خبر مهم:

کد مطلب: ۷۹۴۳۸۸

مسعود دانشمند در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز بررسی کرد؛

عربستان یا امارات؛ کدامیک منافع اقتصادی ایران را تامین می‌کنند؟

عربستان یا امارات؛ کدامیک منافع اقتصادی ایران را تامین می‌کنند؟

ایران و عربستان در صدد هستند طی هفته‌های آینده، روابط سیاسی خود را از سر بگیرند. ناظران بین‌المللی، این آشتی منطقه‌ای را از منظر سیاسی مثبت تلقی کرده‌اند؛ با این حال اما این سوال مطرح است که از سرگیری روابط با عربستان تا چه حد منافع «اقتصادی» ایران را تامین خواهد کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است اگر ایران بتواند روابط خود را با امارات بهبود ببخشد، امکان اینکه از فضای تجاری و بانکی این کشور برای واردات و صادرات استفاده کند وجود دارد و به همین جهت اثر اقتصادی بهبود روابط با امارات به مراتب بیشتر عربستان خواهد بود.

او در همین حال بهبود وضعیت اقتصادی به‌واسطه بهبود روابط با عربستان را یک شوخی قلمداد کرد و به تجارت‌نیوز گفت: «قبل از قطع روابط ایران با عربستان، حجم تجارت دو کشور حدود 600 میلیون دلار بود؛ این رقم در تجارت، عدد بسیار ناچیزی محسوب می‌شود.»

بنا به گفته وی، ممکن است که ازسرگیری روابط ایران و عربستان از نظر سیاسی پیامدهای مثبتی داشته باشد، اما از دیدگاه اقتصادی اتفاق مهمی نیست.

این فعال بخش خصوصی، ابراز کرد: «اگر بتوانیم روابط خود را با امارات بهبود ببخشیم، امکان اینکه از فضای تجاری و بانکی این کشور برای واردات و صادرات استفاده کنیم وجود دارد؛ به همین جهت اثر اقتصادی بهبود روابط با امارات به مراتب بیشتر عربستان خواهد بود.»

دانشمند برجام را یک گره کور در روابط اقتصادی با سایر کشورها دانست و عنوان کرد: «حل بسیاری از مشکلات اقتصادی مانند دریافت رسمی پول فروش نفت، سوئیفت، FATF، افزایش تجارت و مواردی از این دست، همه در گرو برجام است.»

دولت‌ها تورم ایجاد می‌کنند

گفتنی است اقتصاد ایران سال 1401 را با تورم 63 درصدی به پایان رساند. بر همین اساس بود که سال جدید حول محور دو فاکتور مهم اقتصادی یعنی «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شد. به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی رشد تولید محقق نمی‌شود، مگر با مهار تورم. با این حال اما شوک ایجاد شده تحت عنوان جراحی اقتصادی دولت سیزدهم در سال گذشته، اثر پررنگی در پایداری تورم داشته است.

دانشمند در پاسخ به این سوال که نقش بخش خصوصی در تحقق شعار رشد تولید و مهار تورم چیست، عنوان کرد: «در پاسخ به این سوال باید این پرسش را مطرح کرد که چه کسی تورم را ایجاد می‌کند؟ در تمام دنیا این دولت‌ها هستند که تورم تولید می‌کنند.»

وی افزود: «با توجه به اینکه دولت بزرگترین دارنده ارز خارجی است و قیمت را نیز تعیین می‌کند، باید جلوی مهار تورم را بگیرد. اگر دولت تورم را مهار نکند، نمی‌توان انتظار رشد تولید را داشت.»

این فعال بخشی خصوصی عنوان کرد: «از آنجا که دولت نمی‌تواند درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه را محقق کند، دست به افزایش نقدینگی می‌زند؛ اما این سوال مطرح می‌شود که چرا دولت اقدام به کوچک‌سازی نمی‌کند؟»

رشد تولید با اقتصاد دولتی امکان‌پذیر نیست

کارشناسان اقتصادی معتقدند کاهش تورم منجر به افزایش انگیزه تولید می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی شود. در این میان عده‌ای از فعالان بخش‌ خصوصی بزرگ‌بودن دولت و عدم حضور مردم در اقتصاد را مشکل اصلی اقتصاد کشور قلمداد می‌کنند که در صورت عدم رفع آن نمی‌توان انتظار تحقق شعار «مهار تورم و رشد تولید» را داشت.

عضو اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه باید مشخص شود که اقتصاد کشور دولتی است یا خصوصی، افزود: «از ابتدای قرن بیستم تا کنون، هیچ نمونه‌ای از جامعه موفق با اقتصاد دولتی سراغ نداریم.»

دانشمند خاطرنشان کرد: «زمانی که تورم مهار نشود، باید در انتظار کاهش تولید بود؛ کاهش تولید نیز به معنای افزایش بیکاری در کشور است که متعاقبا به دنبال خود مشکلات فراوان اقتصادی و اجتماعی به همراه خواهد داشت.»

برای مطالعه بیشتر گزارش توسعه روابط ایران و عربستان بدون برجام و FATF شدنی است؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.