کد مطلب: ۱۹۹۲۷۷

رشد ۲۱ برابری ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی

رشد 21 برابری ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی

ظرفیت تولید محصولات مختلف پتروشیمی در سال 57 حدود 3 میلیون تن بود و در سال‌جاری این رقم به 64 میلیون تن رسیده است که نشان از رشد 21 برابری ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در این بازه زمانی است.

صنعت پتروشیمی ایران با وجود چالش‌های مختلف در مسیر توسعه خود م همچنان روند توسعه خود رابا شتاب طی می‌کند و با وجود زیرساخت‌های مناسب در کشورمان این صنعت می‌تواند به یکی ازسودآورترین صنایع ایران بدل شود و برای رسیدن به هدف‌های پیش بینی شده، افزون بر سرمایه‌گذاری‌های جدید و تکمیل پروژه‌های در دست ساخت باید از خام فروشی پرهیز و سبد کالاهای صادراتی پتروشیمی را با هدف توسعه صادرات متنوع کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که ظرفیت تولید محصولات مختلف پتروشیمی در سال 57 حدود 3 میلیون تن بود و در سال جاری این رقم به 64 میلیون تن رسیده است و 6 مجتمع تولیدی فعال در سال پیروزی انقلاب اسلامی به 53 مجتمع در سال 1396 رسیده است و با تولیدی شدن چندین طرح پتروشیمی در ماه‌های آتی ظرفیت تولید افزایش چشمگیری را تجربه خواهد کرد.

بر پایه این گزارش، درسال 1357 تولید محصولات پتروشیمی کشورمان روی عدد 17 ایستاده بود اکنون با توجه به روند رو به رشد این صنعت پیشرو شاهد تولید 114 نوع انواع محصولات پتروشیمی در پتروشیمی‌ها هستیم.

گفتنی است؛ تولید محصولات پتروشیمی در سال57 بیش از 1.6 میلیون تن بود که این رقم در دی‌ماه امسال به 44.2 میلیون تن رسید.

در حال حاضرظرفیت نصب شده مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی همانطور که اشاره شد بیش از 64 میلیون تن در سال است که این ظرفیت با بهره‌برداری از 58 طرح در دست اجرای صنعت پتروشیمی بیش از 58 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

همچنین براساس آخرین ویرایش نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی، در سال‌های برنامه ششم 25 طرح پتروشیمی با ظرفیت اسمی 49.1 میلیون تن در سال و 5 طرح تامین خوراک صنعت پتروشیمی در حوزه بالادست در طول سال‌های برنامه ششم توسعه اجرا خواهند شد.

بدیهی است با توجه به شرایط به وجود آمده پس از برجام و باز شدن پنجره‌های جدید به روی این صنعت، احتمال تغییر در تعداد و نوع طرح‌های مورد نظر براساس تعاملات و مذاکرات بین‌المللی وجود دارد.

در این میان رویکرد صنعت پتروشیمی به توسعه تکمیل زنجیره ارزش با استفاده از دانش فنی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های بین‌المللی و تکیه بر توانمندی‌های شرکت‌های داخلی با توجه به خوراک در دسترس (گاز طبیعی) است.

منبع: نیپنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.