کد مطلب: ۳۸۸۸۲۱

رتبه اعتباری ترکیه کاهش یافت

رتبه اعتباری ترکیه کاهش یافت

موسسه رتبه‌بندی «فیچ» در گزارش خود از اقتصاد ترکیه، رتبه اعتباری این کشور را به «BB» منفی و چشم‌انداز اقتصادی این کشور را نیز به منفی تغییر داد.

موسسه رتبه‌بندی فیچ بار دیگر رتبه اعتباری ترکیه را کاهش داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از اهوال؛ پس از آنکه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در اقدامی دور از انتظار، مراد جتین کایا، رئیس اسبق بانک مرکزی این کشور را به دلیل مخالفتش با کاهش نرخ بهره برکنار کرد، موسسه رتبه‌بندی «فیچ» که یکی از سه موسسه رتبه‌بندی برتر جهان محسوب می‌شود، در گزارش خود از اقتصاد ترکیه، رتبه اعتباری این کشور را به «BB» منفی و چشم‌انداز اقتصادی این کشور را نیز به منفی تغییر داد.

فیچ در گزارش خود اعلام کرد: برکناری جتین کایا باعث تشدید نگرانی‌ها از صبور نبودن مقامات ترکیه در به نتیجه رسیدن اصلاحات اقتصادی در زمانی که نرخ رشد در سطح پایین‌تر از سطح مورد میل آن‌ها قرار دارد، شده است. حرکت اردوغان باعث بر هم خوردن ثبات در سیاست‌های بانک مرکزی و به منزله خدشه‌دار شدن استقلال این نهاد است.

اردوغان چهارشنبه هفته گذشته در یک سخنرانی تلویزیونی گفته بود ترکیه سیاست نرخ بهره خود را تغییر خواهد داد و بانک مرکزی کاملا از تلاش‌های دولت برای واداشتن اقتصاد به رشد بیشتر حمایت خواهد کرد.

نرخ تورم ترکیه در ماه ژوئن به ۱۵.۷ درصد کاهش یافته بود. با این حال فیچ هشدار داده است که با برکناری جتین کایا احتمال عقب گرد نرخ تورم وجود دارد. انتظار می‌رود مراد یوزال، رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه دارای روابط بهتری با رئیس جمهور در سیاست گذاری پولی و نرخ بهره باشد. اردوغان پیش‌تر وی را دوست خود در زمینه مالی خوانده است.

پیش از این، موسسه رتبه‌بندی آمریکایی «مودی» نیز در آخرین گزارش خود از ترکیه اعلام کرده بود چشم‌انداز اقتصادی این کشور هم‌چنان منفی است و رتبه اعتباری این کشور را از «Ba3» به «B1» کاهش داد. این موسسه در گزارش خود مهم‌ترین ریسک موجود بر سر رتبه اعتباری ترکیه را مساله بحران تراز پرداختی این کشور عنوان کرده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.