کد مطلب: ۵۳۱۷۵۴

در گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس مطرح شد:

روش مناقصه بر بورس کالا چه تاثیری دارد؟

روش مناقصه بر بورس کالا چه تاثیری دارد؟

مدیرعامل بورس کالای ایران از امکان انجام معاملات مناقصه در بورس کالا در کنار مزایده خبر داد. از این طریق سازمان‌هایی که نیاز به معاملات مناقصه‌ای برای فروش تولیدات خود دارند، می‌توانند وارد بورس کالا شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صبح امروز جلسه بررسی «تامین مواد اولیه از بورس کالا، چالش ها و انتظارات در سال ۱۴۰۰» برگزار شد.

سلطانی‌نژاد در ابتدا در پاسخ به پرسشی درباره کشف قیمت کالاها بر مبنای نرخ های جهانی گفت: تجربه نشان داده هرگاه از قیمت‌های جهانی فاصله گرفته‌ایم، دچار قاچاق معکوس شده و در نتیجه شاهد کمبود در بازار بوده‌ایم.

سلطانی‌نژاد در خصوص پرسش مطرح شده در خصوص امکان انجام معاملات مناقصه در بورس کالا در کنار مزایده، گفت: از اواخر سال گذشته و با پیگیری‌های جدی بورس کالا، سیستم معاملات مناقصه در بورس اجرایی شد و تاکنون نیز چند معاملات کنتور برق با برگزاری مناقصه از سوی شرکت توانیر انجام شده است. به اعتقاد بنده توسعه معاملات مناقصه در کنار سیستم حراج، یک انقلاب در روند معاملات بورس کالا و خدمت‌رسانی به فعالان صنایع است که ثمرات آن را همگان مشاهده می‌کنند.

مرتضی محمدی، کارشناس بورس کالا نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره روش مناقضه توضیح داد: از بهمن ماه سال گذشته روش مناقصه در بورس کالا برای معاملات کنتور برق انجام شد.

این کارشناس درباره این نوع معاملات گفت: روش مناقصه هم نوعی روش معاملاتی در کنار دیگر روش‌های معاملاتی است. در حالت کلی این اتفاق نتیجه مثبتی برای بورس کالا دارد. از طریق این روش برخی از سازمان‌های دولتی که باید کالاهایشان را به صورت مناقصه معامله کنند، می‌توانند با ورود به بورس کالا، معاملات خود را انجام دهند.

ورود شرکت‌ها به بورس کالا، با توجه به نظارت و قیمت‌گذاری‌های کارشناسانه‌ای که در آن جا صورت می‌گیرد، هم برای فروشنده و هم برای خریدار روش مطمئن و خوبی است.

همچنین مدیرعامل بورس کالای ایران در جلسه امروز، در خصوص تاکید فعالان اقتصادی برای عرضه زنجیره تولید محصولات در بورس کالا گفت: در بورس کالا از چند سال قبل به دنبال ورود زنجیره تولید کالاها به معاملات بودیم که برای مثال در سال ۹۵ بحث ورود زنجیره تولید مرغ مطرح و پیگیری شد که با نظر سیاست‌گذار به نتیجه نرسید. اما برای مثال در حوزه فولاد این فرآیند آغاز شده و در حال اجراست تا با ورود کل زنجیره تولید فولاد به بورس کالا دیگر نگران توزیع رانت در یک حلقه خاص نباشیم و همه فعالان براساس شفافیت و عدالت به سود حاصل از تولید برسند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این قوانین مسخره را جمع کنید و در این قمارخانه دولتی را ببندید