کد مطلب: ۳۰۵۱۷۶

مروری بر روزنامه‌های ‌چهارشنبه ۴ مهر ماه سال ۱۳۹۷

روایت متفاوت مطبوعات از ریشه بحران ارزی؛ مقصر اصلی کیست؟

روایت متفاوت مطبوعات از ریشه بحران ارزی؛ مقصر اصلی کیست؟

با وجود آنکه روزنامه‌های وطن امروز و جام‌جم ریشه افزایش قیمت دلار را در تصمیمات اقتصادی می‌بینند، روزنامه کیهان خبر آن را به دخالت بیگانگان و مسائل پشت‌پرده ارتباط می‌دهد. دنیای اقتصادی نیز بی‌اعتمادی مردم به سیاست‌گذار را یک عامل اساسی در افزایش قیمت دلار می‌داند.

روز گذشته و همزمان با نزدیک شدن زمان سخنرانی رئیس‌جمهور در سازمان ملل، قیمت دلار در بازار به بیش از 16 هزار و 600 تومان رسید که البته شب گذشته برخی خبرها در فضای مجازی حاکی از وارد شدن دلار به کانال 17 هزار تومان بود که فعلا نمی‌توان آن را تایید کرد و باید منتظر معاملات امروز ماند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزهای اخیر شاهد رشد بیش از پیش قیمت دلار بودیم. در این بین کارشناسان عوامل مختلف را برای این رشد در نظر می‌گیرند. برخی سعی می‌کنند در تحلیل خود اینگونه وانمود کنند که رشد قیمت دلار در ایران کاملا غیرطبیعی بوده و به مسائل پشت پرده و دخالت بیگانگان برمی‌گردد.

با این حال، برخی دیگر از زاویه اقتصادی به این موضوع نگاه می‌کنند و افزایش قیمت دلار را بیشتر از آنکه کودتای ارزی بنامند، حاصل سوءمدیریت در بخش‌های مختلف می‌دانند. صبح امروز برخی از روزنامه‌ها به ریشه‌های دلار 16 هزار تومانی پرداخته‌اند که تفاوت در دیدگاه آنها به خوبی مشهود است.

روزنامه جام‌جم با تیتر « دلار از خارج، خط نمی‌گیرد » اعتقاد دارد که افزایش قیمت دلار به مسائل سیاسی مرتبط نیست و ارتباطی با جریانات و اتفاقات پشت‌پرده سیاسی در خارج از کشور ندارد.

این روزنامه در خصوص عدم ارتباط افزایش قیمت دلار با مسائل سیاسی و خارجی، می‌گوید: رفتارشناسی دلار در 8 مقطع مهم سیاسی و دیپلماتیک نشان می‌دهد تاثیر این اتفاقات در نوسان ارز ناچیز بوده و عمده تاثیرات عمیق و ماندگار مربوط به تصمیمات اقتصادی بوده است.

اما روزنامه وطن امروز نیز در گزارشی با عنوان « بازیگران التهاب ارزی » تحلیلی تقریبا مشابه با روزنامه جام‌جم داشته است. این روزنامه در ابتدای تحلیل خود دلار 17 هزار تومانی را تایید کرده و می‌نویسد: دلار 17 هزار تومانی نتیجه ناکارآمدی تصمیم‌ها، همراه نبودن تاجران، کاهش عرضه و افزایش غیرطبیعی تقاضا است.

وطن امروز بدون آنکه صحبتی از مسائل پشت‌پرده و سیاسی در مورد افزایش قیمت دلار به میان بیاورد، چندین دلیل اقتصادی را عامل افزایش قیمت ارز می‌داند. این روزنامه از تمایل صادرکنندگان برای عرضه ارز خود در بازار آزاد به جای سامانه نیما خبر می‌‌دهد. چرا که این دو بازار اختلاف قیمتی بالایی دارند و قیمت ارز در بازار آزاد بسیار بیشتر است.

اما روزنامه کیهان در روایتی کاملا متفاوت افزایش قیمت دلار را به مسائل پشت‌پرده و دخالت بیگانگان ارتباط می‌دهد. این روزنامه می‌نویسد: کیهان پنج ماه قبل درباره پایگاه داخلی اتاق جنگ آمریکا هشدار داده بود.

کیهان این سوال را مطرح می‌کند که « آمار صرافی‌ها را چه کسی به آمریکا داد؟ »سپس در ادامه می‌نویسد که بانک مرکزی در جواب این سوال گفته است که از وزارت اقتصاد بپرسید!

کیهان در خصوص ادعای خود می‌گوید: طی اخبار واصله، واحد اطلاعات مالی ایران در اقدامی عجیب و برطبق تعهدات ایران در FATF لیست صرافی‌هایی را که به نوعی تحریم‌ها را دور می‌زدند به واحد اطلاعات مالی طرف‌های خارجی ارائه داده‌اند که این امر منجر به شناسایی این صرافی‌ها و ایجاد بحران ارزی اخیر شده است.

این روزنامه ادامه می‌دهد: با وجود انتشار و تکرار مکرر این خبر در رسانه‌ها و حتی در قالب مصاحبه، هیچ واکنشی در تکذیب، تایید و یا توضیح از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی یعنی محل استقرار FIU در ایران منتشر نشده و این سکوت احتمال صحت گزاره منتشر شده را تقویت می‌کند.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در گزارشی با عنوان « امکان‌سنجی دوربرگردان ارزی » به علت رکوردشکنی دلار در روزهای اخیر می‌پردازد.

این روزنامه عوامل دلار 16 هزار تومانی را اینگونه بیان می‌کند: بررسی‌ها نشان می‌دهد که انفعال سیاست‌گذار، ضعف اطلاع‌رسانی و بی‌اعتمادی عمومی عواملی هستند که دست دلار را برای پروازهای سرزده باز گذاشتند.

دنایای اقتصاد ادامه می‌دهد: در درجه اول باید سیاست‌گذار ارزی اعتبار خود را احیا کند و به عرصه میدان ارزی بازگردد. استفاده از حراج شفاف و بسط حساب‌های پایه ارزی می‌تواند اولین گام‌های سیاست‌گذار برای تغییر بازی باشد.

این روزنامه می‌افزاید: همچنین از بین بردن بازارهای چندگانه و ایجاد و به رسمیت شناختن یک بازار واحد نیز می‌تواند درجه شفافیت را افزایش دهد و قیمت واقعی را شناسایی کند. اما پیش از آن، حکمرانان اقتصادی در هر سه قوه باید یک برنامه روشن و چشم‌انداز باورپذیر، مشخص و امیدوار‌کننده‌ای را پیش‌روی جامعه قرار دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.