کد مطلب: ۶۰۳۱۷۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ارزندگی بازار سهام به روایت آمار/ فروش صنایع بورسی ۵۹ درصد رشد کرد

ارزندگی بازار سهام به روایت آمار/ فروش صنایع بورسی ۵۹ درصد رشد کرد

بر اساس آمار منتشر شده میانگین فروش صنایع بورسی در آبان امسال نسبت به آبان سال گذشته ۵۹ درصد رشد داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مقایسه فروش ۱۴ شرکت صنعتی بورسی در دوره یک ماهه مبتنی به ۳۰ آبان ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، میانگین رشد ۵۹ درصدی در این صنایع را نشان می‌دهد.

گروه پالایشی با ۱۰۳ درصد و گروه سیمان با ۱۰۰ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، در فروش در صدر گروه‌های بورسی آبان ماه قرار گرفتند.

این در حالی است که بانک‌ها و موسسات اعتباری، بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تامین اجتماعی و مخابرات به ترتیب با ۱۶، ۱۹ و ۲۵ درصد رشد کمترین میزان رشد فروش را به خود اختصاص دادند.

صنایع بورسی در حالی رشد فروش ثبت کردند که به عقیده کارشناسان نیز بازار سرمایه بسیار ارزنده است. پی به ای اکثر سهم‌ها پایین است و گزارشات ماهانه شرکت‌ها نیز اکثرا مطلوب است.

با این وجود روند منفی فرسایشی در بورس ادامه دارد. ادامه‌دار شدن افت بازار سهام به رغم وضعیت مطلوب‌ شرکت‌های بورسی، لزوم حمایت دولت از این بازار را بیش از پیش روشن می‌سازد. اما سیاست‌های دولت سیزدهم در خصوص بورس تا به الان بیش از اینکه به رشد این بازار کمکی کرده باشد، آسیب‌ رسانده است.

فشار عرضه اوراق دولتی، قیمت‌گذاری دستوری، ابهامات در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و … باعث شده اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سهام از بین برود. اکنون بازار سرمایه فشار فروشی ندارد اما مشکل کمبود خریدار است.

مهمترین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    در خبرتان گفته اید که صنایع بورسی رشد فروش داشته اند و سهام در قیمت های فعلی ارزنده هستند که درست است ولی این که نبود خریدار را به قیمت گذاری دستوری و فروش اوراق و … ربط دهیم کمی جای تامل دارد!!!!!
    بیشتر به نظر می رسد که رفتار سهام داران شرکت ها در آشفته بازار بورس و حرکت نوسانی شاخص دخیل باشد تا فروش اوراق، وقتی در طی ۱۶ ماه بیش از ۹۰ درصد پول حقیقی از بازار خارج می شود نتیجه اش حرکت منفی فرسایشی شاخص خواهد بود.
    به قول رئیس محترم سازمان بورس فروش اوراق کمتر از ۱۰ درصد نقدینگی از بازار خارج می کند که این خروج نقدینگی به مرور زمان توسط عملکرد بالای شرکت ها جبران خواهد شد.
    کنترل قیمت ها که توسط دولت محترم صورت گرفته را نیز نباید به قیمت گذاری دستوری و ریزش بازار ربط داد چون اگر قیمت ها کنترل نشود فشار مضاعفی بر قشر آسیب پذیر جامعه وارد می شود که درست نیست.
    پس با توجه به ارزندگی سهام به نظر می رسد که اگر سهام داران شرکت ها اولا فروش هیجانی نکنند در ثانی سهام داری کوتاه مدت را کنار گذاشته و سهام داری با دید بلندمدت ۳ الی ۴ ساله داشته باشند همان طور که اکثر کارشناسان می گویند سود خواهند برد.

