کد مطلب: ۳۲۷۲۱۷

روال بودجه‌های عمرانی دوباره برگشت

روال بودجه‌های عمرانی دوباره برگشت

بعد از اینکه پرداخت بودجه‌های عمرانی در محدود دفعاتی در تیر و مردادماه امسال از رقم مصوب بیشتر شده بود، این روند دوباره برگشت و بودجه پروژه‌ها عمرانی بار دیگر محقق نشد، دولت باید در نیمه دو سال تا ۳۵ هزار میلیارد تومان دیگر به این بخش پرداخت کند.

دولت برای امسال حدود ۳۸۶ هزار میلیارد تومان منابع عمومی در بودجه دارد که باید در دو بخش عمده هزینه جاری، عمرانی و به طور محدود در تملک دارایی مالی مصرف کند، این درحالی است که طی سال‌های گذشته همواره سهم بخش عمرانی با توجه به اهمیت بودجه‌های جاری که عمده آن را حقوق و دستمزد تشکیل می‌دهد به‌طور کامل محقق نشده و گزارش‌های عملکرد بودجه در پایان هر سال موعد این موضوع بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، اما برای سال جاری نیز که حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پیش‌بینی شد، عملکرد شش ماه ابتدایی سال بار دیگر بر عدم تحقق کامل بودجه این بخش طبق مصوب ماهانه تاکید دارد که البته فقط برای دو ماه این جریان معکوس بوده است.

این درحالی است که از ابتدای سال جاری در سه ماه اول همواره تحقق کمتر از حد مصوب بود و تا پایان این دوره حدود ۲۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان باید پرداخت می‌شد که گزارش خزانه‌داری نشان از ۱۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان داشت.

همچنین با وجود اینکه باید حدود ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان در بخش عمرانی تا پایان مرداد پرداخت می‌شد که در مجموع ۲۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد.

اما برای شهریورماه مجددا عدم تحقق در بخش عمرانی ثبت شده است؛ به گونه‌ای که از ۳۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مصوب برای نیمه اول سال تا ۲۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

بر این اساس با توجه به ۶۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که باید تا پایان امسال برای بخش عمرانی پرداخت شود و کمتر از ۲۷ هزار میلیارد تا پایان شش اول پرداخت شده، بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان دیگر در نیمه دوم سال بدهی است که دولت به بودجه‌های عمرانی دارد.

طبق آخرین اعلام سازمان برنامه و بودجه، تعداد طرح‌های نیمه‌تمام در سطح استانی حدود ۷۰ هزار، در سطح ملی ۵۸۰۰ و در مجموع حدود ۷۶ هزار طرح است که از زمان کلنگ‌زنی برخی از آن‌ها بیش از دو دهه می‌گذرد و این درحالی است که فقدان توجیه‌پذیری اقتصادی، تخصیص نیافتن منابع مالی طرح‌ها و اولویت یافتن برخی طرح‌های دیگر از دلایل طولانی شدن عملیات اجرایی طرح‌ها است.

طبق قانون بودجه ۱۳۹۷ برای تکمیل بخشی از پروژه‌های عمرانی مقرر شد از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در قالب قراردادهای مشارکت عمومی - خصوصی استفاده شود که بر اساس بررسی‌های اولیه سازمان برنامه و بودجه ۱۴ هزار و ۵۰۰ پروژه احصاء شده‌اند تا طبق مشوق‌هایی که در نظر گرفته شده با مشارکت بخش خصوصی به نتیجه برسند.

پرداختی بودجه‌های عمراین در نیمه اول امسال

دوره زمانی مصوب ماه(میلیارد تومان) پرداختی(میلیارد تومان)
فروردین ۳۰۰ ۵۲۰۰
اردیبهشت ۱۲۰۰ ۱۰ هزار و ۵۰۰
خرداد ۲۲ هزار و ۶۰۰ ۱۵ هزار و ۸۰۰
تیر ۲۳ هزار و ۴۰۰ ۲۱ هزار
مرداد ۲۴ هزار و ۹۰۰ ۲۶ هزار و ۳۰۰
شهریور ۲۶ هزار و ۶۰۰ ۳۱ هزار و ۶۰۰

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.