کد مطلب: ۴۵۵۰۲۱

رشد شاخص بورس تا پایان تابستان چه می‌شود؟

رشد شاخص بورس تا پایان تابستان چه می‌شود؟

تحلیلگر و کارشناس ارشد بازار سرمایه، روند صعودی این ‌روزهای شاخص را شروع موج جدید صعودی بازار سرمایه دانست و گفت: صنایع پالایشی، پتروشیمی و هلدینگ‌های این حوزه‌ها مورد توجه زیاد بازار قرار گرفته‌ و موج صعودی جدیدی را آغاز کرده است که تا میانه‌های تابستان تداوم خواهد داشت و شاخص به سقف ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی خواهد رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حامد مددی، افزود: باتوجه به روند اصلاحی اخیر، رشد خوبی را در بازار شاهد هستیم. همچنین از نظر تکنیکالی میانگین‌های متحرک میان‌مدت حمایت‌های بسیار خوبی را روی شاخص کل ایجاد کرده‌اند، از نظر بنیادی هم شرکت‌هایی که خبرهای خوبی در زمینه تجدید ارزیابی، هزینه‌های مواد اولیه مانند نرخ خوراک و غیره دارند، نشان می‌دهد که در ابتدای شکل‌گیری یک موج صعودی جدیدی هستیم که تا یکی دو ماه آینده تداوم دارد.

این تحلیلگر بورس، با اشاره به مولفه‌های موثر در ایجاد موج جدید صعودی بازار، اظهار کرد: شرایطی که منتظرش بودیم، ایجاد و بازار با رشد همراه شد. این روند مثبت (که تا حدودی به صورت غیر مستقیم روی صندوق‌های ETF دولتی نیز تاثیر می‌‎گذارد) مورد توجه بازار قرار خواهد گرفت. چنانچه اکنون شاهد هستیم که بازار به صنایع پالایشی، پتروشیمی و هلدینگ‌های حوزه پالایش و پتروشیمی توجه زیادی نشان داده است.

مددی یادآوری کرد که بسیاری از سهم‌های گروه پالایشی و پتروشیمی نسبت به رشد یکی دو سال اخیر بازار، رشد چندانی نداشتند.

این کارشناس بازار سرمایه، به سایر مولفه‌های رشد بازار نیز اشاره و اظهار کرد: انتشار خبرهای مثبت مبنی بر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌های پالایشی و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، از جمله عواملی هستند دست به دست هم داده‌اند تا این صنایع لیدرهای بازار در موج صعودی جدیدی باشند که اکنون شکل گرفته است و سقف قبلی شاخص را هم می‌شکند.

وی افزود: با توجه به این‌که این دو صنعت وزن بالایی در بازار دارند، پیش‌بینی می‌شود شاخص کل نسبت به شاخص هم‌وزن بازدهی بیش‌تری داشته باشد و شرکت‌های بزرگ در موج جدید بتوانند نسبت به شرکت‌های کوچک‌تری که سال گذشته رشد بالاتری را رقم زدند، خودشان را بهتر نشان دهند.

به گفته مددی، در سال ۹۸ شاخص هم‌وزن رشد بسیار بالاتری نسبت به شاخص کل داشت اما این سناریو در سال ۹۹ معکوس می‌شود و به نفع شاخص کل تغییر می‌کند. بر همین اساس، در نیمه نخست امسال شاخص کل نسبت به هم‌وزن بازدهی بیش‌تری خواهد داشت و عقب‌ماندگی سال گذشته را جبران خواهد کرد.

وی سومین مولفه تاثیرگذار بر روند مثبت بازار را رشد قیمت‌های جهانی کالاهای معدنی و فلزی دانست و گفت: شرکت‌های حوزه معدنی و فلزی با بهبود و رشد نرخ‌های جهانی در رتبه بعدی توجه بازار قرار دارند و با توجه به شاخص‌محور بودن این گروه، انتظار رشد شاخص کل بیش‌تر می‌شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: رشد شاخص کل برای دولت هم مطلوب است و می‌تواند با رشد شاخص کل، جذب منابع بهتری برای صندوق‌های دوم و سوم (که در نیمه دوم امسال عرضه خواهند شد) به همراه داشته باشد. در مجموع، تمامی این مولفه‌ها حکایت از این دارد که تا میانه‌های تابستان ۹۹ روند بازار صعودی است و صنایعی که پتانسیل بیش‌تری دارند، رشد خوبی خواهند کرد.

منبع: بااقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    متاسفانه افرادی که بد خواه بورس هستند خیلی تبلیغ منفی میکنن و خیلی از افراد بیچاره فریب میخورن

  • ناشناس

    سلام و درود .شاخص همچنان رشد خواهد کرد .

  • ناشناس

    بهترین بازار سال بورسه که تونست با قدرت مقاومت سخت یک میلیون رو پودر میکنه

  • ناشناس

    ببینید هیچی نمیشه هی مردم بالا بودن بورسو میبینن پول میریزن هی پر کشد توسط بزرگان خالی میشه تاااااااااااخالی بشیم بهمین راحتی

  • مصطفی

    با سلام خیلی از تاثیرات رشد بورس یه کشور ارزش پول کشور بالا میره ولی تو ایران نمیدانم همه چیز برعکس هستش هرچه بورس کشور بالا میره ارزش پول ایران پایینتر میاد وقتی بورس به کشور هیچی تاثیری نمیزاره واسه مردم هم مهم نیس چی میشه