کد مطلب: ۴۰۷۱۳۷

ارزیابی تجارت‌نیوز از وضعیت سهام واحدهای بحرانی (بخش نخست)

رشد ۲۵ درصدی سهام آذرآب در سایه اعتراضات کارگری

رشد 25 درصدی سهام آذرآب در سایه اعتراضات کارگری

مدیران دو شرکت آذرآب و هپکو، وضعیت شرکت را در معرض تعطیلی و ورشکستگی کامل پیش بردند، اما نکته جالب توجه این است که در روزهای اخیر، وضعیت این دو شرکت در بورس راه دیگری را در مقابل اعتراضات می‌پیماید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سال‌های اخیر، چندین اعتراض کارگری به واسطه بحرانی بودن واحدهای اقتصادی رخ داده که از جمله آنها شرکت‌های آذرآب و هپکو بوده است.

این دو شرکت که در سال‌های گذشته به بخش خصوصی منتقل و بخشی از سهام آنها هم در بورس اوراق بهادار عرضه شده است، نتوانستند با قدرت سابق به کار خود را ادامه دهند و مدیران آنها وضعیت شرکت‌ها را در معرض تعطیلی و ورشکستگی کامل پیش بردند.

اما نکته جالب توجه این است که وضعیت این دو شرکت در بورس، در روزهای اخیر راه دیگری را می‌پیماید.

آذرآب (فآذر)

فآذر در آخرین گزارش فصلی خود که برای سه ماهه نخست سال بود، خبر از کاهش 10 درصدی موجودی نقد فآذر داده که از رقم 15 میلیارد و 600 میلیون تومان در پایان سال 97، به 14 میلیارد تومان در 31 خرداد رسیده است.

همچنین موجودی مواد و کالای این شرکت نیز در مدت یاد شده با افتی هشت درصدی روبرو بوده و از رقم 108 میلیارد تومان در پایان اسفند 97، به 99 میلیارد و 500 میلیون تومان در پایان خرداد رسیده است.

بدهی‌های جاری آذرآب نیز در مدت سه ماهه نخست سال با رشدی یک درصدی از هزار و 66 میلیارد تومان به هزار و 82 میلیارد تومان و بدهی‌های غیرجاری این شرکت در مدت یاد شده با رشدی 11 درصدی از 43 میلیارد تومان به 47 میلیارد تومان رسیده است.

در عین حال سود انباشته این شرکت رشدی سه درصدی را تجربه کرد و از 66 میلیارد و 100 میلیون تومان در پایان اسفند 97، به رقمی بالغ بر 67 میلیارد و 900 میلیون تومان در پایان خرداد ماه سال 98 رسید.

همچنین درآمد شناسایی شده فآذر در گزارش‌های ماهانه در شش ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد بیش از هشت درصدی مواجه بوده و از 120 میلیارد تومان به 130 میلیارد تومان رسیده است.

در عین حال بررسی جزئی‌تر از درآمدهای فروش ماهانه آذرآب در شش ماه نخست سال، نشان از رشد فروش نسبت به ابتدای سال دارد. هرچند که میزان فروش در شهریور نسبت به سه ماه گذشته خود با کاهش همراه بوده است.

نکته قابل توجه، روند روبه رشد سهم این شرکت در هفته اخیر است؛ با توجه به مشکلات پیش آمده در خصوص عدم پرداخت به موقع دستمزد کارگران این شرکت و اعتراضاتی که به سبب آن ایجاد شد، قیمت هر سهم فآذر رشدی 25 درصدی را تجربه کرده و از 4308 ریال در روز 23 مهر به 5385 ریال در پایان معاملات روز شنبه 4 آبان رسیده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • جلالی

    سلام، از همین خبر میتوان به صوری بودن ارزش سهام پی برد، وقتی ارزش ذاتی سهام بر اساس سیاست بازی دولتمردان تعیین میگردد، نتیجه اش زیان هنگفت سرمایه گذاران بورس سهام است