کد مطلب: ۴۸۸۵۹۲

رشد ۱۱۲ درصدی ارزش معاملات در بورس کالا / مشکلات عرضه ورق فولاد در بورس

رشد ۱۱۲ درصدی ارزش معاملات در بورس کالا / مشکلات عرضه ورق فولاد در بورس

سخنگوی بورس کالا گفت: امسال ارزش معاملات فیزیکی بورس کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۲ درصد رشد داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمد حسنی سعدی سخنگوی بورس کالا در برنامه گفت‌وگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص وضعیت بورس کالا گفت: معاملات بورس کالا به لحاظ حجم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۹.۹ درصد و از نظر ارزش معاملات فیزیکی ۱۱۲ درصد رشد داشته است.

او ادامه داد: همچنین تا نهم آبان، ارزش معاملات ۱۷۹ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۹ درصد رشد داشته‌ایم.

سعدی با اشاره به تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی در بورس کالا تصریح کرد: سهم فولاد و ورق سرد در بورس کالا، زیاد نیست، متاسفانه عمده ورق سرد خارج از بورس معامله می‌شود و چیزی حدود ۲۰ درصد در بورس عرضه می‌شود.

او با اشاره به اینکه بورس کالا قدرت اجرایی و قانونی برای وادار کردن تولیدکنندگان به عرضه محصولاتشان در بورس کالا ندارد، گفت: بار‌ها توصیه کرده‌ایم که همه تولیدکنندگان ملزم هستند محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند.

سخنگوی بورس کالا بیان کرد: در ستاد تنظیم بازار کف عرضه محصولات در بورس کالا تعیین شده، اما متاسفانه رعایت نمی‌شود و ما برای شفافیت پیشنهاد کرده‌ایم که کل محصولات از مچینگ خارج شود و در داخل بورس کالا مورد معامله قرار بگیرد.

او درباره معامله املاک در بورس کالا هم گفت: این کار در حال انجام است و تاکنون چند نهاد و دستگاه عمومی تعدادی از املاکشان را از طریق بازار فرعی ما به صورت حراج به فروش رسانده‌اند.

تنها ۲۰ درصد از ورق فولاد تولیدی در بورس عرضه می‌شود

در ادامه برنامه حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی هم با اشاره به تولید ۱۶ هزار میلیون تن ورق سرد در کشور گفت: فولاد مبارکه ۴.۵ میلیون تن ورق گرم و یک میلیون تن ورق سرد تولید می‌کند که از این میزان فقط ۱.۷ میلیون تن ورق گرم و حدود ۵۴۰ هزار تن ورق سرد به بورس عرضه می‌کند یعنی حدود ۲۰ درصد محصولاتش در بورس عرضه می‌شود.

غزنوی بیان کرد: به دلیل عرضه بسیار کم و انباشت تقاضا و اختلاف قیمت ها، قیمت‌ها فوق‌العاده افزایش پیدا می‌کند.

او ادامه داد: از حدود ۶ میلیون تن ورق تولید شده فقط ۱۵۰ هزار تن صادر شده که نشان می‌دهد بازار داخل برای تولیدکنندگان بسیار جذاب است.

در ادامه برنامه عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی هم با اشاره به معامله فولاد در بازار مچینگ گفت: شاهدی نیست که ورق‌های فولادی معامله شده در مچینگ در بازار آزاد فروخته می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سعید

    الان نوبت بورس کالاست…حالم از هرچی بورسه به هم میخوره چون جایی برای پرکردن جیب خودشونونه…مردم دیگه فریب وعده ووعیدوتشویق وتحریک و..‌ نمیخورن