کد مطلب: ۱۶۰۹۰۹

رشد ۳۰ درصدی صادرات برق در نیمه اول سال

رشد 30 درصدی صادرات برق در نیمه اول سال

در ٦ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته صادرات برق رشد 30 درصدی داشته است.

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: صادرات برق در ۶ ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آرش کردی، مدیر عامل شرکت توانیر در حاشیه نخستین همایش مدیران آینده صنعت برق کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اگر برق ایران با عراق سنگرون شود، زمینه‌ای برای گسترش مبادلات برقی ایران با افغانستان و پاکستان نیز فراهم می شود، گفت: در ٦ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد 30 درصدی صادرات برق بودیم.

به گفته این مقام مسوول به صورت عادی، سالانه حدود ٧٠٠ تا ٧٥٠ میلیون دلار برق از ایران به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

کردی با بیان اینکه ما به عراق، افغانستان و پاکستان برق صادر و در زمان اوج مصرف از ارمنستان برق دریافت می‌کنیم، تصریح کرد: تراز تجاری صادرات و واردات برق ایران ٢.٥ تا ٣ برابر است و همواره ٢.٥ تا ٣ برابر میزان واردات، برق صادر می‌کنیم.

مدیرعامل توانیر درباره صادرات برق به عراق و مطالبات ایران از این کشور گفت: برای دریافت مطالبات مشکلاتی در مسایل بانکی و نقل و انتقالات پول وجود داشت که با ورود بانک مرکزی و گشایش‌های بعد از برجام، آن مشکلات در حال رفع و رجوع است.

کردی افزود: در مورد برطرف کردن موانع انتقال پول، در حال مذاکراتی با طرف عراقی هستیم که اگر به جمع‌بندی برسیم، دریافت مطالباتمان از عراق به روز خواهد شد.

مدیرعامل توانیر با اعلام اینکه بر اساس مذاکرات انجام شده با عراق، مقرر شده است که ٥٠ درصد مطالبات ایران که حدود ٤٠٠ تا٥٠٠ میلیون دلار است، تا پایان سال میلادی جاری تسویه شود.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه وزیر پیشنهادی نیرو باید متخصص برق باشد یا آب؟ گفت: وزیر نیرو باید برق‌آبی باشد، یعنی در دو حوزه تخصص داشته باشد.

وی تاکید کرد: دولت قطعا بازخوردهای لازم را از صنعت آب و برق دریافت کرده است و مطمئنا هر تصمیمی دولت اتخاذ کند، به صلاح صنعت آب و برق خواهد بود.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.