کد مطلب: ۸۱۳۷۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مبادلات تجاری روسیه و چین در ۲۰۲۳ رکورد می‌زند/ ۷۰ درصد مبادلات با دلار نخواهد بود

مبادلات تجاری روسیه و چین در 2023 رکورد می‌زند/ 70 درصد مبادلات با دلار نخواهد بود

چین و روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین برخلاف فشارهای غرب روابط خود را گسترش داده و مبادلات تجاری بیشتری انجام می‌دهند. مقامات روسیه پیش‌بینی می‌کنند تجارت این دو کشور در سال 2023 به 200 میلیارد دلار برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با افزایش انزوای چین از غرب، میخائیل میشوتسین، نخست وزیر روسیه در سفر خود به این کشور، پیش‌بینی کرد که مبادلات پکن و مسکو در سال 2023 به رکورد 200 میلیارد دلاری خواهد رسید.‌

تحریم‌های بی‌سابقه غرب علیه روسیه پس از شروع جنگ در اوکراین، به این کشور آسیب زده و راه آن را به اکثر اقتصادهای جهان بسته است. اما چین که اعلام کرده دوستی‌اش با همسایه شمالی خود هیچ حدومرزی ندارد، به کرملین یک شریان حیاتی بخشیده و اثرات رانده شدن آن سیستم مالی جهانی را مقداری التیام داده است.

به نقل از خبرگزاری سی‌ان‌ان ، سال گذشته تجارت دوجانبه این دو کشور 30 درصد افزایش پیدا کرد و به 190 میلیارد دلار رسید. بخش عمده این تجارت خرید انرژی روسیه توسط چین بود. بر اساس گزارشات گمرکی چین، در چهار ماهه ابتدایی امسال نیز رشد تجارت پکن و مسکو به 41 درصد رسید.

بر اساس گزارش گلوبال تایمز، یکی از خبرگزاری‌های دولتی چین، میشوستین روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در مجمع تجارت چین-روسیه در شانگهای گفت: «باور دارم که ما می‌توانیم به اهدافی که توسط رهبران دو کشور تعیین شده‌اند دست یابیم و مجموع تجارت خود را به 200 میلیون دلار برسانیم». رسیدن به این رکورد در سال 2023، یک سال پیش از موعد مقرر در برنامه تعیین شده توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و شی جین‌پینگ، رهبر چین در سال 2019 خواهد بود.

روز چهارشنبه، لی کیانگ، نخست وزیر چین در پکن با میشوستین دیدار کرد و گفت که این کشور قصد دارد همکاری عملگرایانه خود را با روسیه در زمینه‌های مختلفی افزایش دهد و آن را به سطح جدیدی برساند.

در همین حین، میشوستین گفت که دولت‌ها به صورت هماهنگ تلاش می‌کنند تا توافقات جلسه ماه مارس میان شی جین‌پینگ و ولادیمیر پوتین را در بهترین سطح خود اجرا کنند. نخست وزیر چین همچنین تاکید کرد که روابط این دو کشور به شکل بی‌سابقه‌ای در سطح بالایی قرار دارد و احترام متقابلی برای منافع هر دو کشور در این روابط وجود دارد.

روسیه؛ تامین‌کننده اول چین

قرار بر این بود که میشوستین امروز چهارشنبه با شی نیز دیداری داشته باشد. بر اساس گفته‌های مقامات گمرک چین از ماه فوریه 2023، روسیه جایگاه عربستان سعودی را به‌عنوان بزرگترین تامین‌کننده نفت چین گرفته است.

دو کشور همچنین برنامه‌ریزی کرده‌اند که خط لوله Power-of-Siberia 2 را بسازند تا گاز روسیه بیشتر از طریق مغولستان به چین انتقال یابد. این پروژه هنوز نهایی نشده است اما پوتین در ماه مارس گفت که سه کشور تمام توافقات مربوط به اتمام خط لوله را تکمیل کرده‌اند و روسیه تا سال 2030 حداقل 98 میلیارد متر مکعب گاز به چین تحویل خواهد داد.

گلوبال تایمز به نقل از الکساندر نوواک، معاون نخست وزیر روسیه گزارش داد که امسال صادرات انرژی روسیه به چین می‌تواند تا 40 درصد افزایش پیدا کند.

رسیدن مبادلات چین و روسیه به سطح 200 میلیارد دلار همچنین به این معنی است که پکن محصولات کشاورزی بیشتری نیز از روسیه خریداری می‌کند و شرکت‌های چینی خودروهای بیشتری در این کشور تولید می‌کنند.

میشوستین گفت که دو کشور همکاری‌های مالی را نیز افزایش خواهند داد. آندری کوستین، مدیرعامل بانک دولتی VTB روسیه، در این مجمع گفت که بانک مرکزی روسیه مدتی است در حال ذخیره کردن یوان بوده و ارزهای یوان و روبل را برای بیش از 70 درصد از تجارت دو کشور آماده کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.