کد مطلب: ۳۱۰۱۱۰

چگونه بورس احیا شد؟/صف‌های عجیبی که بازار را می‌ترسانند

چگونه بورس احیا شد؟/صف‌های عجیبی که بازار را می‌ترسانند

شاخص در جریان معاملاتی امروز با افزایش پنج هزار و 662 واحدی در رقم 180 هزار واحد جای گرفت، دلیل رشد امروز بازار سهام چیست؟

به گزارش تجارت نیوز، پس از رفتارهای هیجانی بازار سرمایه در روز گذشته، امروز سه‌شنبه (17 مهرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 18591میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 5662 واحد در رقم 180847 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 7099 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 49 واحد در رقم 2030 جای گرفت.

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه برای نمادهای شپنا، سپ، شبندر، ومعادن، وامید، رتکو، کچاد، پاکشو، قشرین، وسپه، شسپا، شبریز، تاپیکو، شتران، ونفت، تایرا، وبملت، خزامیا، وکار، فملی صفوف خرید تشکیل شد، اما در صفوف فروش نمادهای غبشهر، ولساپا، پکرمان، فاراک، وتجارت، ستران، خودرو، فولاژ شیران بودند.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «فولاد، فارس، فملی، پارس، شپنا» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « خودرو، ونوین، فایرا، فولاژ، وپارس» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «خودرو، وتوصا، فایرا، خپارس، تایرا » بود و نمادهای « وغدیر، فولاد، وتجارت، وسکابح، ومعادن » بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

شاخص کل بورس در ۲۰ دقیقه ابتدایی جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه با رشد چهار هزار واحدی از ۱۷۹ هزار واحد عبور کرد و سپس با رشد شش هزار واحدی دوباره به دامنه 181 هزار واحد بازگشت، اما در ساعات پایانی جریان معاملاتی امروز بازار مجدد زیر فشار فروش رفت و در نهایت با افزایش پنج هزار و 662 واحدی در رقم 180847 جای گرفت.

به‌گفته تحلیلگران تکنیکال بازار سرمایه، زمانی که شاخص کل بورس وارد یک ابر موج بزرگ می‌شود به صورت مقطعی اصلاح‌ها و ریز موج‌های نزولی خواهد داشت. طبیعتا هیچ نموداری در دنیای مالی سرراست و مستقیم نیست و همواره با ریز موج‌های اصلاحی همراه است. منفی‌های این روزهای بازار سرمایه کاملا طبیعی بوده و بخشی از میکرو موج‌های یک ابر موج بسیار بزرگ و قوی است. به عبارتی بازار سرمایه هیچ‌گونه سیگنال خروجی ندارد و مجدد به سمت قله 220 هزار واحد رشد خواهد کرد.

همچنین به عقیده تحلیلگران بنیادی بازار سرمایه، تنها پارامتر فاندامنتالی که باعث اقبال معامله‌گران و رشد ارزش بازار سهام طی مدت زمان اخیر شد افزایش قیمت دلار بود، این روزها قیمت دلار در بازار آزاد روند نزولی به خود گرفته است، اما ارزش بازار سهام برحسب نرخ دلار در سال 92 حدود 200 میلیارد دلار بوده که در حال حاضر 100 میلیارد دلار است، پس رشد 100 درصدی برای بازار سهام همچنان وجود دارد. همچنین در سال 92 نسبت ارزش بورس به تولید ناخالص داخلی 50 درصد بوده که در حال حاضر 25 درصد است، بنابراین بازار بازهم می‌تواند براساس پارامتر نرخ دلار رشد کند.

میل به صف نشینی جریان پولی

محمد خبری‌زاد،کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: پس از افت شاخص در چند روز اخیر، اکثریت قریب به اتفاق سهم‌ها به نقطه حمایتی خود نزدیک شدند و انتظار می‌رفت که امروز بازار مثبت شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از طرفی جریان پولی که در روزهای اخیر و همزمان با جهش شاخص وارد بورس شده است، عملکرد هیجانی و خیلی شدید میل به صف نشینی دارد. از این رو، در روزهایی که بازار منفی است شاهد صف‌های عجیب فروش و در روزهایی که بازار مثبت است شاهد صف‌های خرید هستیم.

خبری‌زاد افزود: نکته دیگر این است که برخی از حقوقی‌هایی که در روزهای قبل اقدام به شناسایی سود در قیمت‌های بالا کرده‌اند، از روز گذشته دوباره شروع به خرید سهام‌های بنیادی و حمایت از آنها کردند. همه این موارد در رشد شاخص امروز موثر بوده ‌است.

تشکیل صف خرید برای نمادهای شاخص‌ساز

همچنین ایمان رئیسی،کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: نزدیک شدن به انتشار گزارش‌های ۶ ماهه عملکرد شرکت‌های بورسی باعث رشد امروز شاخص کل بورس شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با سرعت بالایی که شاخص جلو می‌رفت هر لحظه امکان برخورد و تصادف وجود داشت. این برگشت قیمت طبیعی بود و با آن سرعت بالا رفتن با این سرعت پایین آمدن را هم داشت، اما با توجه به شرایط تولید شرکت‌های بنیادی می‌توان انتظار رشد سود و قیمت سهام آنها را داشت از جمله فولاد مبارکه که با قدرت تا درصدهای بالای مثبت حرکت کرد.

رئیسی افزود: با توجه به وضعیت شاخص کل و شاخص هم وزن پیش‌بینی می‌شد که بار دیگر سهام شاخص‌ساز حرکت مثبت خود را شروع کنند و سهام کوچک همچنان با فشار فروش مواجه شوند.

همچنین مجید مویدی، معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: حجم نقدینگی بالا و تصمیمات عجولانه و بی‌تحلیل سهامدارانی که علم کافی در زمینه عملکرد بازار سرمایه نداشتند باعث ریزش شدید شاخص کل بورس طی روزهای اخیر شد. معتقدم با جمع‌آوری صف‌های فروش، شاخص با عبور از سقف قبلی حوالی فراتر از قله 220 هزار واحدی آرام بگیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.