاق نحوه دریافت یارانه جدید است.

در مقابل، این گروه از معترضان و جاماندگان ادعایی دیگر دارند که با داده‌های موجود در بانک اطلاعاتی دولت مغایرت دارد.

غالب این روایت‌ها به جدا شدن فرزندان از خانواده در سال‌های اخیر مربوط می‌شود. فرزندانی مجردی که دیگر با والدین زندگی نمی‌کنند و درآمد مستقلی دارند.

مجموع وضعیت مالی این گروه و والدین آنها، ملاک و مبنای دولت بوده است تا برای پرداخت یارانه نقدی جدید، دهک‌بندی کند. اما سرپرستان این خانواده‌ها می‌گویند درآمد فرزندان آنها نقشی در زندگی خانواده ندارد. حالا به نظر می‌رسد وزارت کار به فکر راه‌حلی برای این مشکل افتاده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • لطفا منتشر کنید

    من 15 سال دارم پولم رو خرد خرد جمع می کنم حتی الان یه گوشی موبایل هم نخریدم بعد 15 سال 300 میلیون جمع کردم تا ازدواج کنم بعد از این همه بی ارزش کردن پول ملی الان پول من اگر تو هر دلالی بود چندین برابر شده بود ولی چون بلد نبودم پولم رو تو بانک گذاشتم والان بیکارم پدرم هم در امدی نداره که بخواهم روش حساب کنم ماهی 1/500 حقوق پدر هست ما را در دهک 7 قرار دادید ما ماه را با 1/500 می گزرانیم توقع ندارید من پولم رو بیارم وخرج زندگی پدرم کنم دیگه پیر شدم ازدواجم نکردم اینهم از وضعیت جامعه ما

  • ناشناس

    فکری به حال ما بکنند. الآن من به عنوان سرپرست یارانه می گیرم. ولی یکی از اعضای زیر ۱۸ سال خانواده یارانه ندارد. یعنی هیچ راهی برای ثبت نامش وجود نداره. مشکل خیلی از مردمه این مورد.

  • محمد

    لحاظ نمودن در آمد فرزندان که مستقل هم هستند برای تصمیم گیری و دهک بندی کاملا اشتباه است . و عین بی عدالتی.و تکیه بر پایگاه های اطلاعاتی که هنوز ناقص هستند واقعا نادرست است. واینکه کسی چند تا خونه داره بحساب نیاد واینکه کسی مستاجر باشه اون هم بحساب نیاد یا کسی که در خونه بیمار صعب الاجراست باشه و……… خیلی موارد دیگر در این طرح پیش بینی نشده .این طوری اگر هدف رسیدن حق به حقدار است که مطمئنا به مقصود نمی‌رسید. والسلام

  • ناشناس

    میگن فقط مشکل حل شد هر شماره ای میگیریم یا سایتی میریم نیست همچین چیزی جدا سازی افراد مجرد یا نکنید اگرم کاری می کنید درست انجام بدید

  • ناشناس

    من یک بازنشسته تامین اجتماعی هستم.یعنی خوارترین گروه جامعه.باحقوق زیر۶میلیون تومن.یه دخترم شوهرکرده و رفته.وماهی ۱۰ میلیون حقوق دارد.واین چه ربطی بمن دارد؟ ومن شدم دهک دهم .نبایدبه همچیسیستمی جایزه داد.؟؟؟؟!!!!!!!!

  • ناشناس

    من بازنشسته کشوری باحقوق ۸میلیون هستم دخترم ازبهمن۹۸ازدواج کرده ورفته امادرسایت رفاه ایرانیان هنوز زیرمجموعه من محاسبه میشه وبارهاتقاضای بررسی دادم وهیچ رسیدگی نمیشه

  • بازنشسته

    من بازنشسته کشوری باحقوق ۸میلیون هستم دخترم ازبهمن۹۸ازدواج کرده ورفته امادرسایت رفاه ایرانیان هنوز زیرمجموعه من محاسبه میشه وبارهاتقاضای بررسی دادم وهیچ رسیدگی نمیشه

  • ناشناس

    سلام، آخه من میگم از کی 206 سال88 شده دهک دهمی، دختر دانشجوی من هم دهک دهمی شده و یارانه نمیگیره….