    • ناشناس

      جناب اگر بورس رشد داشته باشد همه سهامداری خواهند کرد و همیشه سرمایه های غیر مولد به بورس می آیند که باعث رونق تولید کشور خواهد شد دولت هم حداقل از سهام خودش که به مردم فروخته پشتیبانی کنه چرا پالایش یکم بعد ۱۶ ماه قیمت اولیه خودش هم نمی ارزه مطمئن باشید اگر دولت از صندوق خودش حمایت می کرد مردم هم حمایت می‌کردن و الان ۱۵۰۰۰ تومان معامله میشد

    • ناشناس

      وقتی ملت به هر قیمتی میفروشن و ارزش ذاتی نمیفهمن چرا دولت بیاد ازشون بالاتر از فهمشون بخره؟؟ تو چرا بالاتر نمیخری؟؟ دوست عزیز ملت پالایش یکم خریدن که سه برابر به دیگران بفروشن. وقتی نشد همه ریختن بفروشن. چرا؟؟ چون اومدن دلالی نه سرمایه گذاری. اونایی هم که حرف از دعوتنامه میزنن روی دعوتنامه نخوندن. روش نوشته برای سرمایه گذاری.
      مردم بورس بیچاره کردن

    • ناشناس

      رشد نمیخواهیم حداقل تضمین بدهند که سرمایه ات کاهش نمی یابد یا سهام را بیمه کنند

    • ناشناس

      برادر محترم
      اشتباهتان همین جا است که نمی خواهید بپذیرید که نوسانگیری (سهام داری فست فودی فوق کوتاه مدت) و فروش هیجانی باعث وضعیت فعلی امروز شده است.
      هیجانی وارد شدید و با ورود حجم بالای نقدینگی شاخص را به قله دو میلیون واحد رساندید و چون تکنیکال ها و قدیمی های بازار پول هایشان را با سودهای کلان چندین برابری برداشتند و ریزش شارپ رقم خورد و عده ای متضرر شده اند الان ترسیده شده اند و یا فروش هیجانی می کنند و یا نوسانگیری می کنند و نمی گذارند که شاخص به ثبات برسد پس باید گفت “از ماست که بر ماست” و در این صورت هر چه مجلس و دولت محترم در حمایت از بورس لایحه و … به تصویب برسانند کارساز نخواهد شد و باید گفت “خود کرده را تدبیر نیست” مگر اینکه از صف فروش هیجانی خارج شوید و از بازار نوسانگیری (سهام داری فوق فست فودی) نکنید و به گفته کارشناسان سهام داری بلندمدت اختیار کنید تا شرکت ها به سود رسیده و ارزش سهامشان رشد کند و همگی به سود خوبی برسیم.

  • ناشناس

    بنظرم شاخص زیر یک میلیونه بعضی از سهامها انقدر ارزنده شدن که به قیمت چند سال قبل رسیدن و فروش تعداد ۲۰ سهم حتی یه پفک نمیشه در این قیمت فقط باید خرید بنظرم استارت بورس زده سده و شاخص در انتظار ۲ میلیون می باشد

  • ناشناس

    در کل وجود مردم بیسواد باعث افت قیمت میشه نه عملکرد شرکتها

  • ناشناس

    امروز بورس فول سبز خواهد شد و این هفته ریزش ها جبران می شود

  • ناشناس

    شاید باورتون نشه ولی مردم فجهان دارن زیر قیمت عرضه اولیه میفروشن. بعد میگن ضرر کردیم????
    خب برو از بورس بزار حداقل چهار نفر که میتونن سود کنن سودشون ببرن. حماقت که شاخ و دم نمیخواد

  • ناشناس

    برعکس اظهارات مسئولین، بورس نا امن ترین جا برای سرمایه گذاری بود و در حال حاضر بی ثبات ترین بورس است.

  • ناشناس

    متخصصین آمارسازی شاخص سازی و رنگ سازی نمیتونن بورس رو درست کنن واقعا مردم تو ۸۰ درصد ضررن فکر درستی بکنید آقای رئیسی… قولتان فراموش نکنید