کد مطلب: ۴۱۷۹۶۷

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

رشد دلار و طلا در هفته‌ای که گذشت / چه عواملی بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد؟

رشد دلار و طلا در هفته‌ای که گذشت / چه عواملی بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد؟

استیضاح ترامپ، رویکرد سختگیرانه نخست‌وزیر بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا و نهایی شدن فاز اول توافق تجاری میان آمریکا و چین از جمله عواملی بود که بازار دلار و طلا را در هفته گذشته تحت تاثیر قرار داد.

در هفته‌ سوم دسامبر شاخص دلار با رشد 0.52 درصدی مواجه شد. یکی از دلایل ثبات نسبی دلار در برابر ارزهای دیگر نتیجه پیشرفت روند مذاکرات تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص دلار که نرخ برابری آن را در برابر سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، در اولین روز از معاملات هفتگی در سطح 97.08 قرار داشت، اما در روز پایانی هفته (جمعه) به 97.68 واحد رسید.

این بهترین عملکرد هفتگی دلار در یک ماه گذشته محسوب می‌شود.

نمودار زیر روند هفتگی شاخص دلار را در هفته گذشته نشان می‌دهد:

دلار و طلا

رشد 0.52 درصدی شاخص دلار در هفته سوم دسامبر

در معاملات روز دوشنبه (16 دسامبر) پس از انتشار خبر نهایی شدن فاز اول توافق تجاری، شاخص دلار و قیمت جهانی طلا با افت مواجه شدند.

روز سه‌شنبه اما با اتخاذ رویکرد سخت‌گیرانه نخست‌وزیر بریتانیا برای ادامه مذاکرات با اتحادیه اروپا، پوند کاهش یافت. این در حالی است که با پیروزی بوریس جانسون در انتخابات عمومی بریتانیا، قیمت پوند در معاملات هفته گذشته به بالاترین سطح یک سال و نیم گذشته رسیده بود.

به دنبال افت ارزش پوند، شاخص دلار بار دیگر با رشد مواجه شد.

از دیگر دلایل رشد دلار در هفته سوم دسامبر می‌توان به انتشار خبر تصویب قطعنامه استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا، و ارسال آن به مجلس سنا اشاره کرد.

در عین حال، قیمت جهانی طلا که با افزایش امیدها به توافق تجاری آمریکا و چین و کاهش عدم قطعیت ثابت مانده بود، به دنبال انتشار خبر استیضاح ترامپ روند صعودی به خود گرفت.

قیمت جهانی طلا طی هفته گذشته رشد 0.2 درصدی را تجربه کرد.

نمودار زیر روند هفتگی قیمت جهانی طلا را در هفته سوم دسامبر نشان می‌دهد:

دلار و طلا

رشد 0.2 درصدی طلا در هفته سوم دسامبر

داده‌های مثبت اقتصادی در آمریکا از یک‌سو و نهایی شدن فاز اول توافق تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان از سوی دیگر موجب افت قیمت طلا در هفته‌های اخیر شده بود.

با این حال، نگرانی‌ها از وقوع برگزیتِ بدون توافق و استیضاح ترامپ موجب شد در آخرین روز از معاملات هفتگی، قیمت جهانی طلا به هزار و 478 دلار به‌ازای هر اونس برسد.

جدیدترین اتفاقات مربوط به طلا را می‌توانید در سلسله اخبار قیمت جهانی طلا تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.