کد مطلب: ۲۰۴۴۲۹

رهاسازی دان و غذای پرندگان در اطراف تالاب‌ها

رهاسازی دان و غذای پرندگان در اطراف تالاب‌ها

معاون سازمان دامپزشکی گفت: برای آنکه از پراکندگی پرندگان مهاجر در مسیرهای فرعی برای یافتن غذا پیشگیری کنیم،‌ با هماهنگی سازمان محیط‌زیست، دان و غذا را در اطراف تالاب‌ها رهاسازی کرده‌ و بازرسی‌ از مرغداری‌های صنعتی در حال انجام است.

علی صفر ماکنعلی در مورد آخرین اقدامات انجام‌شده توسط سازمان دامپزشکی کشور برای جلوگیری از انتشار ویروس آنفلوانزای پرندگان (H5N6) اظهار داشت: از آنجایی که این ویروس توسط پرندگان وحشی مهاجر وارد کشور شده، باید به‌گونه‌ای عمل کنیم تا از شیوع آن در مرغداری‌های صنعتی و پرندگان بومی کشور پیشگیری کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: طی بررسی‌های بسیار و با نظر پرنده‌شناسان سازمان حفاظت محیط‌زیست، قرار شد تا دان و غذای موردنیاز پرندگان را در اطراف تالاب‌ها رهاسازی کنیم تا پرندگان برای یافتن غذا به مسیرهای فرعی و انتقال احتمالی بیماری مهاجرت نکنند.

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی تصریح کرد: 22 تالاب بین‌المللی مانند مرداب انزلی و تالاب بوجاق گیلان در کشور داریم که 50 تا 60 هزار پرنده وحشی در آنجا تردد دارند.

وی افزود: در همین راستا به‌شدت توصیه کرده‌ایم تا مردم عادی در اطراف این تالاب‌ها تردد نکرده تا تماس احتمالی با باقیمانده پرندگان نداشته باشند، مضاف بر آنکه برای نخستین بار مدیریت واکنش سریع را فعال و تمام نیازمندی‌های محیط‌زیست را فراهم کرده‌ایم، تا کاروان‌ها به صورت شبانه‌روزی امر دیده‌بانی را انجام داده و در صورت مشاهده تلفات بلافاصله نمونه‌گیری و آزمایشات انجام شود.

ماکنعلی همچنین به این نکته اشاره کرد که قبل از اینکه گزارشی از تلفات در مرغداری‌ها داده شود،‌ کارشناسان به‌طور مستمر امر نمونه‌گیری را انجام می‌دهند تا قبل از درگیری بتوانیم برخورد کنیم.

وی همچنین از درگیری 21 مرغداری در استان هرات افغانستان با آنفلوانزای پرندگان خبر داد و گفت: البته نوع ویروس این مرغداری H5N8 است و برای آنکه خطری مرغداری‌های ما در استان خراسان رضوی به‌عنوان استان همجوار با افغانستان را تهدید نکند، ‌اقدامات سخت‌گیرانه قرنطینه‌ای را تشدید کردیم؛ چراکه بیشترین حجم تخم‌مرغ در این استان تولید می‌شود.

از سال گذشته بیماری آنفلوانزای پرندگان در کشور شیوع یافته به‌طوری‌که در سال 95 و 96 بنا به تایید وزیر جهاد کشاورزی،‌ 30 درصد از مرغ‌های تخم‌گذار معدوم شده‌اند، اما از 17 بهمن‌ماه سویه جدیدی از آنفلوانزا در حیات‌وحش بوجاق گیلان مشاهده شده که نگرانی‌هایی را از موج جدید آنفلوانزای پرندگان به وجود آورده است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.