کد مطلب: ۴۶۰۳۹۷

چشم‌انداز هفتگی بازارها با توجه به اخبار سیاسی و اقتصادی:

بازارها در هفته بعد چه می‌شوند؟ / دلار، طلا و بورس احتمالا چه روندی خواهند داشت؟

بازارها در هفته بعد چه می‌شوند؟ / دلار، طلا و بورس احتمالا چه روندی خواهند داشت؟

هرچند در هفته اخیر میزان رشد قیمت دلار تنها در حد ۰٫۵ درصد بود اما قیمت طلا بیش از ۹ درصد و شاخص بازار سهام حدود ۱۴ درصد افزایش را ثبت کردند. آیا این روند همچنان در هفته آینده هم ادامه خواهد یافت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از شروع هفته اخیر، آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود: بورس مثبت ۱۵٫۳ درصد، سکه مثبت ۷٫۲ درصد، طلا مثبت ۵٫۹ درصد و دلار ۲٫۷ درصد.

در این شرایط تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود: آخرین اخبار سیاسی و اقتصادی بیانگر این است که بازار سهام همچنان از محرک‌های قوی قبلی خود بهره می‌برد و سهامداران می‌توانند به تداوم این روند در هفته آینده امیدوار باشند. اما در بازار ارز به نظر می‌رسد با توجه به روند پایانی هفته گذشته و اظهارات کنترلی مقامات مسئول، در هفته پیش‌رو این بازار مانند هفته گذشته عمل نکند.

دقیقا همین اتفاق هم در بازارها رخ داد و در هفته اخیر در حالی که بازار سهام همچنان روند صعودی خود را حفظ کرد اما در بازار ارز میزان بازدهی تنها در حد ۰٫۵ درصد بود.

3242

بورس همچنان پیشتاز بازارهاست.

در هفته اخیر بازدهی بازارها این گونه بود: بورس مثبت ۱۳٫۶ درصد، سکه مثبت ۹٫۸ درصد، طلا مثبت ۹٫۴ درصد و دلار ۰٫۵ درصد.

در این شرایط که بازار سهام همچنان روند پیشتازی خود را حفظ کرده، طلا نیز یک روند پرشتاب صعودی به خود گرفته و دلار دیگر آن حالت صعودی قبل خود را ندارد، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی قابل مشاهده است؟

سیگنال‌هایی برای بازارها

شاید مهمترین اتفاق سیاسی چند روز اخیر وقوع حادثه در سایت هسته‌ای نطنز و اخبار مرتبط با آن است. در کنار این ریسک سیاسی، افزایش نرخ سود سپرده‌گذاری بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نزد بانک مرکزی هم سیگنال دیگری برای هر سه بازار است که فعالان آن را کمی نگران می‌کند.

در عین حال با توجه به اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی درباره کنترل قیمت دلار، به نظر می‌رسد همچنان سیاستگذار مایل است که با عرضه‌های سنگین دلار به بازار اجازه نوسان در این بازار را ندهد. اتفاقی که می‌تواند بر بازار طلا نیز تاثیر بگذارد اما در هفته اخیر به دلیل نوسان قیمت جهانی طلا، این شدت اثرپذیری چندان نبوده است.

علاوه بر این، با افزایش قیمت نفت نیز کمی چشم‌انداز درآمدهای نفتی ایران تقویت شده است که این خود نیز می‌تواند مانعی برای افزایش قیمت دلار باشد. اما در مقابل افزایش نااطمینانی‌های ناشی از کرونا باعث شده که چشم‌انداز در بازار طلا کمی متفاوت‌تر و احتمالا تحت فشار تقاضا باشد.

از سوی دیگر با آغاز اخذ مالیات بر خانه‌های خالی احتمالا دیگر بازارها چشم‌انداز مثبت‌تری به خود بگیرند و با حمایت‌های مکرر دولتمردان از بازار سهام به نظر می‌رسد بازار سهام چشم‌انداز امیدبخش‌تری دارد که از این تصمیم جدید سیاستگذاران احتمالا نفعی ببرد.

تداوم عرضه اولیه در بازار سهام، تشدید رشد نقدینگی و ادامه سیاست‌هایی مثل عرضه صندوق‌های ETF به بورس نیز همچنان روند بورس را امیدبخش نگه داشته است.

بدین ترتیب در هفته آینده نیز احتمالا به مانند هفته گذشته هرچند دو بازار سهام و طلا چشم‌انداز امیدبخشی برای فعالان خود دارند اما احتمالا در بازار ارز وضعیت این طور نیست. با این حال، تفاوت عمده طلا و سهام حمایت سیاستگذار از بازار سهام است که چشم‌انداز آن را امیدوارتر کرده است. اما آیا این اخبار می‌توانند سیگنال‌های قابل اتکایی برای آینده بازارها باشند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کارشناس

    صندوق دارا یکم از بین حدودا 150 صندوق حاضر در بورس با دارایی خالص 157،000،000،000،000 رتبه اول و بالاترین وباارزشترین صندوق است والباقی صندوق ها با اختلاف فاحشی بعداز این صندوق قرار دارند اگر این سهم را دارید مواظب سم پاشها باشید این سهم برخلاف شایعات سهام سه بانک ودو بیمه ای نیست دولت سهام این ها را واگذار کرده نه اینکه فرخته باشد گول نخورید

    • ناشناس

      نمن هیج استاذی از سهام ندارم. در حال حاضر جه سهامی خوبه که بخرم؟

    • م

      سلام. جه سهامی برأی خرید خوب هست؟

    • ناشناس

      یعنی چی بفروشیم یا خوبه بخریم .

    • ناشناس

      مواظب ریختن باشین که بد میریزه به زودی…

    • ناشناس

      تا دو میلیون صعودی
      فعلا هیچ ریزشی در کار نی

  • ناشناس

    سایت وزین تجارت نیوز با بانک اینده مصاحبه ای کرده بود که تا اخر هفته گذشته سود سهام عدالت پرداخت می شود اما متاسفانه یک ریال به حساب مشتریان ریخته نشده است .با تشکر