کد مطلب: ۳۳۵۹۵۵

اویل‌پرایس بررسی کرد:

جدیدترین کارنامه نفتی ایران / ایران ۷ماهه چقدر نفت فروخت؟

جدیدترین کارنامه نفتی ایران / ایران 7ماهه چقدر نفت فروخت؟

بر اساس گزارش منتشرشده از سوی بانک مرکزی ایران، درآمد حاصل از فروش نفت طی هفت ماه نخست سال شمسی، فروردین تا مهرماه (مارس تا اکتبر) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 55 درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش منتشرشده از سوی بانک مرکزی ایران، درآمد حاصل از فروش نفت در این کشور طی هفت ماه نخست سال شمسی، فروردین تا مهرماه (مارس تا اکتبر)، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 55 درصد افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، در ماه‌های اولیه این دوره، حجم صادرات ایران بالا بوده و در ماه‌های آپریل و می -اواسط فروردین تا اواسط خرداد- به بالاترین میزان خود رسیده است. این در حالی است که در ماه پایانی تابستان و اوایل پاییز، قیمت جهانی نفت افزایش یافت.

طبق گزارش بانک مرکزی ایران، درآمد ایران از فروش نفت خام در چهار ماه نخست سال شمسی، با 60 درصد افزایش، به 9.9 میلیارد دلار رسید.

با این حال، پس از ماه جولای -هفته دوم تیر- فروش نفت خام ایران به شکل چشمگیری کاهش یافت. مهم‌ترین دلیل این مسئله عدم قطعیت خریداران در مورد دریافت معافیت از ایالات متحده آمریکا بوده است. تهدیدهای آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران و به دنبال آن نگرانی‌ها از ایجاد اختلال در عرضه موجب افزایش قیمت شد؛ به‌گونه‌ای که در اوایل اکتبر -مهرماه- قیمت نفت به بالاترین سطح چهار سال گذشته رسید.

یک روز پیش از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران در چهارم نوامبر، مقامات آمریکایی اعلام کردند که هشت مشتری اصلی نفت ایران معافیت دریافت کرده و می‌توانند به مدت شش ماه -تا اوایل ماه می 2019- و به میزان محدودی واردات نفت از این کشور را ادامه دهند.

این در حالی است که در ماه اکتبر، به دلیل عدم اطمینان در مورد دریافت معافیت از سوی آمریکا، صادرات نفت خام ایران به کشورهای آسیایی -بزرگ‌ترین مشتریان نفتی- به‌طور متوسط به روزانه 762 هزار بشکه رسید. این پایین‌ترین میزان صادرات ماهانه نفت خام ایران به آسیا طی پنج سال گذشته محسوب می‌شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد صادرات نفت خام ایران به آسیا در این ماه 56.4 درصد کاهش یافت.

تحریم‌های ایالات متحده موجب شد تا صادرات نفت ایران حدود یک میلیون بشکه کاهش یابد. بر اساس آمار و ارقام اما ایران روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کند.

آیا قیمت نفت به 40 دلار می‌رسد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ایران ۷۰ سال داره نفت میفروشه و مصرف میکنه و درآمدهای نفتی کشور کافی بود که ایران رو به جرگه ممالک پیشرفته ملحق کنه. مشکل با دل بستن به درآمد نفتی ایران و تن دادن به الایندگی معادن و واحدهای صنعتی حل نمیشه. پیشرفت پایدار نباشه هزینه اش بیشتره