کد مطلب: ۱۵۱۵۰۹

رشد ۵۵ درصدی ترانزیت ریلی در سال ۹۶

رشد ۵۵ درصدی ترانزیت ریلی در سال ۹۶

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن گفت: در حوزه ترانزیت از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد رشد محقق شد.

ابراهیم محمدی امروز در نشست خبری با تاکید بر لزوم سوق حمل بار از روی جاده به ریل، اظهار داشت: هر تن بار که از روی جاده به روی ریل هدایت می‌شود تا 810 ریال به اقتصاد کشور کمک می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی ادامه داد: سال گذشته 27.5 میلیارد تن کیلومتر کالا توسط ریل جابه‌جا شد. امسال هدف‌گذاری جابه‌جایی کالا 43 میلیارد تن کیلومتر است. کاهش مصرف سوخت، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، توسعه همگون سرزمینی و آمایش سرزمینی از مزایای توسعه ریلی است.

محمدی افزود: تبعات اجتماعی سوانح رانندگی نظیر از دست رفتن سرپرست خانوار و مشکلات بعدی اقتصاد خانواده از معایب عدم توسعه ریلی عنوان می‌شود، در حالی که توسعه ریلی می‌تواند به شاخص‌های ملی کند و حتی امنیت ملی را ارتقا دهد.

وی ادامه داد: ترانزیت شاخص اساسی در بحث توسعه است، با عبور کالای کشورهای دیگر در ترانزیت درواقع ما در اقتصاد آن کشور شریک می‌شویم و این موجب می‌شود آن کشور هم در حفظ کالای خود کمک کند.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن اظهار داشت: در حوزه ترانزیت ریلی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 55 درصد رشد داشت، ضمن آنکه از ابتدای امسال تاکنون 4 توافق‌نامه با کشورهای CIS داشته‌ایم.

وی افزود: در کریدور جنوب-شمال نیز طی توافق با روسیه و قزاقستان نرخ را تا 50 درصد کاهش داده‌ایم تا متقاضی جذب شود.

محمدی ادامه داد: ترک‌ها برای توسعه قطار اسلام‌آباد-استانبول متعهد به تامین بار برگشت شدند؛ همچنین ما نرخ حمل را در هر کانتینر کیلومتر بین ایران، قزاقستان و ترکمنستان یکسان کرده‌ایم.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن با بیان اینکه به دنبال توافق حمل ریلی 200 هزار تن آلومینیم تاجیکستان به ترکیه هستیم، گفت: رشد 55 درصدی ترانزیت امسال نسبت به پارسال از دلایل توسعه ریلی است؛ تا هفدهم مرداد ماه امسال 475 هزار تن ترانزیت ریلی محقق شد که این رقم در مدت مشابه پارسال 29 هزار تن بود.

وی افزود: در سال قبل کلا 1.2 میلیون تن ترانزیت توسط راه‌آهن جابه‌جا شد که امسال احتمالا تا 1.8 میلیون تن محقق می‌شود و به هدف‌گذاری 3 میلیون تن در سال نزدیک می‌شویم.

محمدی تصریح کرد: در حمل بار داخلی تا امروز 12.5 درصد رشد داشته‌ایم و این رشد در تن کیلومتر 7 درصد بوده است که در بخش حمل مواد معدنی نسبت به سال قبل 10 درصد رشد داشته‌ایم.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن بابیان اینکه در استان سیستان و بلوچستان 100 درصد حمل گندم ریلی شده است، گفت: امسال حمل گندم توسط ریل افزایش یافت و به رقم 333 هزار تن رسید و به‌زودی در قزوین نیز پایانه تخلیه گندم ریلی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: پارسال 34 میلیون تن از محصولات فولادی توسط جاده و 32 میلیون تن توسط ریل جابه‌جا شد که این حمل جاده‌ای در مسیر موازی با حمل ریلی انجام شده است.

محمدی بابیان اینکه از 31 مرداد ماه همه قطارهای باری در مسیر تعریف‌شده حرکت می‌کنند، گفت: از این تاریخ قطار بر اساس روت و مسیر تعیین‌شده حرکت خواهد کرد، 88 روت ثابت باری-برنامه‌ای در راه‌آهن داریم که مبدا و مقصد مشخص دارد.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن اظهار داشت: سال قبل همه واگن‌های با عمر بالای 45 سال از ناوگان مسافری کشور کنار گذاشته شد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.